شکستن تحریم در قدم‌های آخر است/ روابط با روسیه توسعه یافت

رئیس‌جمهور گفت: شکست تحریم‌ها در سال ۱۴۰۰ در قدم‌های پایانی است، مردم بدانند که این تحریم برداشته می‌شود و آمریکا نیز ناچار است که این تحریم‌ها را بردارد.

به گزارش ارک خبر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو و همزمان با افتتاح نیروگاه بزرگ «سیریک» ضمن تشکر از تلاش‌های همگانی وزارت نیرو، گفت: پروژه‌ای که اکنون فرمان عملیات اجرایی آن باید صادر شود اهمیت ویژه ای دارد. این پروژه نه بخاطر خود پروژه، بخاطر ارتباط دوستانه و نزدیکی که میان ایران و کشور همسایه فدراسیون روسیه به وجود آمده است، اهمیت دارد. البته پیش از این هم روابط خوبی با روسیه داشتیم اما این ۸ سال روابط ما در زمینه‌های مختلف توسعه پیدا کرده است.

وی افزود: از دولت روسیه و شخص آقای پوتین برای همه تلاش‌های او در بعد سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای تشکر ویژه دارم. ما همکاری‌های بسیار خوبی با روسیه در زمینه سوریه داشتیم. همکاری‌های مهم سه جانبه ای در مورد آذربایجان، قفقاز و اوراسیا، دریای خزر و رژیم حقوقی، کلنگ زنی دو نیروگاه اتمی داشتیم. همچنین در کشور روسیه در زمینه نظامی و دفاعی پس از ورود S۳۰۰ از روسیه روابط ما بسیار گسترده‌تر از قبل شد. همچنین تلاش‌هایی که در وین راجع به احیای برجام انجام می‌دهیم.

رئیسی جمهور تصریح کرد: روسیه یک کشور و همسایه بسیار مهم برای ما است و روابط ما به نفع دو ملت و منطقه و مسائل جهانی خواهد. از چند سال گذشته با «پوتین» راجع به طرح‌های مشترک دو کشور، نیروگاه و راه آهن توافقاتی داشتیم و خوشبختانه حرکت‌های دیگر هم بود و ما انتظار داشتیم این پروژه‌ها زودتر شروع شود اما بروکراسی‌های آن طرف و طرف ما باعث تأخیر شد اما امروز خوشحال هستیم کلنگ یک پروژه ۱,۴ میلیارد یورو زده می‌شود.

وی گفت: این کار بزرگ و عظیم برای اینکه دولت آینده بتواند این طرح را به اتمام برساند، کلنگ زنی شد و تمام اقدامات برای اجرای این طرح انجام گرفته است و اهمیت فراوانی برای ما دارد.

روحانی همچنین ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر تأکید کرد: دختران بسیار باهوش کشور ایران و پرتلاش کشور امروز می‌بینیم که در همه مدارس، دانشگاه‌ها و هیئت‌های علمی و نیز مراکز تحقیقاتی و همچنین بیمارستان‌ها شاهد هستیم که زنان دوشادوش مردان و دختران نیز دوشادوش پسران در علم، دانش و تحقیق و کار و تلاش زندگی خود را ادامه می‌دهند.

**تحقق توجه به جایگاه زنان به بهترین وجه در جمهوری اسلامی ایران

وی تأکید کرد: امروز آنچه خداوند برای مقام دختران ما مقرر کرده، به نظر من به بهترین وجه در جمهوری اسلامی ایران تحقق پیدا کرده است، هنوز کار زیادی باید نسبت به حقوق زنان و عدالت جنسیتی در ایران انجام شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت یکی از افتخاراتش این است که از ابتدا، تصمیم گرفته شد ۳۰ درصد مدیریت در اختیار زنان باشد، گفت: قبل از تشکیل این دولت، این میزان کمتر از پنج درصد بود، این ۳۰ درصد گام بسیار بلندی بود که امروز به ۲۵ درصد رسیده‌ایم و ان‌شاءالله در دولت بعدی چند درصد باقی‌مانده نیز انجام می‌شود و این حق زنان ما است.

روحانی اضافه کرد: توجه به حقوق زنان همواره باید انجام شود و نباید فقط در دوره انتخابات به زنان احترام کرد. همیشه در طول تاریخ وظیفه داریم که به خانم‌ها احترام کنیم. آنها شخصیت‌های برازنده جامعه ما هستند.

وی اظهار داشت: از لحاظ دیدگاه انسانی و مقام و منزلت، زن و مرد با هم تفاوتی ندارند و اینها در کنار هم هستند، حتی زنانی در کشور داریم که می‌توانند در علم و دانش پیشتاز باشند، ما امروز شاگرد اول‌هایی را در کنکور و دانشگاه‌ها مشاهده میکنیم که از جامعه زنان و دختران هستند، برای آنها آرزوی موفقیت بیشتری داریم.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح طرح‌های عمرانی در پنجشنبه‌های هر هفته اظهار داشت: این افتتاح‌ها گوش شنوایی نیاز دارد که بشنود که این افتتاح‌ها در دوران تحریم و کرونا چه ارزشی دارد؟ ان‌شاءالله در کشور ما گوش‌ها همه شنوا است و حتی می‌بینند که از آغاز سال ۹۹ در شدت تحریم و کرونا ما افتتاح پنجشنبه‌ها را شروع کرده‌ایم و امروز هفتاد و یکمین افتتاح ما انجام شده است.

**افتتاح یک سد هر ۵۰ روز در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

روحانی تصریح کرد: در افتتاح امروز حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح و یا اینکه عملیات اجرایی آنها آغاز شده که کار بسیار عظیم و بزرگی است، البته نیروگاه عظیم ۱۴۰۰ مگاواتی که بودجه‌اش نیز تأمین شده است، امروز به اجرا و عملیات در سیریک رسیده است.

وی گفت: این یکی از کارهای مهمی است که ریل‌گذاری برای دولت بعدی انجام شده است، طرح ما در منطقه گرمسیری غرب کشور که قسمت اعظم آن تمام شده، ریل‌گذاری برای دولت بعدی است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: آب شرق کشور به دو استان رسیده و انتقال به استان‌های دیگر هم جزو برنامه ما است که این هم جزو ریل‌گذاری‌هایی است که برای دولت بعدی انجام شده، البته راه‌آهن، اتوبان‌ها و سدها و نیروگاه‌های دیگر نیز از جمله طرح‌هایی است که برای دولت بعدی ریل‌گذاری شده است.

روحانی تصریح کرد: در حال حاضر تولید حدود ۱۹ هزار مگاوات برق طراحی و اجرا شده که افتتاح آن در دولت بعدی خواهد بود، البته دولت بعدی نیز طرح‌هایی را برای دولت‌های بعدی آغاز خواهد کرد و این حرکت ادامه دارد، اما این افتتاح‌ها بر این مبناست که در زمان تحریم و کرونا، خداوند این توفیق را به ملت، مدیران، مهندسان و کارکنان ما داد که هر هفته بتوانیم افتتاح‌های بزرگ انجام دهیم.

وی با بیان اینکه دولتی که در شرایط تحریم و کرونا بوده، این طرح‌ها را افتتاح کرده است، گفت: طرح‌هایی که ما افتتاح کردیم را با دولت‌های قبلی مقایسه کنید، البته مقایسه آن خیلی ساده و آسان است، ما امروز پنجاه و ششمین سد را افتتاح کردیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در طول هشت سال، ۵۶ سد افتتاح شده، به طوری که کل سدهایی که در زمان رژیم گذشته تا پیروزی انقلاب افتتاح شده، ۱۹ سد بوده که این نشان می‌دهد کار بزرگی در کشور در حال انجام است.

روحانی تصریح کرد: به طور متوسط، هر ۵۰ روز در این دولت یک سد را افتتاح کرده‌ایم. هر یک ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب را افتتاح می‌کنیم، این کار عظیمی است، در روستاهای ما نیز کار عظیمی صورت گرفته که متأسفانه این روزها هیچ‌کس از تلاش دولت و آبادانی روستاها صحبت نمی‌کند.

وی اظهار داشت: برق‌کشی، گازکشی، جاده‌سازی و نیز احداث مراکز آموزشی در روستاها انجام و در دو سال اخیر نیز اقدامات خوبی برای اشتغال روستاییان صورت گرفته است، اینکه در هر هفته ۳۰ روستا به آب‌های سالم و پایدار در کشور متصل می‌شود، کار عظیم و بزرگی است.

**پیش از دولت‌های یازدهم و دوازدهم روستاها اصلاً به اینترنت متصل نبودند

رئیس‌جمهور ادامه داد: آماری که اعلام شد، یک میلیون نفر از آب سالم و پایدار در روستاها استفاده می‌کردند، این آمار تا سال ۹۲ بوده است، در این هشت سال این یک میلیون نفر به ۱۰ میلیون نفر رسیده و ۱۰ برابر شده است، اگر دولت فقط همین کار را در آب و برق در روستاها انجام داده، کار بزرگی بوده است.

روحانی درباره اقدامات دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه ارتباطات و اتصال روستاها به اینترنت گفت: پیش از این روستاها اصلاً به اینترنت متصل نبوده‌اند، اما امروز روستاها نه تنها به اینترنت متصل هستند، بلکه دسترسی به فضای مجازی نیز برای آنها فراهم است.

وی تأکید کرد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم “انقلاب دیجیتالی” ایجاد شده و همه امروز طرفدار این اقدامات و فضای ارتباطات و مجازی شده‌اند، امروز کسب و کار، اطلاعات و نیز تحقیقات و اشتغال مردم از طریق فضای مجازی انجام می‌شود.

رئیس‌جمهور همچنین به فراهم شدن امکان تحصیل دانش‌آموزان در دوره کرونا از طریق فضای مجازی اشاره کرد و افزود: اگر توسعه فضای مجازی در این دولت نبود، در شرایط کرونا دچار مشکل بزرگ برای دانش‌آموزان عزیز و دانشجویان می‌شدیم، همه این کارها از طریق شبکه «شاد» و فضای مجازی صورت گرفته است.

روحانی اضافه کرد: همه این اقدامات برای این صورت گرفته که به دنیا بگوییم، نه جنگ اقتصادی می‌تواند ما را از تلاش، فعالیت و آبادانی بازدارد و نه کرونا مانع تلاش و فعالیت ما خواهد بود، البته اینها حرکت ما را کُند کرده است.

وی ادامه داد: برای اطلاع مردم عرض می‌کنم که اگر این خبیث یعنی ترامپ نبود، در طول چهار سال اخیر ۱۴ میلیارد دلار دیگر در آب و برق سرمایه‌گذاری می‌شد، اما با تحریم‌های ترامپ، این ۱۴ میلیارد دلار قفل شد.

رئیس‌جمهور افزود: تحریم‌های ترامپ باعث شد سرمایه‌گذاری خارجی که بانک‌ها برای آن آماده بودند و می‌خواستند این پول را در کشور سرمایه‌گذاری کنند که اغلب برای نیروگاه‌ها و سدها بود، متوقف شود.

روحانی گفت: اگر جنگ اقتصادی نبود، این افتتاح‌ها دو چندان بود و مردم می‌دیدند که چه کارهای عظیم و بزرگی انجام شده است.

وی ضمن تشکر از ادامه افتتاح طرح‌های عظیم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: ما همیشه بر تعامل سازنده تأکید کرده و گفته‌ایم راه‌حل این است که در داخل کشور تولید و تلاش کنیم، اما نباید با انزوا زندگی کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما باید با همه کشورهایی که دوستدار ایران هستند، در تعامل باشیم، بخصوص همسایگان، باید با آنها در تماس نزدیک باشیم، خدا نیامرزد آنهایی که نگذاشتند روابط بین ایران و برخی همسایگان به خوبی انجام گیرد، آنها کارهای کودکانه و احمقانه انجام دادند و به مراکز دیپلماتیک حمله کردند، اگر این‌طور نبود، امروز شرایط بهتری داشتیم.

روحانی تصریح کرد: یکی از همسایگانی که در این هشت سال ارتباطمان را توسعه داده‌ایم، کشور روسیه بوده است، ما با این کشور در دریای خزر همسایه هستیم و در طرح‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و فناوری‌های پیشرفته و هسته‌ای، همکاری و تلاش‌های خوبی داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: امروز در وین بین ایران، روسیه و چین هماهنگی و رایزنی تنگاتنگی وجود دارد برای اینکه ما بتوانیم از تحریم عبور کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این دولت یکبار تحریم را در سال ۹۴ شکست داده و در سال ۱۴۰۰ هم یکبار دیگر نیز تحریم را خواهد شکست، این وظیفه و اراده ما است و ما این کار را خواهیم کرد. شکست تحریم‌ها در سال ۱۴۰۰ در قدم‌های پایانی است، مردم عزیز بدانند که این تحریم برداشته خواهد شد و آمریکا نیز ناچار است که این تحریم‌ها را بردارد و پای میز مذاکره نیز آمده و بیشتر مسائلی که داشتیم، حل و فصل شده و چند مسئله نیز باقی مانده که حل و فصل خواهد شد و ان‌شاءالله تحریم شکسته خواهد شد و مردم می‌توانند شرایط بهتری را در زندگی خودشان شاهد باشند.

طرح‌های بزرگ صنعت آب و برق افتتاح شد

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور امروز در هفتاد و یکمین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، فرمان افتتاح رسمی ۵ پروژه بزرگ تولید برق و آبرسانی را در استان‌های هرمزگان، ایلام و کرمانشاه صادر کرد.

آغازعملیات اجرایی ساخت نیروگاه بخار سیریک با ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات در میناب، افتتاح واحد دوم گازی نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام در بندرعباس، آبگیری سد مخزنی کنجانچم در ایلام، افتتاح ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی طرح گرمسیری در ایلام و افتتاح ۴ هزار و پنجاه هکتار شبکه اصلی و زهکشی طرح گرمسیری در سرپل ذهاب طرح‌های هستند که امروز با فرمان رئیس جمهور افتتاح شد.

برای افتتاح و آغازعملیات اجرایی این طرح‌ها درهفتاد و یکمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، درمجموع ۴۱ هزار و ۹۸۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده یا اعتبار در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا