دولت و بانک‌ها اداره کننده خوبی برای واحدهای تولیدی نیستند

رئیس سازمان بازرسی کشور از حمایت های این سازمان از شرکت های تولید کننده واکسن خبر داد و گفت: دولت و بانک‌ها اداره کننده خوبی برای واحدهای تولیدی نیستند.

به گزارش ارک خبر، حجت الاسلام حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کشور صبح امروز در برنامه تلویزیونی چاپ اول اظهار کرد: در سال‌های اخیر نامگذاری رهبر معظم انقلاب برای هر سال مرتبط با اشتغال و تولید بوده است. به همین منظور در سازمان بازرسی دفتر حمایت از تولید ملی و سرمایه گذاری ایجاد کرده‌ایم که در یکی، دو سال اخیر این دفتر را تقویت کرده و به صورت یک سازمان جداگانه درآورده‌ایم.

وی افزود: بخش قابل توجهی از نظارت‌های سازمان بازرسی به تولید و سرمایه گذاری مربوط می‌شود. ۲۵ درصد از برنامه‌هایی که هر سال برای استان‌ها پیش بینی می‌کنیم مربوط به تولید است.

تشکیل ۲۱۰ پرونده بازرسی در ارتباط با مشکلات تولید

رئیس سازمان بازرسی گفت: ساختارهای ناکارآمد و مقررات دست و پا گیر را که به عنوان موانع تولید مطرح می‌شود بررسی کرده‌ایم و به عنوان مثال در سال گذشته ۲۱۰ پرونده بازرسی در رابطه با مشکلات و موانع تولید تشکیل داده‌ایم.

وی گفت: ۷۸۱ پرونده در رابطه با پیشنهاد اصلاح امور و ساختار و فرآیند تهیه کرده‌ایم که ۵۸ پیشنهاد مربوط به اصلاح مقررات و دستورات می‌شود.

درویشیان گفت: همچنین ۲۲۳۶ جلسه کارگروه برای حمایت از تولید و سرمایه گذاری داشته‌ایم و همچنین از ۵۳۶ واحد تولیدی هم در راستای برطرف کردن مشکلات شأن بازدید میدانی کرده‌ایم.

افزایش تولید ۴۴۸ بنگاه اقتصادی با رصدهای سازمان بازرسی

وی تصریح کرد: ما منتظر مراجعه سرمایه گذاران و کارآفرینان نمی‌شویم و به همکارانمان هم گفته‌ایم که خودشان مستقیم به موضوعات و مشکلات ورود کنند که در نتیجه بازدیدها از تعطیلی واحدهای تولیدی بسیاری جلوگیری شده و ۴۴۸ بنگاه اقتصادی هم افزایش تولید داشته است.

درویشیان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات تولید در کشور اخذ مجوزهای تولید است، گفت: ۶۴۷ پرونده برای پیشگیری و رفع مشکل واحدهای تولیدی تشکیل داده‌ایم.

وی اظهار کرد: در سال گذشته نسبت به تسخیر و تسریع مجوز ۴۳۹ واحد تولیدی هم اقدام کرده‌ایم و همچنین ۲۴۷ گزارش هشداری در ارتباط با حمایت از سرمایه گذاری و ۳۳۶ فقره شکایت از دستگاه‌های اجرایی که از سوی کارآفرینان مطرح شده بود، صادر شده است که از این تعداد شکایت به ۱۸۲ مورد آن رسیدگی شده و بقیه هم در حال رسیدگی است.

رصد و کنترل ۵۵ هزار واحد تولیدی

رئیس سازمان بازرسی ادامه داد: بالغ بر ۵۵ هزار واحد تولیدی رصد و کنترل شده که از این تعداد حدود ۳۴ هزار واحد فعال، ۵۱۷۲ واحد نیمه فعال و ۱۵ هزار واحد تعطیل هستند که در همین راستا به کمک دادستانی کل کشور مشکلات را شناسایی کرده‌ایم و در حال برطرف کردن مشکلات واحدهایی که امکان فعال شدن مجدد را دارند، هستیم و البته این را هم بگویم که امکان فعال کردن یکسری از واحدها وجود ندارد. چون فعالیت مجدد آنها صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته وی، تعدادی از واحدهای تولیدی احاله و به مالک اصلی برگشت داده شده است.

وی گفت: دولت و بانک‌ها اداره کننده خوبی برای واحدهای تولیدی نیستند و حتماً باید بخش خصوصی برای اداره این واحدها ورود کند و دولت به توانمندسازی و سیاست گذاری این واحدها مشغول باشد.

درویشیان تصریح کرد: با هدف جلوگیری از خروج واحدهای تملک شده از بانک‌ها ۸۵۱ واحد تولیدی را رصد ، پیگیری و مشکلاتشان را حل کرده‌ایم.

۳۰۰ بنگاه اقتصادی مورد هدف برای رفع مشکل هستند

وی گفت: همچنین در هر استان ۱۰ واحد یا بنگاه کلان اقتصادی را هدف قرار داده‌ایم که مجموعاً می‌شود ۳۰۰ بنگاه اقتصادی. این بنگاه‌ها را برای رفع مشکل تحت نظر داریم، عمده مشکلات آنها هم مربوط به مجوز، تسهیلات بانکی، افزایش میزان تولید و بازاریابی می‌شود.

وی گفت: تولید متوسط ظرفیت این بنگاه‌ها که انتخاب شده‌اند از ۵۷ درصد به ۷۱ درصد در پایان سال افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان بازرسی اظهار کرد: همچنین پیگیری پروژه‌های نیمه تمام را در دستور کار قرار داده‌ایم، ۳۲۸ پروژه کلان نیمه تمام را مورد هدف قرار داده‌ایم که این پروژه‌ها در ابتدا ۵۷ درصد پیشرفت داشته‌اند اما الان به طور میانگین ۶۴ درصد افزایش پیشرفت پیدا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: سامانه ۱۳۶ برای اعلام شکایات و تخلفات ادارات است اما اگر مردم فسادی را ملاحظه کردند و یا از فسادی مطلع بودند می‌توانند به سامانه گزارشگران فساد آن را گزارش کنند.

حمایت‌های سازمان بازرسی از شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونا

درویشیان با اشاره به حمایت‌های سازمان بازرسی در رابطه با تولید واکسن کرونا گفت: در ارتباط با ۴ شرکتی که تولید واکسن را بر عهده داشتند و مشکلات مالی و ارزی داشتند پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم تا مشکلات ارزی آنها با کمک سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی حل شود.

وی گفت: در ارتباط با مواد اولیه تولید واکسن و ترخیص این مواد از گمرکات اقداماتی انجام شد تا تسریع در ترخیص کالا صورت بگیرد و مواد هر چه زودتر در اختیار شرکت‌ها قرار داده شود.

رئیس سازمان بازرسی گفت: البته با اقداماتی که در راستای ترخیص کالا از گمرک داشته‌ایم کار به صورتی انجام می‌شود که ۹۰ درصد کالا ترخیص شود و تنها ۱۰ درصد برای تسویه حساب‌های بعدی در گمرک نگهداری شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در ارتباط با سامانه‌های گمرک داشتیم به زودی برطرف می‌شود و به بهره برداری کامل می‌رسد تا ما بتوانیم رصد و نظاره کامل داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا