سرآشپز

نام غذا: قیمه نثار

مواد لازم: گوشت مغز ران گوسفند ۵۰۰ گرم، برنج ۶ پیمانه، پیاز داغ ۲ قاشق غذا خوری، رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری، خلال پرتقال شیرین شده ۱ قاشق غذا خوری، خلال بادام ۱ قاشق غذا خوری، خلال پسته ۱ قاشق غذا خوری، زرشک ۲ قاشق غذا خوری، گلاب ۱ قاشق غذا خوری، کره ۱۰۰ گرم، زعفران ۱ قاشق غذا خوری، شکر ۱ قاشق غذا خوری، دارچین و هل و زیره ۱ قاشق غذا خوری، زردچوبه به مقدارلازم، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه: برنج را از قبل خیس کرده و دم می کنیم. خلال بادام را در آب  و خلال پسته را در گلاب خیس می کنیم. زرشک را می شوریم تا کمی خیس بخورد. گوشت را به صورت قیمه خرد کرده و همراه پیاز داغ، رب، زرد چوبه، نمک و فلفل در کمی روغن تفت می دهیم. سپس دو پیمانه آب اضافه کرده و حدود یک ساعت بعد نصف خلال بادام خیس خورده را می ریزیم. در ظرف را می گذاریم تا گوشت خوب بپزد. باقی خلال بادام و پسته راجداگانه در کره تفت می دهیم. زرشک را در کره کمی تفت می دهیم. بعد شکر را روی زرشک ریخته و از روی حرارت بر می داریم. یک پیمانه از برنج را با زعفران آب شده غلیظ خوب مخلوط می کنیم.

برنج گرم را داخل قالب میان تهی ریخته و با قاشق فشار می دهیم تا شکل قالب را بگیرد. سپس آن را در ظرف مورد نظر بر می گردانیم. قسمت وسط برنج که خالی است گوشت و خلال بادام را که قبلا آماده کردیم می ریزیم. بعد به صورت نواری با برنج زعفرانی، زرشک، خلال پرتقال، خلال بادام و پسته تزیین کرده و در آخر مخلوط ادویه ها را روی آن می پاشیم.

* قیمه نثار یا قیمه نساء

الناز اشراقی

دکمه بازگشت به بالا