آغاز کار دولت سیزدهم* نوشته محمد اشراقی

 

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

رئیس جمهور منتخب، با دریافت حکم از رهبر انقلاب، مقام ریاست جمهوری ایران را احراز و کار خودرا آغاز نمود. مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری روز۱۴۰۰/۰۵/۱۲ برگزار گردید.

آقای رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری ایران، مثل رئیس جمهوری های سابق وظایف خطیری بعهده دارد. چگونگی کارکرد دولت جدید، بستگی به توانایی های رئیس جمهور و مجموعه کابینه، نیات و اهداف دولت و شرایط داخلی و خارجی دارد.

پیش بینی های مختلفی در مورد نتایج کار دولت جدید وجود دارد. بعضی معتقدند که ممکن است یک رنگ شدن طیف مدیریت سه قوه و همرنگ شدن آنها با قوا و نهاد های غیر منتخب،  ممکن است، مسیر حرکت دولت سیزدهم را هموار سازد و باعث توفیق شود.

برخی نیز عنوان می کنند که محتملا این هماهنگی ظاهری در طیف وسیع مدیریت کشور، ممکن است، سبب تسلط نهاد های غیر منتخب بر دولت شود و از کارائی مطلوب آن بکاهد.

البته، در حال حاضر که دولت در مرحله تشکیل و آغاز به کار قرار دارد، هرگونه پیش بینی در مورد نحوه کار و نتایج فعالیت  دولت غیر مقدور می باشد.

عده از ناظرین نیز باور دارند که همگرائی قوای سه گانه و ارگانهای غیر منتخب،  سیاست داخلی و خارجی کشور را در مسیری واحد و بدون رقیب و بلامنازع سوق می دهد. در این صورت ممکن است دو حالت مثبت و منفی اتفاق بیفتد.  یعنی اگر این مسیر واحد، مثبت باشد، وضعیت جامعه بهبود می یابد، ولی اگر مسیر واحد مثبت نباشد، با نتایج کار های دولت، بخشی از اهداف مادی و معنوی ملت تحقق نخواهد یافت.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا