محدودیتی که دیر اعمال شد

تبریز- حالا پیک چهارم کرونا از راه رسیده و با افزایش دوباره آمار مبتلایان و فوتی‌ها محدودیت‌هایی اعمال شده که بهتر بود از ابتدای تعطیلات نوروز اعمال می شد.

به گزارش ارک خبر به نقل از مهر،آناهیتا رحیمی: تبریز بار دیگر در وضعیت قرمز کرونائی قرار گرفت، این در حالی بود که از مدت‌ها قبل زنگ خطر آغاز پیک چهارم نواخته شده بود که در نهایت با کمک صف‌های طویل مرغ، گشت و گذار میهمانان نوروزی و عادی انگاری مردم از راه رسید.

کاش تنها به گفتن اینکه تبریز پذیرای میهمانان نوروزی نیست اکتفا نمی‌کردیم و همانند نوروز سال گذشته راه‌های ورودی به استان بسته می‌شد؛ اگر محدودیت‌ها در تعطیلات عید نوروز اعمال می‌شد این وضعیت پیش نمی‌آمد این‌ها نظرات اکثر شهروندان و اصناف کلان شهر تبریز است که نگران روزهای آتی از شیوع ویروس کرونا و کسب و کار خود هستند.

عدم حضور دسته جمعی مردم در مراسم خاکسپاری

حالا با شروع پیک چهارم کرونا قرار است روزهای سخت‌تری را تجربه کنیم؛ روزهایی که با آمار سرسام آور مبتلایان و فوتی‌ها رقم خواهد خورد تا جایی که مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز از افزایش ۳ برابری آمار متوفیان کرونا نسبت به دی و بهمن ماه سال گذشته خبر داده و به خبرنگار مهر گفت: ۴ خودرو همراه با هر متوفی اجازه ورود به آرامستان را دارد اما پافشاری مردم برای انجام مراسم‌های عزاداری منجر به شیوع بیشتر ویروس کرونا می‌شود.

وی به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم در آرامستان‌ها گفت: مسیر تردد وادی رحمت مطابق با اعلام ستاد ملی کرونا تا اطلاع ثانوی مسدود است.

جلالی با اشاره به اعلام برخی از خانواده‌های متوفی برای برگزاری مراسم بر سر مزار گفت: از مردم تقاضا داریم به صورت دسته جمعی در مراسم خاکسپاری شرکت نکرده و اقدام به پخش مواد غذایی بسته بندی شده نکنند.

افزایش ۳ برابری آمار مبتلایان

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: افزایش مبتلایان نسبت به اواخر اسفند ماه سال گذشته ۳ برابر شده است.

سیمین خیاط زاده ادامه داد: از اسفند ماه سال گذشته کرونای انگلیسی در تمامی شهرستان‌ها مشاهده شده و در حال حاضر به حدی رسیده که با مشاهده نمونه‌های مثبت کرونا، حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد آنان مبتلا به کرونای انگلیسی است.

وی با اشاره به افزایش قدرت انتقال کرونای انگلیسی افزود: یکی از علل تغییر رنگ وضعیت در کل کشور، ناشی از چرخه کرونای انگلیسی است.

خیاط زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا اعمال ۱۰ روزه محدودیت‌های کرونا در راستای کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌ها اثر گذار خواهد بود یا نیاز به محدودیت‌های بیشتری است پاسخ داد: واقعیت امر این است که همواره از محدودیت‌ها بهره برده‌ایم چنانچه در فروردین، اردیبهشت و حتی در اواخر آبان ماه، محدودیت شدید اعمال شده بود و همین منجر شد تا پیک شدید اوایل آذر ماه در سال گذشته کاهش یابد.

انتظاری که از محدودیت‌ها داشتیم برآورد نشده است

وی افزود: اما در حال حاضر محدودیت خاصی در سطح شهر مشاهده نمی‌شود چرا که تمام مغازه‌ها باز است، مردم در سطح شهر رفت و آمد می‌کنند و هم‌چنان برگزاری میهمانی‌ها ادامه دارد و به همین دلیل، انتظاری که از محدودیت‌ها داشتیم برآورده نشده است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ماسک یک راه علمی برای پیشگیری از بیماری تنفسی است.

خیاط زاده توضیح داد: مردم باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و از حضور در هر گونه تجمع خودداری کنند و هم‌چنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از منزل خارج نشوند.

محدودیت‌های کرونایی باید در عید نوروز اعمال می‌شد

در این میان یکی از اصناف تبریزی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: ما منتظر اعمال محدودیت‌های کرونایی در تعطیلات نوروز بودیم تا مسافران نوروزی کوله بار خود را برای سفر به این استان جمع نکنند.

مسعود ستاری ادامه داد: افزایش دوباره آمار مبتلایان و فوتی‌ها بعد از تعطیلات عید نوروز دور از انتظار نبود و بار دیگر خانواده‌ها شاهد از دست دادن عزیزان خود خواهند بود.

وی افزود: اصناف و کسبه بازار، حجره‌های خود را بسته‌اند اما اجاره مغازه و مخارج خانواده در چنین وضعیت تورم مشکل است اگر این محدودیت‌ها در عید نوروز اعمال می‌شد شاید خسارت کمتری به اصناف وارد می‌شد.

یکی دیگر از شهروندان تبریزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: مردم و حتی مسافران در نوروز امسال، شیوع ویروس کرونا را فراموش کرده و دید و بازدیدهای نوروزی را از سر گرفتند؛ به نظرم باید محدودیت‌های کرونایی از سال جدید با جدیت بیشتری اعمال می‌شد.

چوب مسافران نوروزی را خوردیم

حسین حاتمی افزود: ما در نوروز امسال همانند سال گذشته در منزل ماندیم و از روزی که ویروس کرونا آمده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سری به پدر و مادر مسن خود می‌زنم اما متأسفانه اکثر مردم خیال می‌کنند که کرونا یک خواب است و با خیالی آسوده به گشت و گذار خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: خودتان نگاه کنید برخی از مغازه‌ها با کرکره نیمه باز به فعالیت خود ادامه می‌دهند اگر محدودیت‌ها به وقت خود تعیین می‌شد اصناف نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کار خود ادامه می‌دادند اما حالا همه ما چوب مسافران نوروزی و بی توجهی مردم را خورده‌ایم.

کارشناس رادیولوژیست بیمارستان سینای تبریز نیز از افزایش مسافرت‌های نوروزی گله کرده و به خبرنگار مهر گفت: با اینکه قبل از عید نوروز، آمارها رو به کاهش بود اما متأسفانه در حال حاضر پیک چهارم شدیدتر از سال قبل که مراجعین کمتری داشتیم اتفاق افتاده است.

افزایش مراجعین به رادیولوژی

غلامرضا آقاجانی ادامه داد: در حال حاضر بخش اورژانس و سایر بخش‌ها پر از بیماران بدحال است که علاوه بر کووید ۱۹، ویروس کرونای انگلیسی نیز مشاهده شده که متأسفانه اکثراً به صورت خانوادگی درگیر می‌شوند.

وی افزود: مسافرت‌ها همانند سال‌های گذشته باید ممنوع اعلام می‌شد و مردم نیز در این میان کم کاری‌هایی را انجام داده‌اند؛ البته مردم قبل از عید نیز عادی انگاری کرده‌اند که این کاملاً از وضعیت بازار شب عید مشخص بود.

آقاجانی گفت: واکسیناسیون طبق یافته‌های جدیدی که در دست است ایمنی کامل را در مقابل این ویروس ندارد و در حال حاضر افزایش بیماران مبتلا به کرونا در بخش رادیولوژی از هفته گذشته آغاز شده است و امید است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و مهم‌تر از همه خروج از خانه جز در موارد ضروری، زنجیره این ویروس را قطع کنیم.

وی در پایان افزود: تفاوت تصویری ریه در کرونای جهش یافته، تصاویر سفید رنگ به صورت دایره‌ای یا مثلثی در کلیشه‌ها قابل رؤیت است که اگر بیمار تا ۴۸ ساعت اولیه تحت درمان قرار نگیرد روند بهبودی به ندرت امکان پذیر است.

فوت روزانه ۲۰ نفر بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا

و حالا غسالی که از اولین روز شیوع ویروس کرونا اموات کرونایی را راهی خانه ابدی می‌کند نیز به خبرنگار مهر گفت: آمار فوتی‌ها در ماه‌های آخر سال گذشته کاهش یافته بود و به طور روزانه کمتر از ۵ نفر دفن می‌شدند؛ اما متأسفانه به خاطر بی تدبیری‌های صورت گرفته آمار افزایش یافت.

حجت الاسلام و المسلمین حسن چوبدار گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۱۰ الی ۲۰ به طور روزانه بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

او معتقد است: مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند چرا که صف‌های مرغ و روغن، یکی از دلایلی است که منجر به افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا