یادداشت های روز* نوشته محمد اشراقی

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

*انفجار کشتی در سواحل دبی

یک کشتی نفتی در بند جبل  دبی موردکه تهاجم قرار گرفته است، می سوزد. احتمالا این هم موردی از موارد گذشته و آینده  جنگ کشتی هاست. آتش اینگونه جنگ ها که می توانند، جنگ نفت نامیده شوند، ده ها سال است ادامه دارد. ظاهرا عده ای ازطریق ایجاد اینگونه جنگ ها و افزایش  تقابل های بی حاصل و مخرب، برای دلارهای نفتی کشورهای نفت خیز کیسه می دوزند. مردم و عقلای کشورهای نفت خیز برای پرهیز از گرفتار شدن در دام این عده مکار، باید سیاست های مبتنی بر عقل و درایت اتخاذ کنند تا مراقب ثروت های ملی و دلارهای نفتی خود باشند. مردم خاور میانه استحقاق داشتند ، بدون خسارات مالی و جانی ناشی از جنگ های نوبتی لبنان،  کویت،  عراق و ایران،  فاجعه داعشی ها، سوریه و افغانستان در صلح و رفاه زندگی کنند. امروز مردم مناطق درگیر جنگ واختلاف،  بیش از هر چیز دیگر به نهضتی جدی و فراگیر برای پایان دادن به جنگها و برقراری صلح ، تامین رفاه و ترقی  نیاز دارند. »صلح برای صلح«، می تواند، نام مناسبی باین نهضت باشد. صلح واقعی اجازه می دهد، دلارهای نفتی بجای اتش افروزی برای رفاه و ترقی واقعی مردم منطقه هزینه شود.

*وام مشاغل آسیب دیده از کرونا

برای جبران بخشی از گرفتاری های مردم آسیب دیده ازکرونا، وام هایی اختصاص داده شده است. مسلما عده ای نیز از این وام ها گرفته اند. اطلاعیه های مربوط به پیگیری مؤسسات طراح وام های کرونائی نشان می دهد که عده ای بدلایلی نخواسته اند و یا نتوانسته اند از این نوع وامها استفاده نمایند. به مؤسسات وام دهنده، اعلام  می شود، که ممکن است، بخشی از مردم آسیب دیده از کرونا ، بعلت نداشتن توانائی باز پرداخت،  از خیر گرفتن وام  های کرونائی می گذرند. جا دارد سیاست گذاران وام های کرونائی، در مورد تخصیص و اعطای واهم های بلاعوض کرونائی هم اقدام کنند.

*ضرورت اصلاح جامعه 

اصلاح در امور فردی و اجتماعی لازم و غیر قابل اجتناب است. وقتی شرایط برای فرد و جمع عوض می شود، نیاز به اصلاحات و تغییرات احساس
می گردد.  باور این است که اغلب مشکلات فردی و جمعی جوامع، ناشی از ثابت ماندن شرایط در قبال تغییرات حاصله بوجود می آید. وقتی طبق قوانین، دولت ها تغییر می یابند، شرایط مادی و معنوی گذشته فردی وجمعی مردم و کشور نیز باید تغییر یابد. عقل و منطق، انجام تغییرات مثبت در شرایط گذشته را لازم می نماید. پس انجام اصلاحات در جوامع همیشه مورد نیاز است و خواهد بود . حوزه ها و موارد قابل تغییر و اصلاح در شرایط قبلی، از طریق ابزار های مشخص شناسائی، یا به طور مستقیم از  مردم، سازمانهای مردم نهاد، احزاب و نهاد های دولتی مشخص می شود، و توسط دولت و مدیران جدید اجرا می گردد. دولتی موفق تلقی خواهد شد، که در جهت بهبود شرایط فردی و جمعی جامعه توفیق یابد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا