اعلام خطر ورود به موج چهارم کرونا/ تاثیر واکسن هنوز معلوم نیست

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای جلوگیری از موج چهارم کرونا، باید همه دست به دست هم دهیم، گفت: هنوز معلوم نیست که واکسن کرونا چقدر موثر است و تا چه مدت ایمنی ایجاد می‌کند.

به گزارش ارک خبر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی کرونا ضمن تبریک حلول ماه رجب و میلادهای پیش رو، اظهار داشت: این ماه، ماه پر برکتی است. ان شاءالله همه شرها از ملت ما و مسلمانان دفع شود و همه خیرات و برکات بر مردم عزیز ما و همه مردم جهان نازل شود. در ابتدای دعای رجب، کنار ایمان امنیت و در کنار اسلام سلامت و تندرستی را ذکر می‌کند. این اهمیتی است که اسلام به امنیت و سلامت می‌دهد.

وی عنوان کرد: ضمن اینکه از همه روزهای ویژه این ماه استفاده می‌کنیم، ان شاءالله تمام پروتکل‌های بهداشتی را هم مراعات کنیم که ثواب آن ایام و دعاها و هم ثواب اجرای پروتکل های بهداشتی توأم با هم شود. تقریبا یک سال از ورود کرونا به کشور ما گذشته است و اگر بخواهیم قمری حساب کنیم بیش از یک سال از آن می‌گذرد و از نظر شمسی پایان هفته به سالروز مواجهه ما با این معضل می‌رسیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در همه دنیا و حتی عالمان ما هیچ کدام چنین پیش‌بینی نمی‌کردند و فکر می‌کردند از پاندمی عبور کردند. فکر می‌کردند با پیشرفتی که در بهداشت داشتیم و آگاهی که به مردم دادند تصور اینکه بعد از صد سال با یک مصیبت بزرگ در طول قرن مواجه شوند را نمی‌کردند.

وی گفت: فکر نمی‌کردند کرونا پاندمی باشد که پولدار، فقیر و ابرقدرت، آنهایی که در علم و دانش پیشرفت دارند یا آنهایی که در فکر این هستند که مردم خود را به کُرات دیگر بفرستند یا کُرات دیگر را تصرف کنند، از آن عاجز شوند. این همه تحولاتی که در یک قرن گذشته در دنیا شاهد بودیم، دنیای دیجیتالی، دنیای ربات‌ها و هوش مصنوعی فکر نمی کردند در قرن بیست و یکم گرفتار چنین مشکل و معضل بزرگی شوند. هنوز هم درگیر و گرفتار این بیماری هستیم. ده ها میلیون نفر گرفتار این بیماری شدند و صدها هزار نفر جان باختند.

روحانی افزود: این بیماری هر روز به شکل جدیدی خودش را نشان می دهد و جهش های خاصی از این ویروس مشاهده می کنیم. همه آرزوها این بود که بشر بتواند به دارو برسد. دنبال داروهایی هم رفتند و به دست آوردند و گفتند موثر است و بعضی داروها در بازار قیمت گزافی پیدا کردند اما در نهایت مشخص شد هیچ کدام از داروهای اعلامی درمان دقیق و موثری ندارد و بشر در طول بیش از یکسال هنوز نتوانسته است درمانی را برای این بیماری پیدا کند.

وی تصریح کرد: همه امیدها در پی واکسن بود تا بتوانند واکسن مورد نیاز را تامین کنند. همه هم می‌دانستند دوران تهیه واکسن با ۶ ماه و یکسال ممکن نیست. واکسن دو، چهار، پنج و گاهی ۱۰ سال زمان لازم دارد تا به یک نقطه کاملا مطلوب برسد و همه آثارش را ببینند و نواقصش را برطرف کنند. ناچار شدند راه اضطرار را انتخاب کنند و در طول کمتر از یک سال مجوز تزریق عمومی بدهند و این از سر ناچاری بود. چاره‌ای نبود زیرا مرگ و میر رو به افزایش بود. در اینکه این واکسن چه اندازه موثر است و یا چه اندازه ایمنی ایجاد می‌کند، هنوز کاملا مشخص نیست. آمار و ارقام مختلفی ذکر می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اینکه این واکسن تا چه مدت ایمنی ایجاد می کند هم هنوز کاملا روشن نیست و اینکه کدام واکسن موثرتر است نیز کامل روشن نیست و اینکه این واکسن ها در برابر ویروس های جهش یافته مقاوم و موثر خواهند بود، نیز کاملا مشخص نیست. پس در واکسن هم ما مسائل فراوانی داریم اما چاره‌ای جز رفتن به سمت واکسن نیست. دنیا به سمت واکسن رفته ما هم به همین صورت واکسیناسیون را آغاز کردیم و به ترتیب اولویت ستاد، آن را انجام می دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: تقابل علم و دانش و تجربه بشری در رابطه با مقابله با این ویروس همچنان ادامه دارد. حالا اینکه چه زمانی علم موفق می‌شود که به صورت کامل این بیماری را به زانو در بیاورد، برای ما کاملا مشخص نیست اما تجربه تاریخ بشر نشان داده در نهایت بشر پیروز می شود اما این واقعیت هم روشن شد که دانش بشر هرچند هم پیشرفت کند، در برابر علمی که باید در این جهان حاصل شود باز هم مقدار کم و اندکی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: چاره چیست؟ چاره همچنان مراعات تمام دستور العمل های بهداشتی است. یعنی همان هایی که یک سال پیش گفته می شد تکرار می شود. یعنی همان شستن دست، ماسک، فاصله گذاری ها تکرار می شود و حداقل شدن ترددها باید ادامه پیدا کند. همه توصیه ها راه اصلی است تا رسیدن به مرحله ای که مرحله عبور از این بیماری باشد.

وی گفت: کار دیگر که باید انجام شود واکسیناسیون است که این کار را شروع کردیم و این کار به این مسأله که جامعه و افراد را ایمن سازی کنیم تا هم مرگ و میر کاهش داده شود و هم زنجیره قطع شود. امروز در جلسه ما باز هم تاکید شد مراقبت نسبت به ورودی ها از خارج به داخل مخصوصا کشورهایی که به ویروس های جدید آلوده هستند، باز هم باید با دقت و تلاش بیشتر پیگیری شود. مقرارت باید به صورت کامل از سوی صدا و سیما، روزنامه ها، هواپیمایی ها اعلام و تکرار شود و به طور کامل باید آن را مراعات کنند. هرکس وارد کشور می شود باید قوانین مربوط به تست و قرنطینه را کامل مراعات کنند و این موردی نیست که قابل گذشت باشد زیرا مسأله جان میلیون ها انسان در میان است.

رئیس جمهور اضافه کرد: شناسایی زود هنگام مخصوصا در خصوص ویروس جهش یافته خیلی ضرورت دارد. به هر حال فردی که وارد استان یا شهرستان می شود، فرماندار و بخشدار و بسیج باید مراقبت کنند. همه باید برای جلوگیری از خیز چهارم دست به دست هم دهیم. نزدیک عید نوروز هستیم و ایام برای مردم اهمیت دارد.

روحانی تاکید کرد: هم برای کسب و کار و هم برای خرید و فروش و نظافت منزل ها و هم سفر اگر می‌خواهیم عید بسیار خوبی داشته باشیم باید از حالا شروع کنیم و مراقبت کنیم. اگر مراقبت ها از امروز شروع نشود شرایط سخت خواهد شد. ما هفته گذشته وضعیت قرمز نداشتیم و وضعیت نارنجی، زرد و اکثرا آبی بود اما امروز متاسفانه باز دیدیم برخی از شهرهای استان خوزستان قرمز و یا جاهای دیگری که زرد بودند نارنجی شدند. این یک اعلام خطر برای همه ماست و به معنای حرکت به سمت جهش چهارم ویروس هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: همه باید مراقبت کنیم وارد خیز چهارم نشویم و شرایط را مهار کنیم. باید بدانیم حتی اگر واکسیناسیون به صورت فراوان هم انجام شود و همه تجهیزات هم آماده باشد تا یکسال دیگر باید حواسمان جمع باشد و مراقبت کنیم. اصل این است که سبک زندگی را به گذشته برنگردانیم و حداقل تا یکسال دیگر ادامه دهیم.

رئیس‌جمهور گفت: ماه بعدی، ماه عروسی‌ها است که خیلی باید مراقبت کنند تا این مجالس، به مجالس عزا تبدیل نشوند. فاصله‌ها و همه اصول بهداشتی را مراقبت کنند تا پایان سال، روزهای خوبی برای مردم داشته باشیم و آغاز ۱۴۰۰ سال مناسب‌تری از ۱۳۹۹ باشد که در طول این سال گرفتار بیماری بودیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا