تشریح مهم‌ترین دستاوردهای آذربایجان شرقی/ شاخص‌های توسعه استان رو به بهبود است

استاندار آذربایجان شرقی ضمن تشریح مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای دولت در استان، گفت: با وجود تحریم‌های اقتصادی و شیوع کرونا، شاخص‌های توسعه استان رو به بهبود است و با همدلی و همکاری تمامی دستگاه‌ها، توانستیم شرایط سخت سال‌های گذشته را مدیریت کنیم.

به گزارش ارک خبر،محمدرضا پورمحمدی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه سهند به مناسبت هفته دولت و گرامی‌داشت شهیدان رجایی و باهنر، با اشاره به این‌که برای رتبه‌بندی استان‌های کشور از شاخص‌های مختلف استفاده می‌شود، افزود: آذربایجان شرقی جزو استان‌های نسبتا توسعه‌یافته کشور است که امیدواریم با همت فعالان عرصه‌های مختلف به توسعه‌یافتگی کامل دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های مختلف در استان، اظهار کرد: برای اتمام پروژه‌های چندساله که مطالبه مردمی بود شروع پروژه‌های جدید در سال‌های گذشته به ‌جز موارد استثنایی، ممنوع شد و اکثر پروژه‌هایی که در چند سال گذشته شروع شده همگی در مرحله نهایی است.

وی در تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های حوزه راهداری و حمل‌ و نقل، گفت: آزادراه تبریز- سهند افتتاح شد و بزرگراه تبریز- اهر تقریبا در مرحله اتمام است و ۹۸ درصد آن اجرایی شده، آزادراه تبریز- مرند- بازرگان نیز ۴۰ درصد پیشرفت دارد.

پورمحمدی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید هر سال بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان در حوزه‌های زیرساختی استان سرمایه‌گذاری شد و اکثر پروژه‌هایی که معطل بوده و یا پیشرفت فیزیکی خوبی نداشتند در این دولت تکمیل شدند.

وی اظهار کرد: راه‌آهن تبریز- میانه که خواسته ۱۸ ساله مردم بود در دولت تدبیرو امید به جد پیگیری شد و در اواخر دولت تا ایستگاه خاوران رسید که با اتصال آن به راه‌آهن تبریز از طریق جلفا به چشمه‌ثریا متصل خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که راه، به دلیل نقش مهمی که در ترانزیت کالا و مسافر دارد اصلی‌ترین عامل توسعه و پیشرفت جوامع است، افزود: در سطح کشور یک هزار و ۱۰۰  کیلومتر پروژه آزادراهی فعال وجود دارد که ۴۵۰ کیلومتر آن در آذربایجان شرقی در حال اجرا است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که استان از موقعیت ترانزیتی ویژه‌ای برخوردار است، گفت: پروژه‌های مختلف جاده‌ای و ریلی می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه استان داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که متاسفانه در سال‌های گذشته ظرفیت ترانزیتی استان مغفول باقی مانده بود و استان در وضعیت بن‌بست قرار گرفته بود، گفت: اگر امروز راه‌آهن تبریز- جلفا به چشمه‌ثریا را مطرح می کنیم به این دلیل است تا از این طریق به کشورهای اوراسیا متصل شویم؛ خوشبختانه در بودجه امسال ردیفی برای مطالعات پروژه جلفا به چشمه‌ثریا در نظر گرفته شده و هم‌چنین بزرگراه تبریز- اهر و امتداد آن تا بیله‌سوار ما را به جمهوری آذربایجان متصل می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که در سه سال گذشته یکی از مواردی که به آن اهتمام ویژه داشتیم، توسعه راه‌های ارتباطی استان بود، افزود: در اواخر سال گذشته چند مصوبه بسیار خوب از دولت گرفتیم که از جمله آن می‌توان به چهاربانده کردن صوفیان- شبستر- تسوج، بستان‌آباد- سراب- نیر، مرند- ایواوغلی و راه‌آهن خاوران به ایستگاه تبریز و آزادراه تبریز- بازرگان اشاره کرد که فاینانس این پروژه‌ها در دولت به تصویب رسیده است.

پورمحمدی اضافه کرد: برخی پروژه‌ها مانند قطعه دوم آزادراه مراغه- هشترود و قطعه ششم آزادراه زنجان- تبریز- ارومیه نیز دارای اهمیت جدی برای استان است که به مدیریت بعدی استان توصیه می‌کنیم پیگیر این پروژه‌ها باشد.

وی درخصوص متروی تبریز هم گفت: خط یک مترو تقریبا در حال اتمام است و سال گذشته سه ایستگاه جدید مترو با ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری افتتاح شد و خط دو نیز در حال اجرا است که باید تسریع یابد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تولید، اظهار کرد: در سه سال گذشته تعداد شهرک‌های صنعتی استان از ۴۱ به ۵۴ افزایش یافته و تسهیلات خوبی برای تولیدکنندگان فراهم شده است.

وی با تاکید بر افزایش تعاملات اقتصادی استان، گفت: صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۸ به ۳.۲ میلیارد رسیده بود که نسبت به سال پیش از آن ۵۰ درصد افزایش داشت.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی طی سال‌های گذشته سیر کاهشی داشته، به‌طوری‌که متوسط نرخ بیکاری در کشور ۱۰.۳ درصد است و نرخ بیکاری استان در سال جاری به ۷.۴ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: از صنعت‌گران و کارآفرینان استان تشکر می‌کنیم که با وجود تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی غیرتمندانه فعالیت کرده و از نظر ایجاد واحدهای جدید و توسعه واحدها رتبه اول و دوم کشور را داریم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مهاجرت معکوس در روستاهای استان، ادامه داد: سال گذشته ۴۹۰ میلیارد تومان برای اشتغال پایدار روستایی در استان سرمایه‌گذاری شده است تا از مهاجرت روستاییان جلوگیری شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اقدامات انجام شده برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان، گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۹۰ شرکت به ۱۹۰ شرکت، شرکت‌های فن‌آور و نوآور از ۳۵۰ به ۵۸۰ و مراکز رشد و نوآوری از ۱۱ مرکز به ۲۴ مرکز افزایش یافته و در ۱۱ شهرستان استان دفاتر نمایندگی پارک و علم و فناوری فعال است و در سه شهرستان دیگر نیز به زودی افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به این‌که جز معدود استان‌هایی هستیم که دو صندوق پژوهش و فناوری داریم، گفت: ۱۰۰ شرکت دانش بنیان به خط تولید انبوه رسیده و ۳۸۱ شرکت در پارک علم و فناوری استان مستقر هستند.

وی با تاکید بر این‌که بحث امنیت غذایی مساله بسیار مهمی است، اظهار کرد: در سه سال گذشته محصولات زراعی استان ۱۴ درصد و محصولات باغی استان ۱۰ درصد افزایش یافته و کشت و تولید مواد کشاورزی و باغی را به محیط‌های حفاظت‌شده برده‌ایم و اکنون بیش از ۴۰۰ هکتار گلخانه در استان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، پورمحمدی ادامه داد: زهکشی و شبکه آبیاری سدهای استان برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان مورد توجه جدی قرار گرفته و آبیاری ۷۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی توسط اصلاح چهار سد جدیدی که افتتاح شده زیر کشت رفته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا