بازسازی قره باغ، فرصتی مهم برای تحکیم روابط منطقه ای است

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بازسازی قره باغ فرصت مهمی است، گفت: حضور قدرتمند در کشور آذربایجان و مشارکت در بازسازی مناطق قره باغ، نقش مهمی در تحکیم ارتباطات منطقه ای و توسعه اقتصادی ایفا خواهد کرد.

ارک خبر- محمدرضا پورمحمدی روز شنبه در جلسه مشترک استان‌های شمالغرب کشور که با محوریت بررسی موضوع بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ برگزار شد با اشاره به تفویض مسئولیت توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان به استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: این ماموریت با همکاری تمامی استان ها به ویژه استان های شمالغرب کشور انجام می شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با هرگونه اشغالگری مخالف است، خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان به لحاظ نزدیکی جغرافیایی، زبان مشترک، تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم نزدیک به ایران، می تواند مقصد تجاری مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی باشد و باید به موضوع بازسازی اراضی قره‌باغ به عنوان فرصتی مهم نگریست.

رییس ستاد توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان، حضور قدرتمند شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه خدمات فنی- مهندسی و کشت فراسرزمینی و نظایر آن را در این کشور خواستار شد و افزود: حمایت های لازم از فعالان بخش خصوصی را با تدوین مشوق های سرمایه گذاری انجام می دهیم و بر این باوریم که تنها راه ممانعت از حضور نیروهای فرامنطقه ای، افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی ایران در روند بازسازی قره باغ است.

پورمحمدی، بالندگی اقتصادی و پویایی تولید و صنعت را وابسته به توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه برشمرد و عنوان کرد: موضوع صادرات و افزایش سهم صادرات در مبادلات تجاری با جمهوری آذربایجان باید به عنوان  اولویتی مهم، به ویژه برای استان های همجوار این جمهوری مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: کرونا و تحریم، از اصلی‌ترین عوامل ایجاد کننده مشکلات فعلی کشورند و بدون شک با تشریک مساعی داخلی و تقویت ارتباطات تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه می‌توانیم از این شرایط سخت نیز با موفقیت و سربلندی عبور کنیم.

وی با اشاره به رشد یک درصدی اقتصاد کشور در سال گذشته اظهار کرد: در سایه توجه الهی و تقویت نگرش اقتصاد مقاومتی در کشور، تحریم‌ها را روز به روز بی اثرتر کرده و با تکیه بر توانمندی‌های داخلی برای توسعه اقتصادی ایران اسلامی می‌کوشیم.

استاندار آذربایجان شرقی به افزایش میزان صادرات غیرنفتی استان آذربایجان شرقی در سال گذشته و ۹ ماهه نخست سال جاری نیز اشاره کرد و ادامه داد: این افتخار به سبب همراهی، همکاری و مردانگی بزرگمردان و فعالان بخش خصوصی استان کسب شده است که می بایست از تلاش های مجاهدانه و ایثارگرانه برای عدم تعطیلی کارخانه ها و تعدیل نکردن نیروی انسانی قدردانی کنیم.

وی همچنین گفت: از بابت تامین کالاهای اساسی مردم در ایام نزدیک به عید نوروز نیز هیچ مشکلی در استان وجود ندارد و امیدواریم با مدیریت مناسب در این ایام بتوانیم شاهد ریشه کن شدن ویروس کرونا باشیم.

علی جهانگیری؛ دبیر ستاد توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: مسئولیت ملی واگذار شده به استان، آغازگر توسعه ارتباطات اقتصادی با کشورهای همسایه همچون جمهوری آذربایجان است؛ در این مسیر نیز باید از ظرفیت تمامی استان های کشور به خصوص استان های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان نیز بیشتر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه رقم و حجم صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان، قابل قبول نیست ابراز کرد: هدف از مشارکت در بازسازی قره باغ، علاوه بر حمایت از کشور آذربایجان، افزایش میزان صادرات به این کشور است.

وی همچنین حضور قدرتمند شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره باغ را فرصتی مناسب برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها برشمرد.

نماینده سازمان توسعه تجارت و معاونان هماهنگی امور اقتصادی استان های آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و زنجان نیز در این جلسه مواردی همچون تدوین مشوق های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران و شرکت های مشارکت کننده در بازسازی قره باغ، افزایش حضور شرکت های فنی و مهندسی و کشاورزی، توسعه خطوط ریلی و جاده ای و افزایش همکاری اتاق های بازرگانی را مطرح کردند.

به گزارش ایرنا، ۴۳ روز از پاییز امسال (۶ مهر تا ۱۹ آبان)‌ با درگیری نظامیان جمهوری های آذربایجان و ارمنستان بر سر مناطق مورد مناقشه قره باغ همراه بود که سرانجام با میانجیگری روسیه و انتشار بیانیه مشترک پایان یافت و البته باکو توانست بخشی از اراضی مورد اختلاف را پس از دهه ها به خاک خود الحاق کند.

به گفته الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان بسیاری از مناطق آزاد شده از جمله شهرستان‌های ” آق‌دام ” ، ” فضولی ” ، “جبرایل ” ، “زنگیلان ” و ” قبادلی ” بطور کامل تخریب شده است؛ از این رو وی برای بازسازی گسترده این مناطق علاوه بر شرکت‌های آذربایجانی از فعالان اقتصادی و شرکت‌های کشورهای دوست نیز دعوت به همکاری کرده است.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز در سفر اخیر خود به ایران گفته بود که مرزهای آذربایجان با ایران، مرز دوستی و توسعه است و بر این باور هستیم که احیای این مرزها می تواند پروژه های همکاری جدیدی برای ۲ کشور ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا