موزه مطبوعات آذربایجان افتتاح شد

صبح امروز، موزه مطبوعات آذربایجان به عنوان نخستین موزه مطبوعات کشور با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تبریز افتتاح شد.

به گزارش ارک خبر،این موزه روز دوشنبه توسط علی اصغر مونسان و با حضور جمعی از مدیران استانی و اصحاب فرهنگ و رسانه آذربایجان شرقی در خانه تاریخی کلکته‌چی (صلح‌جو) در خیابان تربیت تبریز آغاز به کار کرده و از تمبر یادبود آن رونمایی شد.

موزه مطبوعات آذربایجان طی تفاهم نامه ای بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی تجهیز شده و نسخه های قدیمی جراید منتشر شده در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی و زنجان و دستگاه های چاپ این خطه همراه با دوربین ها و عکس های خبری قدیمی به نمایش گذاشته شده است.

در این موزه همچنین شماری از نسخه های قدیمی روزنامه های خطه آذربایجان مانند تبریز به تاریخ ۱۲۹۶ قمری، ناصری، تجدد و آذربایجان جزء لاینفک ایران در محل موزه نصب شده است.

اسناد و ابزار کار خبری همراه با دست نوشته ها و کتب نوشته شده توسط پیشکسوتان تاریخ مطبوعات آذربایجان در داخل و خارج از کشور در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

براساس این گزارش، خانه کلکته‌چی یکی از خانه های تاریخی موجود در بافت تاریخی شهر تبریز است که مالک اولیه آن آقای ممقانیان (کلکته چی) یکی از تجار معروف چای این شهر بوده است.

خانه شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است. ورودی اصلی این بنا از کوچه فرعی منتهی به کوچه کرباسی است که پس از گذر از یک هشتی از طریق دو دالان وارد طنبی بخش اندرونی و حیاط بخش بیرونی می شود.

در فاز اول موزه مطبوعات در خانه کلکته‌چی، آثاری به تعداد ۲۸ عدد شامل نشریه و اسناد قاجاری و همچنین ادوات عکسبرداری و دوربین های عکاسی به نمایش درآمده است. فاخرترین آثار از جمله مکاتبات و روزنامه های دوره قاجار از جمله روزنامه حبل المتین، روزنامه صور اسرافیل، شمس و انجمن که در تبریز چاپ شده اند و نقش اساسی در روند پیشرفت انقلاب مشروطه داشتند.

نسخه های چاپ سنگی، نامه های مرتبط با نشریات، قبض آبونمان های نشریات مختلف از جمله آثاری به نمایش درآمده در این موزه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا