شفافیت حلقه مفقوده شوراها/ پنج گام تبریز برای شفافیت

تبریز – راه اندازی پنج سامانه شفافیت در مدیریت شهری تبریز، شهرداری این شهر رابه اتاق شیشه ای نزدیک تر کرده است؛ اما راز موفقیت این سامانه ها در تداوم و تقویت آن هاست که تاکنون محقق نشده است.

به گزارش ارک خبر، واژه فساد مالی، سالیان سال است که در افکار عمومی با شهرداری‌ها گره خورده است. یکی از عوامل کاهش شدید اعتماد عمومی همین فسادهای ریز و درشت در شهرداری‌هاست که گاهی تیتر یک رسانه‌ها می‌شود و گاهی بحث داغ محافل.

مبارزه با فساد ابزارهای مختلفی دارد اما به نظر می‌رسد نظارت مستقیم مردم بر عملکرد شوراها و شهرداری‌ها می‌تواند اعتماد عمومی را به این مجموعه برگرداند.

اینجا بحث شفافیت مطرح می‌شود…

شفافیت، سالیان سال است که برای مردم آرزویی محال به شمار می‌آید و برای مسئولان، نقطه‌ای ایده آل. همه می‌دانند که فساد در نقطه‌های پنهان بروز می‌کند و شفافیت دقیقاً در مقابل این نقطه ایستاده است.

شفافیت می‌تواند مردم را از اقدامات و عملکرد مدیران و مسئولان آگاه سازد و به همین ترتیب روزنه‌های فساد را ببندد. اما اینکه چرا بعد از سال‌ها همچنان شفافیت در ادارات و نهادهای دولتی صرفاً به عنوان یک شعار باقی مانده است؛ دلایل متعددی دارد.

از جمله اینکه عده‌ای از فضاهای مه آلود سود می‌برند. جامعه این افراد را با عنوان مفسدان سودجو می‌شناسد. آنان معتقدند با استقرار شفافیت، نان شأن آجر و بسیاری از تخلفاتشان برای مردم آشکار می‌شود. به همین خاطر هیچ وقت مایل نیستند سری را که درد نمی‌کند، دستمال ببندند.

شفافیت حلقه مفقوده شوراها/ پنج گام تبریز برای شفافیت

در کشور ما، یکی از نهادهایی که همواره در حوزه شفافیت بسیار مورد توجه و حتی مورد انتقاد بوده، شهرداری هاست. شهرداری‌ها با داشتن بودجه‌ای کلان که به صورت مستقیم از جیب مردم اخذ می‌شود، همواره به خاطر نداشتن شفافیت مورد نقد قرار گرفته‌اند.

شفافیت در شهرداری به این معناست که شهروندان بتوانند از داشته‌ها، مخارج، درآمدها و منابع شهرداری که متعلق به خودشان است، آگاهی پیدا کنند. این خواسته زیادی نیست.

شورای پنجم شهر تبریز، برای تحقق این خواسته تلاش کرده و به گفته کارشناسان ۵ قدم به نقطه ایده آل شفافیت نزدیک شده است. شهرداری و شورای دور پنجم سامانه‌های شفافیت را راه اندازی کرده است که هرهفته یکی از این سامانه‌ها در صحن علنی شورای شهر تبریز مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

این سامانه‌ها مشتمل بر پنج حوزه مهم در شهرداری است: املاک، ماشین آلات، پرونده‌های حقوقی، چک، کمیسیون ماده ۱۰۰ و مناقصات.

سفره شهرداری دیگر برای فرصت‌طلبان و سودجویان پهن نیست

ایرج شهین‌باهر، شهردار تبریز می‌گوید با استقرار سامانه‌های شفافیت، شهردار ی تبریز دیگر جای فساد و رانت نیست.

شفافیت حلقه مفقوده شوراها/ پنج گام تبریز برای شفافیت

او در گفتگو با خبرنگار مهر، در اظهاراتی البته با چاشنی طعنه، می‌افزاید: کسانی که از روی طمع و از مسیر حمایت از کاندیداهای شورا و یا با اهدافی خاص می‌خواهند در شهرداری تبریز رخنه و سودجویی کنند، آگاه باشند و بدانند که در این مجموعه دیگر امکان دست درازی به بیت المال وجود ندارد.

با استقرار سامانه‌های شفافیت، شهردار ی تبریز دیگر جای فساد و رانت نیست

شهردار تبریز به این قبیل افراد، کاندیداها یا حامیانشان توصیه کرد که بیخود پول بی زبان خود را بیرون نیندازند و هدر ندهند.

او معتقد است که دیگر نمی‌توان هزینه‌های گزاف انتخاباتی را در مدیریت شهری بعدی جبران کرد، مگر در آینده شاهد حذف سامانه‌های شفافیت از سوی مدیریت‌های بعدی باشیم.

شهردار تبریز از طرفی معتقد است راه اندازی سامانه شفافیت به اندازه کل درآمدهای مدیریت شهری دور چهارم و پنجم دستاورد داشته است.

تجمیع اطلاعات ۱۳۰۰ دستگاه ماشین آلات

یکی از پنج سامانه شفافیت که به تازگی در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز به بهره برداری رسیده، سامانه ماشین آلات است. با این سامانه حالا اطلاعات ۱۳۰۰ دستگاه ماشین آلات شهرداری در یک بستر متمرکز تجمیع شده است. کنترل و رصد دقیق خودروهای شهرداری تبریز توسط سامانه مدیریت ماشین آلات در مواردی همچون محل فعالیت لودر، ماشین آلات، محل استقرا ماشین آلات، مدت زمان رسیدن خودروی آتش نشانی، محل خودروهای حمل پسماند، میزان زباله حمل شده و راستی‌آزمایی در انجام وظایف محوله، صورت می‌گیرد.

شفافیت حلقه مفقوده شوراها/ پنج گام تبریز برای شفافیت

در کنار کنترل و رصد دقیق ماشین‌آلات شهرداری، موضوع مهم دیگر خرید سوخت، تایر و لوازم جانبی خودروها است که به صورت مستقیم و با قیمت پایین و کیفیت بالا از تولیدکننده خریداری می‌شود.

احیا مالکیت ۳ هزار میلیاردتومانی

یا از طرفی دیگر، با راه اندازی سامانه املاک، بسیاری از املاک و مستغلات شهرداری که در اختیار دیگر نهادها یا اشخاص بود تجمیع شده و به ارزش ۳ هزار میلیاردتومان در اختیار خود شهرداری قرار گرفته است.

ثبت اطلاعات املاک سرقفلی، جانمایی املاک در مناطق ۱۰ گانه، مدیریت املاک و مستغلات تحت مالکیت شهرداری از جمله مزایای این سامانه است.

از دیگر دستاوردهای سامانه شفافیت املاک می‌توان به پیشگیری از سواستفاده افراد حقیقی و حقوقی و همچنین انتشار عمومی اطلاعات املاک و مستغلات تحت مالکیت شهرداری اشاره کرد.

شهرداری و شخص شهردار تبریز در حوزه ایجاد شفافیت و ساختارسازی با شورای اسلامی شهر تبریز همکاری و همدلی ویژه ای داشتند

فرج محمدقلیزاده، رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر تبریز که هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های زیر نظر شهرداری را برای راه اندازی سامانه‌های شفافیت انجام داده می‌گوید: در دوره فعلی شورای شهر تبریز قدم‌های مهم و بزرگی برای ساختارسازی در شهرداری برداشته شده است.

او اضافه می‌کند: شهرداری و شخص شهردار تبریز در حوزه ایجاد شفافیت و ساختارسازی با شورای اسلامی شهر تبریز همکاری و همدلی ویژه ای داشتند.

همانطور که شهردار تبریز گفته، راه اندازی سامانه شفافیت یک گام رو به جلو برای ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد است. دیگر بسیاری از اطلاعات شهرداری که در دهه‌های گذشته محرمانه به شمار می‌آمد، حالا پیش چشم شهروندان عیان است.

مردم انتظار دارند در دور ششم شورای اسلامی شهر تبریز، نه تنها سامانه‌های شفافیت تضعیف نشود، بلکه تمامی حوزه‌های شهرداری به این سامانه بپیوندد تا مدیریت شهر در اتاق شیشه‌ای به واقعیت تبدیل شود.

شفافیت و پاسخگویی باید اصل اولیه انتخاب مردم باشد تا شاهد رشد و پیشرفت شهرها و بر آورده شدن مطالبات مردم در کشور ایران اسلامی باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا