اوضاع کتاب کودک بسیار بد است

خبرگزاری ارک – یک نویسنده کتاب کودک گفت: کتابی که به دست کودک می‌رسد در رفتار آینده او نسبت به کتاب تاثیر می‌گذارد. اگر کتاب باکیفیت باشد، باعث جذب کودک به کتاب می‌شود و در غیر این صورت موجب تنفر او از مطالعه خواهد شد.

شهرام جهانبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در اصفهان، با بیان اینکه کیفیت برخی کتاب‌ها پایین و قیمت برخی از کتاب‌ها بالا است، به وضعیت کتاب کودک اشاره و اظهار کرد: اوضاع کتاب کودک بسیار بد است و بسیاری از کتاب‌هایی که ویژه کودکان است کیفیت پایینی دارد. گاهی هم کتاب‌های کودک باکیفیتی منتشر می‌شوند که عمدتا قیمت‌شان بالاست.

او با بیان اینکه در حوزه کتاب کودک ضعف‌های بسیاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: در بسیاری از کتاب‌های کودک، حتی از ناشرانی که ادعای انتشار کتاب کودک به صورت تخصصی را دارند، نسبت متن و نقاشی رعایت نشده، فونت مناسب ندارند و از نظر ویراستاری دارای اشتباهاتی هستند و همین مسائل جذابیت کتاب را برای کودکان کاهش می‌دهد.

او اشتباهات ویراستاری موجود در کتاب‌ها را دلیل عدم انتقال درست پیام ذکر کرد و افزود: باید به صورت تخصصی در زمینه ویراستاری کتاب‌های کودک وارد شد تا با این کار جذابیت کتاب‌ها افزایش یابد چرا که از دوران کودکی است که می‌توان فرهنگسازی مناسب برای کتاب‌خوانی را ترویج داد.

جهانبازی با اشاره به نقش اندک نمایشگاه کتاب در ارتقای حوزه فرهنگ، اضافه کرد: در مورد موضوع کتاب و افزایش سرانه مطالعه کشور، نیاز به فرهنگسازی وجود دارد که این وظیفه مربوط به سیستم آموزشی کشور و آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر حمایت از ناشرها کم شده است، افزود: البته در زمینه فرهنگسازی نقش دولت و حمایت دولت از مولفات و ناشران را نباید نادیده گرفت.

این نویسنده با بیان اینکه سواد رسانه‌ای مردم جامعه در حال حاضر افزایش یافته و مردم دیگر هر چیزی را نمی‌پذیرند، اضافه کرد: با توجه به این موضوع نباید کتاب جایگاه و اعتبار خود را در میان مردم از دست بدهد و باید کتاب‌هایی به مردم عرضه شوند که قابل اعتماد باشند.

جهانبازی تاکید کرد: در صورت از دست رفتن اعتماد مردم نسبت به کتاب، روی آوردن آنها به کتاب کاهش می‌یابد.

وی نظریه‌های غربی را برای ادبیات کشور نامناسب دانست و خاطرنشان کرد: نظریات غربی و بحث هنر برای هنر و اینکه در هنر و ادب نباید مخاطب را در نظر گرفت، باعث لطمه زدن به ادبیات ایران و از دست رفتن بسیاری از مخاطبان ایرانی شد.

این نویسنده با بیان اینکه در حال حاضر نظریه ادبی بومی در کشور وجود ندارد، گفت: باید در هنر، بومی باشیم و نظریات ادبی خود را به کار گیریم. در حال حاضر تنها ادبیات بومی موجود در کشور، ادبیات پایداری است که جای کار بسیاری دارد.

او با بیان اینکه در نظر نگرفتن مخاطب، معقول نیست، اظهار کرد: باید اثر ادبی به گونه‌ای نوشته شود که باعث برقراری ارتباط با مخاطب شود.

جهانبازی با بیان اینکه باید از پشتوانه ادبی در جهت بهینه برای تولید آثار استفاده شود، بیان کرد: برای تالیف آثار می‌توان از نمونه‌های ادبیات بومی مانند غزلیات حافظ، شعرهای سعدی و از این قبیل آثار استفاده کرد.

منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا