حوزه اسباب‌بازی بدون جریان‌سازی شکست می‌خورد

کارشناس حوزه اسباب‌بازی می‌گوید، حوزه اسباب‌بازی بدون جریان‌سازی با شکست مواجه می‌شود، چه با اقتباس ادبی و چه با استفاده از کاراکترهای انیمیشنی و کارتونی.

به گزارش ارک خبر،زمانی‌که مبحث وسیع و مهمی به عنوان «کاراکتر» در صنایع فرهنگی همچون اسباب‌بازی، بازی رایانه‌ای، نوشت‌افزار و… مطرح می‌شود در درجه اول باید تعریف درست و درخوری برای کاراکتر داشت تا بدانیم چه چیزی از مفهوم و مضمون فرهنگ را می‌خواهیم به کودکان انتقال دهیم و در درجه بعدی کودکان چگونه می‌توانند جذب «کاراکتر» شوند.

قطعاً این موضوع شاخصه‌ها و مؤلفه‌های خاص و شایسته این مبحث را می‌طلبد که باید در پروسه جدی مطرح شوند و قابل اجرا باشند. اما در کنار این موضوع مهم اصلی‌ترین موضوع تجاری‌سازی در این حوزه است که بسیاری از منتقدان و کارشناسان در این حوزه معتقدند که مبحث تجاری‌سازی در صنایع فرهنگی گم شده و به نوعی در لابلای پلان‌های فرهنگی هیچ‌گونه توجهی به به آن نشان داده نمی‌شود و این لطمه به فرهنگ است.

ما در اتمسفر امروزی که کودکان و نوجوانان با تکنولوژی و فناوری پر سرعت و به‌روز سروکار دارند باید بدانیم که چگونه داستان‌ها و قصه‌های شخصیت‌های همچون رستم و سهراب را برای آنان بازگو کنیم تا به نوعی ارتباط متعادلی میان آن‌ها برقرار شود. زمانی که منتقدان از ضعف در این حوزه سخن می‌گویند دقیقاً همین برقراری تعادل است که هنوز برقرار نشده است.

در مبحث تجاری‌سازی منتقدان از مرچندایزینگ زیاد یاد می‌کنند و می‌گویند که بیشتر تولیدکننده‌ها و سرمایه‌گذاران فرهنگی از این امر غافل‌اند و شاید همین غفلت باعث شده که در حوزه خلق کاراکتر و شخصیت‌های بومی ضعیف باشیم. اما در کنار تمام این موضوعات و اتفاقات مجید قادری طراح و کارشناس اسباب‌بازی بر روی مسئله مهمی چون «جریان‌سازی» دست می‌گذارد و معتقد است اگر در حوزه صنایع فرهنگی به‌خصوص صنعت اسباب‌بازی، از کاراکترهای ادبی استفاده کنیم یا شخصیت‌های انیمیشنی و سینما را در محصولات به‌کار ببریم اما جریان‌سازی نداشته باشیم، به هیچ‌گونه موفقیتی دست پیدا نخواهیم کرد.

مجید قادری ناظر و طراح پروژه‌های عروسک‌های دارا و سارا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از ضعف در کاراکتر اسباب‌بازی گفت و اظهار کرد: بستر خلق شخصیت‌ها و کاراکترها انسانی و تخیلی، ادبیات و قصه است که همراه با خیال‌پردازی در قالب انیمیشن و سینما ظهور و بروز می‌کند اگر این شخصیت‌ها در ادبیات کودک و نوجوان بالفعل شود قطعاً می‌تواند مخاطب را هم در حوزه صنایع فرهنگی جذب کند.

او با اشاره به این‌که ورود کاراکتر در حوزه اسباب‌بازی ضعیف است، تصریح کرد: ما در بستر اقتباس ادبیاتی در حوزه اسباب‌بازی بسیار ضعیف هستیم و ورود تأثیرگذار و جریان‌ساز نداشتیم.

این طراح و کارشناس اسباب‌بازی گفت: با توجه به اینکه در حوزه برنامه‌های کارتونی و انیمیشن نمونه‌ای همچون «مدرسه موش‌ها» و دیگر کاراکترها و شخصیت‌ها وجود داشت که در دوره‌ای عروسک‌هایش مخاطب را جذب کرد و پُر فروش شد اما این اتفاق فقط در دورانی بود که این سریال در صداوسیما پخش می‌شد عروسک‌هایش مورد استقبال قرار گرفت یا موج سینمایی فیلمش در رسانه‌های جمعی فعال بود، طرفدار داشت، وقتی فیلم از خاطره‌ها رفت عروسک‌هایش هم از خاطره‌ها رفت. این امر نشان می‌دهد هر میزان در زمینه فیلم و انیمیشن فعال باشیم و آثار تولید کنیم اما نتوانیم جریان‌سازی کنیم باز هم نمی‌توانیم در حوزه صنایع فرهنگی به‌خصوص اسباب‌بازی موفق باشیم.

قادری درباره حوزه عروسک‌سازی و خلق عروسک گفت: ما حتی در طراحی عروسک هم بسیار عقب هستیم و بیشتر عروسک‌ها بیشتر در حوزه دوخت و دوز است یعنی طراحی متفاوت و خلق اثر شگرف در این حوزه نداشتیم. حتی در جشنواره‌های مربوطه هم محصول خارق‌العاده‌ای ندیدم اما باید خوش‌بین بود، امیدوارم در این زمینه با کمک کارشناسان و متخصصان گام‌های مؤثری برداریم.

دکمه بازگشت به بالا