پرونده‌های زندانیان استان اصفهان به صورت الکترونیکی دادرسی می‌شود

رئیس کل دادگستری استان اصفهان: استمرار کاهش ازدواج و افزایش طلاق یک معضل اجتماعی است.

به گزارش  ارک خبرمحمدرضا حبیبی در نشست خبری خود با بیان اینکه امسال، دهه مبارک فجر با سال‌های قبل تفاوت اساسی دارد اظهار کرد: اگر چه هر سال دشمنان با اقداماتی باعث می‌شوند توجه مردم به نظام جمهوری اسلامی بیشتر شود امسال جشن مضاعفی داریم و آن اضمحلال سران کاخ سفید و کوتاه شدن دست آمریکای جنایتکار از منابع کشور است.
وی انقلاب اسلامی را نتیجه صبر و مقاومت مردم ایران دانست و گفت: مردم انقلابی در این روزهای سخت صبر و استقامت را در برابر مشکلات معیشتی و اقتصادی از خود نشان داده‌اند.
رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه مردم ما همیشه سر بلند بوده‌اند تصریح کرد: اکنون مسئولان باید شکر نعمت و افزایش خدمت صادقانه و بی منت به مردم را سرلوحه کار خویش قرار دهند.
وی در خصوص انتخابات پیش رو گفت: گروه‌های سیاسی و احزاب باید در راستای دعوت مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای، پیشبرد فرآیند انتخابات و در عین رقابت صحیح و سالم، این صحنه را تبدیل به عرصه رقابت برای خدمت بهتر کنند.
حبیبی با تاکید بر اینکه عرصه انتخابات نباید شبیه کشورهای غربی باشد اظهار کرد: در کشورهای غربی دموکراسی خنده‌داری نمایان شد و مسوولان باید از این موضوع درس عبرت بگیرند.
وی با بیان اینکه محاکمه زندانیان در استان اصفهان در حال حاضر به صورت الکترونیکی انجام می‌گردد تشریح کرد: این برنامه برای محاکمه زندانیان بین استانی نیز در دستور کار قرار دارد.
رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه در سند تحول قوه قضاییه استفاده از فناوری‌های جدید و فاصله گرفتن از روش‌های صنعتی پیش بینی شده است گفت: در این زمینه بیش از ۹۳ درصد اطلاعات در استان اصفهان به صورت الکترونیکی است.
وی با بیان اینکه درصد بالایی از پرونده‌های زندانیان استان به صورت الکترونیکی دادرسی می‌شود اظهار کرد: یکی از محورهای مورد تایید قوه قضاییه کاهش اطاله دادرسی است که در این رابطه اقدامات خوبی در استان اصفهان صورت گرفته است.
حبیبی با بیان اینکه پرونده‌های معوقه همیشه مورد توجه بوده است گفت: طی یک ماه گذشته یک هزار و ۷۰۰ پرونده معوقه در مرکز استان اصفهان تعیین تکلیف شده است.
وی به اشاره دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری اشاره و تاکید کرد: این امر به معنای برخورد نکردن با مجرمان نیست بلکه تاکید رییس قوه قضاییه بر این است که ورود افرادی که برای اولین بار می‌خواهند به زندان بروند به حداقل برسد و از مجازات‌های جایگزین حبس بیشتر استفاده شود.
رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه سیاست قوه قضاییه برخورد و نظارت جدی با تخلفات است گفت: در مورد نظارت بر صدور قرارهای تأمین، بتازگی یک هیات سه نفره در هر استان بر صدور قرارهای تأمین تعیین شده نظارت دارند.
وی در ادامه افزود: در این راستا آمار ورودی و خروجی زندانیان به صورت مستمر رصد و فهرست ورودی و خروجی زندان‌ها بررسی می‌شود.
حبیبی از ثبت بیش از هزار و پانصد مورد فضاهایی که به ویژه در بستر رودخانه زاینده رود تغییر کاربری داشته‌اند خبر داد و افزود: به متخلفان هشدار می‌دهیم که طبق قانون برای رفع تصرف غیرقانونی اقدام کنند.
وی استمرارکاهش ازدواج و افزایش طلاق را یک معضل اجتماعی عنوان و اظهار کرد: متاسفانه این روند علاوه بر ایجاد مشکلات اجتماعی، دستگاه قضایی را نیز با افزایش ورودی پرونده مواجه کرده است.
رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه افزایش فضای فیزیکی و شعبه راهکار مناسب برای جبران این مشکل نیست گفت: در رابطه با علل و آسیب شناسی این مشکل تحقیقات کافی انجام شده و تشکیل کارگروه‌های مختلف صورت پذیرفته است.
وی با بیان اینکه حل این مشکل نیازمند ارائه راهکارهای اجرایی و عملیاتی است تاکید کرد: بهره‌مندی از ظرفیت خوب نخبگان و اندیشمندان و صاحب‌نظران می‌تواند در این مسیر موثر واقع گردد.
حبیبی خواستار استفاده از ظرفیت حوزه علمیه، آموزش و پرورش، صدا و سیما و بازنگری و به روز شدن فعالیت‌های مراکز مشاوره شد.
وی به خلاء آموزش مهارت‌های زندگی احساسی در متون درسی و آموزشی مقطع متوسطه دوم اشاره و تاکید کرد: باید به صورت ویژه به این موضوع پرداخته شود.
رئیس کل دادگستری استان اصفهان بازنگری در مراکز مشاوره دارای مجوز از مراجع رسمی به ویژه بهزیستی و نظارت بیشتر بر فعالیت آن‌ها به ویژه از حیث کارشناسان و مهم‌تر از آن محتوای مورد استفاده آنان در ارائه مشاوره ضروری دانست.
وی در خصوص آموزش مهارت‌های زندگی قبل از ازدواج افزود: با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه الزامی شدن آموزش مهارت‌های زندگی قبل از ازدواج که به نوعی در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن تاکید شده باید در دستور کار قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا