سرمایه گذاری در کشور منتظر لغو تحریم‌ها نمی ماند

قائم مقام سازمان سرمایه‌گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با اشاره به تحریم های ظالمانه ضد کشورمان، گفت: سرمایه گذاری در کشور منتظر و معطل لغو تحریم‌ها نمی‌ماند زیرا در این صورت برخی انتظارات غیر واقعی و کاذب ایجاد می‌شود.

به گزارش ارک خبر،مسعود براتی در بازدید از شهرک سرمایه گذاری خارجی و برخی پروژه های سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: هرچند تحریم ها موجب محدودیت هایی در زمینه سرمایه گذاری در کشور شده است اما این موضوع نباید مانعی برای توسعه سرمایه گذاری در کشور شود.

وی تاکید کرد: باید قوی و قوی تر شویم زیرا که کارایی تحریم ها در صورت قوی شدن بی اثر خواهد شد.

براتی گفت: شاهد اتفاقات خوب در حوزه سرمایه گذاری و تجارت خارجی هستیم و این ادامه همان باوری است که معتقدیم باید برای بی اثر سازی تحریم ها تلاش کرد و قوی شد، بنای دولت و کشور این است که نباید منتظر رفع تحریم ها بمانیم، باید برنامه ها و تلاش های خود را مضاعف کنیم تا طرف مقابل احساس کند که تحریم دیگر اثرگذار و محدودکننده نیست.

مدیرعامل شهرک سرمایه گذاری خارجی آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار ضمن معرفی اجمالی این شهرک اظهار کرد: شهرک سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدای دهه هشتاد وارد فاز ساخت شده و به صورت تقاضا محور عمل کرده است، فولاد، سلولوزی، خودروسازی، مواد غذایی از جمله صنایع فعال در این شهرک هستند.

خداویردی تاری افزود: بیش از ۶۰ درصدمجوزهای صادره در این شهرک فعال هستند و می‌توان گفت، شهرک سرمایه گذاری خارجی آذربایجان شرقی اولین شهرکی است که بارهای خروجی، در آن کنترل می شود و تاکنون بیش از پنج هزار و ۵۰۰ بار خروجی از شهرک ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای فعال این مجموعه، طرح های توسعه ای خود را دنبال می کنند که در نهایت منجر به توسعه سرمایه گذاری و اقتصادی استان می شود.

تاری یادآور شد: بیشترین میزان اشتغال نسبت به مساحت صنعتی نیز مربوط به همین شهرک است و در حدود پنج هزار نفر در بیش از ۱۲۰ واحد مشغول به کار هستند.

سرمایه گذار ترکیه‌ای فعال در این شهرک نیز با قدردانی از حضور مسئولین سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ حمایت از سرمایه گذاران در همه ابعاد از جمله امنیت سرمایه گذاری، کشوری مناسب برای فعالیت اقتصادی است و هر زمانی به مشکل برخورد کردیم مسئولین استان در کمترین زمان ممکن مشکلات را رفع کرده اند.

نزدیکی به جاده های ترانزیتی، فرودگاه و راه آهن از مزیت های این شهرک سرمایه گذاری خارجی است و حضور سرمایه گذاران خارجی در این شهرک، افزایش قدرت صادرات و حضور فناوری های نوین در عرصه تولید را موجب شده است.

بر اساس آمار سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان فروردین ۱۴۰۲ تعداد ۴۰۱ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش‌ ۱۰ میلیارد و ۷۶۵ میلیون دلار مصوب شد که شامل ۳۶۰ طرح جدید به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۵۴ میلیون دلار و ۴۱ طرح افزایش سرمایه‌ به ارزش ۵۱۱ میلیون دلار است.

در مجموع میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب معتبر در دوره عملکرد دولت سیزدهم تا پایان فروردین سال ۱۴۰۲، تعداد ۳۵۶ طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب ۶ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار بود.

سال گذشته تعداد ۱۴ طرح با سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۱۹۳ میلیون دلار در استان آذربایجان شرقی مصوب و ۱۳ طرح به ارزش ۴۴ میلیون دلار اجرا شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا