۹۰۰ هزار دز واکسن کرونا در آذربایجان‌غربی تزریق شده است

ارومیه – رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون ۹۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در استان آذربایجان‌غربی تزریق شده است.

به گزارش ارک خبر، جواد آقازاده جمعه شب در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: از این تعداد ۶۳۱ هزار نفر نوبت اول واکسن کرونا را دریافت و ۲۸۱ هزار نفر نیز دوز دوم را دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه با ورود واکسن کرونا به کشور مشکلی در هفته‌های آتی در تأمین واکسن نداریم گفت: استان آذربایجان غربی مشکلی از لحاظ پرسنل تزریق کننده واکسن و مراکز واکسیناسیون ندارد.

آقازاده ادامه داد: استان آذربایجان غربی با چهار کشور ترکیه، ارمنستان، عراق و آذربایجان هم‌مرز است که این امر تاثیرپذیری استان را از این کشورها در مواقع شیوع بیماری از جمله بیماری کرونا هموار می‌کند.

وی گفت: در زمان شیوع بیماری کرونا، کنترل مرزها به خوبی انجام شده به طوری که در صورت لزوم به موقع، مرزها بسته می‌شود و در صورت تردد مسافر نیز، تست pcr قبل از تردد انجام می‌شود که در نهایت این مسئله، مانع گسترش شیوع کرونا از طریق مرزها در استان شد.

آقازاده افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان دارای ۱۸ هزار نفر پرسنل است که از این میزان ۳۷۵ نفر اعضای هیئت علمی و ۱۵ هزار نفر غیر هیئت علمی، یک هزار و ۲۵۰ نفر به صورت شرکتی و یک هزار و ۱۵۸ نفر به صورت شرکتی خدماتی مشغول به کار هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان غربی اضافه کرد: یکی از مشکلات استان آذربایجان غربی جذب هیئت علمی ثابت هست و اخیراً اتفاقی که رخ داده نیروهای تخصصی از سیستم درمانی خارج می‌شوند و جذب بخش خصوصی می‌شوند.

وی گفت: کار مثبتی که در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده جذب استادیاران پژوهشی برای مراکز پژوهشی است به طوری که استادیاران جذب شده پس از طی مراحلی می‌توانند در قسمت‌های آموزشی نیز جذب شوند.

آقازاده در خصوص پذیرش دانشجویان خارجی یا بین الملل همرزی با چهار کشور را از امتیازات استان آذربایجان غربی شمرد و یادآدور شد: به علت همجواری با کردستان عراق و عراق، بیشتر دانشجویان خارجی جذب شده عراقی هستند، طوری‌که در سال ۹۷ جذب دانشجویان بین الملل فقط ۲ نفر بوده که در سال ۹۸ به ۴۲، در سال ۹۹ به ۱۴۶ دانشجو رسید و در سال ۱۴۰۰ به ۱۹۰ نفر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه دانشجویان بین الملل ارزش‌های کشورمان را از طریق آموزش‌های دریافتی به کشورهای همسایه منتقل می‌کنند، یادآور شد: مهد مراقبت‌های اولیه بهداشتی یا PHC استان آذربایجان غربی است و اولین خانه بهداشت تأسیس شده در استان، خانه بهداشت حیدرلو بوده که در ارومیه راه اندازی شده است.

آقازاده خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی از طریق ساخت خانه‌های بهداشت محرومیت زدایی کرد به طوری که در طول یکسال ۱۸۰ خانه بهداشت ساخته و راه اندازی شد که یک امر جهادی بود.

وی اضافه کرد: ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت حاشیه شهر که نه متعلق به شهر و نه متعلق به روستا بودند با راه اندازی مراکز خدمات جامع سلامت زیر پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفتند.

آقازاده یادآور شد: سه میلیون و ۴۷۸ هزار نفر جمعیت زیر پوشش سیستم شبکه هستند و یکی از محسنات استان آذربایجان غربی در زمان شیوع بیماری کرونا، ورود از طریق PHC بود که همکاران از طریق سیستم محله محور برای غربالگری جمعیت پوشش وارد شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا