وجود ۱۸۶۱ رقبات موقوفه در مراغه/عایدات موقوفات با نیت واقف هزینه می‌شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه با بیان این‌که این شهرستان دارای 704 موقوفه و 1861 رقبات است، گفت: تعداد 462 موقوفه انتفاعی و تعداد 242 موقوفه نیز منفعتی هستند.

به گزارش ارک خبر،حجت الاسلام والمسلمین فریدون مطهری در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص افزود: مراغه دارای حدود ۳۷۹ مسجد و ۸۳ حسینه است. ۲۷ مدرسه این شهرستان، چهار پارک و چهار مرکز بهداشتی درمانی به خصوص بیمارستان سینای مراغه از جمله مکان‌های قرار گرفته بر روی موقوفات هستند که اکنون مشکلات اعیانی این اماکن حل شده‌اند.

وی با اشاره به مشکل یکی از پارک‌های قرار گرفته بر روی محل موقوفات، اظهار کرد: با توجه به این‌که اداره اوقاف بر حسب وظیفه قانونی و شرعی خود، باید حق و حقوق موقوفه را ادا کند، از این رو در بحثی که با شهردار منطقه داشتیم و اکنون نیز این مشکل برطرف شده است، مقرر شده که بعد از پرداخت حق و حقوق موقوفه این محل، نسبت به تعریض خیابان مجوز صادر شود.

وی با بیان این‌که سنت حسنه وقف، سفره همیشه باز، چشمه همیشه جاری و چراغ همیشه روشن است، گفت: تعداد سه وقف جدید در شهرستان مراغه طی سال گذشته انجام گرفته است. در سال ۱۴۰۰ نیز تاکنون یک وقف جدید داشته‌ایم.

حجت الاسلام مطهری اظهار کرد: اکنون در کنار اکثر موقوفات در مراغه، تابلویی نصب شده که بر روی آن، نیت و نام واقف و کاربری موقوفه نوشته شده است و حتی سند ثبتی این اماکن نیز مشخص هستند تا هیچ گونه دخل و تصرفی در آن‌ها انجام نگیرد.

وی با تقدیر از همکاری‌های دادگستری شهرستان و استان در حل پرونده‌های موقوفی، گفت: بیش از ۲۰ پرونده حقوقی در زمینه مباحث موقوفات شهرستان در سال ۹۹ تشکیل یافته بود که توانستیم در برابر افرادی که به اماکن وقفی تعرض و تصرف کرده بودند، به نحو احسن دفاع کنیم و حق و حقوق موقوفه را به جایگاه خود بازگردانیم.

وی با اشاره به وضعیت باغات وقفی مراغه، گفت: برخی از افراد در فصل زمستان که هیچگونه برگی بر روی درختان این منطقه وجود ندارد، اقدام به عکسبرداری و انتشار آن در فضای مجازی می‌کنند و از وضعیت باغات انتقاد می‌کنند، در حالی که این افراد به جز نیت تخریب، هدف دیگری ندارند.

کاشت نزدیک به ۲۳ اصله درخت در باغات وقفی مراغه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه افزود: از سال ۹۴ که بنده مسئولیت اداره اوقاف مراغه را قبول کردم تاکنون، نزدیک به ۲۳ هزار اصله درخت مثمره از محل موقوفات در باغات شهر مراغه غرس شده است که امسال تعداد زیادی از این درختان به بار نشسته‌اند. غرس این تعداد درخت یکی از بزرگترین خدمت‌ها به موقوفات محسوب می‌شود که در راستای احیای مجدد موقوفه انجام گرفته است.

وی در ادامه با تشکر از مستاجران اماکن موقوفی که نهایت تلاش خود را برای احیای موقوفات انجام می‌دهند، اظهار کرد: اما برخی از مستاجران در صدد خیانت و یا بی توجهی به این اموال بوده‌اند که از طریق قانونی برای مقابله با این افراد اقدام شده و توانستیم موقوفه مدنظر را پس بگیریم.

وی با اشاره به این‌که تعدادی از ادارات و دستگاه‌های دولتی شهرستان در ۴۶ رقبه قرار گرفته‌اند، گفت: در اوایل انقلاب و یا پیش از انقلاب، این ادارات از منظر قانونی مجوز سازمان اوقاف را برای ساخت و ساز در محل موقوفات را پس از پرداخت حق و حقوق موقوفه دریافت کردند لذا اکنون این دستگاه‌های دولتی هیچ گونه مشکلی از این بابت ندارند.

حجت الاسلام مطهری با اشاره به املاک اجاره‌ای سازمان اوقاف، اظهار کرد: املاک اجاره‌ای که سرقفلی دارند، هر دو الی سه سال یکبار با حضور کارشناسان رسمی دادگستری تمدید قرارداد می‌شوند. موقوفه‌هایی که سرقفلی‌های آن‌ها واگذار نشده و شش دانگ‌ سند در اختیار موقوفه‌ است نیز اداره اوقاف به عنوان متولی این امر، هر سال از طریق مزایده املاک را به اجاره می‌دهد.

وی متذکر شد: تمامی امور مربوط به اجاره املاک موقوفه به صورت کاملا شفاف انجام می‌گیرد و اکثر موقوفات دارای سند هستند. مجموع کل اجارات سال ۹۹ نیز که از طریق سامانه به ثبت رسیده است، حدود ۳۰۰ موقوفه را شامل می‌شود.

وی در خصوص موقوفات شاخص شهرستان، گفت: از جمله موقوفات شاخص شهرستان که از درآمد آن‌ها برای عموم مردم استفاده می‌شود، موقوفه حاج سیدرضا فخرالعلما، موقوفه آصف و مسجد جامع با رقبات مغازه است که درآمد هر یک از این موقوفات و سایر اموال وقفی فقط در سطح شهرستان و بنا بر نیت واقف هزینه می‌شود.

هزینه موقوفات در جاهایی به غیر از نیت واقف اصلا انجام نمی‌گیرد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه افزود: هزینه موقوفات در جاهایی به غیر از نیت واقف اصلا انجام نمی‌گیرد و در این خصوص مسائل شرعی کاملا رعایت می‌شود. بخش اداره تحقیق سازمان اوقاف مسئول رسیدگی به این امر است و اگر چنانچه موقوفه مدنظر خارج از نیت واقف هزینه شود، این بخش سند را رد می‌کند زیرا هم سازمان اوقاف کشور و هم اداره کل اوقاف استان بر این موضوع نظارت دارند و نیت‌ها به صورت امینانه اجرا می‌شود که مردم هم با دیدن این امانت داری اقدام به وقف اموال خود می‌کنند.

وی متذکر شد: از خیران عزیز و مردم شریف تقاضا داریم، اگر چنانچه می‌خواهند در یک کار خیر گام بردارند ولی ملکی برای وقف ندارند، از طریق وقف مشارکتی اقدام کنند تا یک حرکت ماندگار در طول زندگی اخروی خود داشته باشند.

توزیع ۵۳۷۰ بسته معیشتی در سال ۹۹

وی در ادامه با تاکید بر این‌که تمامی عایدات موقوفات در مراغه طبق نیت واقف هزینه می‌شود، افزود: از محل درآمد موقوفات شهرستان، نزدیک به ۵۳۷۰ بسته معیشتی در قالب‌ طرح‌های مختلف مثل آستان مهربانی، تبرکات مهدوی، ضیافت الهی، احسان ماندگار، شمیم حسینی و طرح شهید سلیمانی بین خانواده‌های نیازمند در طول سال ۹۹ توزیع شده که ارزش هر بسته بین ۳۵۰ الی ۴۵۰ هزار تومان است.

حجت الاسلام مطهری افزود: نزدیک به ۸۰ هزار پرس غذای گرم نیز در طی این مدت بین خانواده‌های نیازمند و عموم مردم توزیع شده است.

وی با اشاره به راه اندازی کاروان شادی تحت عنوان برنامه شمیم انتظار و شمیم کرامت در طول سال ۹۹، گفت: این برنامه‌ها به صورت گسترده در بین مردم برگزار شد که استقبال خوبی هم از آن به عمل آمد. در طرح “مهر تحصیلی” نیز حدود ۱۳۱ بسته متشکل از لوازم تحصیلی و کیف مدارس از محل درآمدهای موقوفات برای دانش آموزان نیازمند شهرستان تهیه شده که در مجموع بالغ بر ۱۹ میلیون تومان ارزش داشته است.

وی افزود: تعداد ۱۴ تلفن همراه از محل موقوفه صدرالسادات برای دانش آموزان مدرسه صدرالسادات تهیه شده و نزدیک به دو میلیون تومان بسته لوازم التحریر نیز از محل موقوفه حاج ابراهیم نبوی برای دانش آموزان نیازمند تقدیم شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه ادامه داد: برای بیش از ۴۰۰ خانواده نیازمند طی سال گذشته مساعدت مالی انجام گرفته و برای تحصیل ۶۰ دانشجوی نیز حمایت مالی انجام شده است.

وی با اشاره به فعالیت مجازی و حضوری مبلغان دینی در جوار امامزادگان و پاسخ به مسائل شرعی مردم در طول سال گذشته، گفت: در بحث سرمایه گذاری موقوفات شهرستان مراغه در سال ۹۹ نیز مشارکتی در حدود ۳۶ مغازه‌ یک قبرستان داشتیم که ادامه دار خواهد بود. در این محل ابتدا بحث‌های میراثی مطرح شده بود اما با عنایت خداوند متعال در طول هفته گذشته با حضور فرماندار و دستور معاونت میراث فرهنگی، این محل بازگشایی شد و اکنون سرمایه گذار کار خود را آغاز کرده است.

وی با اشاره به فنس کشی ۱۳۸۰ متر در ۱۰ موقوفه شهرستان، افزود: در طرح توسعه امامزادگان در طول سال گذشته، گام‌های موثری برداشتیم. با توجه به این‌که پروژه صحن فاطمه الزهرای امامزاده سیدابراهیم مراغه در طول ماه‌های گذشته مدتی تعطیل شده بود، از طرفی درآمد امامزاده هم چندان قابل توجه نبود و این مکان بودجه دولتی هم ندارد لذا در این راستا از خیران عزیز تقاضا داریم تا در اتمام این پروژه به ما کمک کنند تا بتوانیم این صحن را به نحو احسن تکمیل کنیم.

حجت الاسلام مطهری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در طول دو سال گذشته، هر روز جلسات قرآنی را جوار امامزادگان برگزار کردیم، ادامه داد: سازمان اوقاف از جمله سازمان‌های فعال در بحث قرآنی است و مراغه نیز جزو شهرستان‌های پیشرو در تربیت دانش آموزان قرآنی در همکاری با موسسات قرآنی بوده و در طی مدت‌های گذشته افرادی از این طریق به درجه حفظ کل قرآن کریم رسیدند و اکنون در مساجد و امامزاده‌ها فعالیت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا