روند نزولی کرونا در ۱۵ استان/ واکسیناسیون ۷۵ تا ۸۰ ساله‌ها

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در ارتباط با وضعیت بیماری کرونا در موج چهارم و برنامه واکسیناسیون، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ارک خبر، علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی کرونا اظهار داشت: ۸۰ درصد موارد شناسایی شده در پیک چهارم کرونا ویروس انگلیسی است که با سرعت بالایی رو به افزایش است.

وی افزود: خوشبختانه مردم، اصناف و بازاریان به خوبی همکاری کردند و آثار و شواهد آن این موضوع را نشان می‌دهد به طوری که در ۲۵ استان کشور وضعیت به ثبات رسیده و روند افزایش در حال کاهش است.

وی تاکید کرد: همچنین در ۱۵ استان روند نزولی شروع شده و در ۱۰ استان به اوج بیماری رسیدیم و امیدواریم طی هفته آینده به روند کاهشی آنها نزدیک شویم.

رئیسی با اشاره به اینکه در ۶ استان هنوز روند نزولی طی نشده گفت: نیاز است در استان‌های تهران، البرز، قزوین، خراسان شمالی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مراقبت‌های بیشتری انجام و پروتکل‌ها با دقت رعایت شود. این استان‌ها به اوج بیماری نزدیک شده‌اند و یک هفته بعد اگر پروتکل‌ها به خوبی رعایت شود سیر افزایش یابنده متوقف خواهد شد.

وی به استان‌های جنوبی اشاره کرد و گفت: استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و همچنین کرمان در معرض خطر ویروس آفریقای جنوبی هستند و باید در این استان‌ها پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها با دقت بیشتر رعایت شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برند، گفت: ۱۵۷ شهر نارنجی، ۸۴ شهر زرد و ۹ شهر نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا لازم است برای مقابله با ویروس جهش یافته اقدام خاصی انجام شود یا خیر گفت: کار جدیدی نمی‌خواهد انجام شود فقط توصیه‌های قبلی باید با دقت و وسواس بیشتری انجام و رعایت شود.

وی گفت: راه مقابله با ویروس همان پروتکل‌هایی است که اعلام شده است.

رئیسی در خصوص رعایت پروتکل‌ها گفت: به طور میانگین رعایت پروتکل‌ها در حال حاضر در کشور به ۶۱ درصد رسیده که عدد بسیار پایینی است.

وی در خصوص تشدید مراقبت‌ها در مرزهای سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی گفت: تفاهم نامه ناجا با ارتش و سپاه برای کنترل مرزها و عدم عبور اتباع بیگانه منعقد کرده به طوری که در هفته گذشته ۵ هزار و ۷۰۰ اتباع بیگانه که قصد ورود غیرمجاز از مرزها را داشتند برگردانده شدند.

رئیسی همچنین تاکید کرد: عدم صدور مجوز ورود خدمه کشتی و ملوانان بنادر (عمدتاً از هندوستان هستند) نیز از دیگر اقداماتی است که صورت گرفته است.

وی همچنین به بازدیدهای انجام شده از اماکن و اصناف اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته ۳۱۰ هزار بازدید انجام شده که منجر به پلمب ۵ هزار و ۲۰۰ مورد در سطح اصناف و مغازه داران متخلف شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ۳۸ درصد مراکز در حال حاضر تهویه مناسب ندارند و ۳۷ درصد مردم نیز از ماسک استفاده نمی‌کنند همچنین ۴۰ درصد فاصله گذاری انجام نمی‌شود و عدم رعایت پروتکل‌ها در حمل و نقل عمومی مشاهده می‌شود.

رئیسی همچنین گفت: در مراکز ورزشی ۵۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود. در پایانه‌های مسافربری نیز رعایت پروتکل‌ها ۷۴ درصد گزارش شده است.

به گفته وی بدترین اماکنی که پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود سوپر مارکت ها، خواربارفروشی‌ها و نانوایی‌ها هستند.

وی در مورد واکسیناسیون کرونا گفت: فاز یک واکسن به اتمام رسیده و فاز دو را نیز برای افراد بالای ۸۰ سال آغاز کردیم که امیدواریم تا پایان هفته به اتمام برسد و هفته آینده نیز واکسیناسیون ۷۵ تا ۸۰ ساله‌ها را شروع خواهیم کرد و بعد از آن نیز ۶۵ تا ۷۰ ساله را شروع می‌کنیم.

رئیسی گفت: سامانه‌ای برای واکسیناسیون طراحی شده و به زودی طراحی و اطلاع رسانی می‌شود اما فعلاً برای انجام واکسیناسیون نیاز به ثبت نام و مراجعه حضوری نیست و همکاران ما از طریق پیامک و تلفن با افراد تماس می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا