بی‌توجهی تبریزی‌ها به ویروس کرونا/ مراکز تجاری شلوغ شد

مردم با دیدن آمار نزولی کرونا و بهتر شدن وضعیت، بیشتر در مکان‌های عمومی حضور یافته و با آغوش باز از ورود موج چهارم کرونا استقبال می‌کنند.

به گزارش ارک خبر ،آناهیتا رحیمی: کرونا هنوز کوله بار خود را نبسته و در میان ما نفس می‌کشد؛ اما جای تعجب دارد که چرا مردم با شنیدن تغییر رنگ وضعیت تبریز از قرمز به آبی، خیال خود را آسوده کرده و دست به دامان مراکز خرید و مکان‌های عمومی شده‌اند.

آنها از سر رفتن حوصله و خریدهای عقب مانده در روزهای پر از محدودیت کرونایی را توجیه منطقی برای این گشت و گذارها دانسته و گمان می‌کنند که با آمار نزولی مبتلایان و فوتی‌ها، کرونا دیگر آنها را تهدید نمی‌کند.

سعیده افخم یکی از شهروندان تبریزی است که به خبرنگار مهر گفت: نزدیک یک سال است که با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم و از این شرایط خسته شده‌ایم؛ واقعاً شرایط بدی است و بر روح و روان همه ما تأثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: حالا که شاهد آمار نزولی مبتلایان و فوتی‌ها هستیم می‌توانیم قدری از کارهای عقب افتاده خود را انجام داده و به خریدهای روزانه خود نیز رسیدگی کنیم.

محسن رسولی نیز یکی دیگر از شهروندانی است که تغییر رنگ وضعیت تبریز را به منزله نابودی کرونا به حساب نیاورده و به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه عموی خودم را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌ام؛ جای خالی عمویم در خانواده باعث شده است تا بیشتر دقت کنم که کرونا با کسی شوخی ندارد.

وی یادآور شد: حالا هم آمار نزولی کرونا به منزله نابودی کامل آن نیست بلکه به لطف رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های اعمال شده است و نباید زحمات انجام گرفته را بر اثر بی دقتی و سهل انگاری از بین ببریم.

رسولی گفت: تنها خواهشی که به عنوان یک شهروند می‌توانم داشته باشم این است که مردم سهل انگاری نکنند چرا که ممکن است با یک اشتباه کوچک، دوباره جان مردم را به خطر بیاندازیم.

حضور مردم در مکان‌های عمومی

در این باره مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی تبریز به خبرنگار مهر گفت: محدودیت‌های اعمال شده در کل کشور، کاهش ویروس کرونا را به دنبال داشت و در حال حاضر نیز کاهش یافته است اما بلافاصله مردم به جای فکر کردن به اقدامات انجام گرفته برای کاهش ویروس کرونا و ادامه دادن آن، در مکان‌های عمومی حضور پیدا کرده و کم کم شروع به برنامه ریزی برای مسافرت کرده‌اند.

با وجود موارد مثبت در جامعه، حضور مردم در مکان‌های عمومی، تماس آنها با یکدیگر و در کنار آن برگزاری میهمانی توسط خانواده‌ها این حدس و احتمال را برای مسئولان رقم می‌زند که ممکن است موج چهارم ویروس کرونا از راه برسد

سیمین خیاط زاده ادامه داد: با وجود موارد مثبت در جامعه، حضور مردم در مکان‌های عمومی، تماس آنها با یکدیگر و در کنار آن برگزاری میهمانی توسط خانواده‌ها این حدس و احتمال را برای مسئولان رقم می‌زند که ممکن است موجب چهارم ویروس کرونا از راه برسد.

نگرانی از موج چهارم ویروس کرونا

وی در ادامه توضیح داد: در حالت فعلی موارد بیماری و فوتی تغییر فاحشی نسبت به روزهای گذشته به همراه نداشته است تا فکر کنیم که موج چهارم کرونا شروع شده است اما همین مسئله قطعاً رصد خواهد شد.

به گفته مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اگر صحبت از ورود موج چهارم کروناست به خاطر سرگذشتی که از اسفند ماه سال گذشته دچار آن هستیم.

خیاط زاده ادامه داد: محدودیت‌های اعمال شده، کاهش موارد فوتی و بیماری را رقم زده است اما اکنون اگر جلوی عادی انگاری گرفته نشود و مردم به سمت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ترغیب نشوند این نگرانی وجود دارد.

افزایش قدرت انتقال ویروس در موج چهارم

او تأکید کرد: مردم کم کم استفاده از ماسک را کنار گذاشته و میزان تجمعات در خیابان، بازار و هم چنین برگزاری میهمانی‌ها افزایش یافته است؛ این در حالی است که اگر ممنوعیت تردد شبانه نیز لغو شود شب نشینی‌ها در هوای سرد، اتاق بسته و بدون استفاده از ماسک بیشتر خواهد شد که چیزی به جز آلودگی مجدد و مشکلات خاص را به دنبال نخواهد داشت.

خیاط زاده بیان کرد: در هر موج کرونا رده سنی مشخصی وجود ندارد بدین گونه که در هر دوره‌ای از یک ویروس، ابتلا و فروکش کردن مردم به این ویروس، به دلیل جهش ویروس است و می‌توان گفت که این در قانون تمام ویروس‌هاست.

ویروس به دنبال میزبان‌های جدید است

وی افزود: جهش‌های اساسی مدل ویروس را جا به جا کرده و جهش‌های کوچک با باقی گذاشتن شالوده ویروس، تغییراتی در بازوها ایجاد می‌کند که در میزان کشندگی، انتقال بیماری و انتخاب میزبان تاثیرگذار است.

خیاط زاده توضیح داد: ویروس در خارج از بدن انسان نمی‌تواند زنده بماند به دنبال میزبان‌های جدیدی خواهد بود تا با اعمال کردن تغییراتی، میزبان جدید را انتخاب کند.

کرونا را جدی بگیریم

وی در پایان تأکید کرد: مثل همیشه باید این بیماری را جدی بگیریم چرا که با کسی شوخی ندارد پس در نتیجه حفظ و نگهداری از خود اهمیت بیشتری دارد.

در این باره معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز به خبرنگار مهر گفت: ورود موج چهارم کرونا در کشور همواره محتمل است.

مردم نباید به سمت عادی انگاری بروند

عباسعلی درستی ادامه داد: اگر مردم بار دیگر به سمت عادی انگاری و سهل انگاری روی آورند از نظر علمی بازگشت موج‌های بعدی کرونا دور از ذهن نیست.

اگر مردم بار دیگر به سمت عادی انگاری و سهل انگاری روی آورند از نظر علمی بازگشت موج‌های بعدی کرونا دور از ذهن نیست

وی در پایان افزود: در حالت فعلی تغییراتی در آمار مبتلایان و بستری‌ها وجود نداشته و آمار هم‌چنان نزولی است بدین گونه که در دو هفته گذشته شاهد روند پایداری بوده‌ایم.

تغییر رنگ وضعیت تبریز از قرمز به آبی، قدری خیال مردم را آسوده کرده اما باید دانست که هنوز هم ویروس کرونا در میان ماست و هر لحظه ممکن است با سهل انگاری مردم، بار دیگر به روزهایی برگردیم که آمار و ارقام فوتی و مبتلایان خارج از تصور بود.

به همین دلیل نباید فراموش کنیم که کرونا به طور کامل ریشه کن نشده و بار دیگر باید دست به دست هم دهیم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم حضور در مکان‌های غیر ضروری، روزهای بهتری را برای خود رقم بزنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا