تولید ۳۸ قلم داروی کرونا در کشور/ تولید «رمدسیویر» با ارز نیمایی

عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، از تولید ۳۸ قلم داروی درمان و بهبود کرونا در کشور خبر داد.

به گزار ارک خبر، مرتضی خیرآبادی، در نشست خبری سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، با بیان اینکه ما حدود ۱۱۰ کارخانه داروسازی در کشور داریم که در کشورهای اطراف این تعداد شرکت داروسازی بی‌نظیر است، گفت: در سال ۹۷ سهمیه دارو و تجهیزات پزشکی کشور ۴.۵ میلیارد دلار بوده است در سال ۹۸ به ۳.۵ میلیارد دلار کاهش یافت و در سال ۹۹ به ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است که از این میزان، ۱.۵ میلیارد دلار سهم دارو بوده است.

وی ادامه داد: از کل میزان ارزی که در سال ۹۹ به شرکت‌های دارویی اختصاص داده شد ۴۸۰ میلیون دلار بابت کرونا مصرف شده است که این هنر داروسازی کشور است. در عرصه کرونا تقریباً همه ۳۸ قلم داروی کرونا در کشور تولید شد که افتخار کشور بود، اما تخصیص ارز صنعت داروسازی کاهش یافته است.

عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران افزود: ما حتی برای تولید رمدسیویر از ارز نیمایی استفاده کردیم، در فروردین ۹۹ هر ویال رمدسیویر در اروپا ۲۳۵ یورو و در بنگلادش ۸۵ یورو بود، این دارو در کشور ما با قیمت ۶۰۰ هزار تومان تولید شد که باعث صرفه‌جویی بی‌نظیر ارز شد و کارخانجات داروسازی توانستند با ۷۰۰ میلیون دلار چرخ صنعت دارویی کشور را در سال گذشته بچرخانند.

خیرآبادی گفت: در بخش واکسن کرونا نیز از دولت می‌خواهیم که به تأمین واکسن کمک کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا