تلاش فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی سهند در راستای رفع نیازهای کشور

رئیس دانشگاه صنعتی سهند با بیان این که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی سهند در راستای رفع نیازهای کشور فعالیت می‌کنند، گفت: نزدیک به ۴۶ درصد دانشجویان دانشگاه سهند در مقاطع تحصیلی ارشد و دکترا تحصیل می کنند که همواره مقید به امر پژوهش و تحقیق هستند.

به گزارش ارک خبر،احمدرضا مصطفی قره‌باغی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اربعین حسینی و بازگشایی دانشگاه، با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: حدود ۴۰ سال پیش شاهد تاخت و تاز رژیم بعثی به قصد تصرف کشورمان بودیم که در این شرایط بحرانی بدنبال فرمان امام (ره) همه مردم کشور در دفاع از کشور تلاش کردند و بعد از گذشت هشت سال دشمنان از خواسته‌های خود ناکام ماندند و این امر برای کشور تجربه‌ی بزرگی بود که توانستند تهدیدات را به فرصت‌ها تبدیل کنند.

وی با بیان این‌که دانشگاه صنعتی سهند تبریز مولود انقلاب بوده گفت: علم و دانش باعث قدرت و عزت کشور می شود برهمین اساس مراکزی مانند دانشگاه سهند با تلاش موسس دانشگاه، ۳۰ سال پیش در شمال غرب کشور به منظور تربیت نیروی متخصص موردنیاز کشور راه اندازی شد.

وی بیان کرد: بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال دانشگاه صنعتی سهند توانسته انتظارات را برآورده کند، وجود بیش از ۱۰ دانشکده در این دانشگاه و رشته های تحصیلی مختلف در مقاطع تحصیلی کاردانی تا دکترا از جمله ی این دستاوردها بوده است.

قره باغی با بیان این که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی سهند در راستای رفع نیازهای کشور فعالیت می‌کنند، گفت: نزدیک به ۴۶ درصد دانشجویان دانشگاه سهند در مقاطع تحصیلی ارشد و دکترا تحصیل می کنند که همواره مقید به امر پژوهش و تحقیق هستند.

وی با بیان این که در کنار آموزش توجه خاصی به امر پژوهش در دانشگاه صنعتی سهند شده است، افزود: عمده فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه سهند در قالب طرح‌ها و تربیت دانشجویان در مقطع ارشد و دکترا با انجام پایان نامه‌ها و رساله ها بوده است.

وی تاکید کرد: طرح‌های تحقیقاتی انجام شده در دانشگاه صنعتی سهند در راستای رفع نیاز صنعت بوده است.

رئیس دانشگاه صنعتی سهند با اشاره به راه اندازی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه سهند، گفت: برای این‌که امر تحقیقات از چارچوب ادارات خارج و موانع آن رفع شود، ایجاد مراکز تحقیقاتی همواره در سرلوحه برنامه های این دانشگاه بوده به طوریکه در حال حاضر ۲۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه راه اندازی شده است.

وی یادآور شد: دانشگاه سهند از لحاظ ثبت اختراعات رتبه‌ی سوم را کسب کرده است.

قره باغی با اشاره به اینکه اکثر دانش آموختگان دانشگاه سهند مشغول به کار هستند، گفت: ۱۰۰ درصد دانش آموختگان دانشگاه سهند در مقاطع دکترا در حوزه‌ی اشتغال فعال هستند.

وی ضمن ارائه‌ی گزارش اجمالی از موفقیت‌های دانشگاه ابراز امیدواری کرد؛ دانشگاه صنعتی سهند بتواند همواره جایگاه خود را در راستای رفع نیازهای جامعه حفظ کند.

محمدعلی کی‌نژاد -رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای دفاع مقدس، اظهار کرد: این هفته مزین به نام و یاد شهیدان بوده و این دانشگاه نیز یادگار ارجمند شهدای دفاع مقدس است.

وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید -۱۴۰۱ ۱۴۰۰، افزود: ویژگی مهم این سال تحصیلی مصادف بودن با اربعین حسینی است که امیدوارم با تاسی از سیره ی حضرت ابا عبدالله حسین سال تحصیلی در فضای معنوی آغاز شود.

وی با بیان این که در واقع دو شهید گرانقدر حاج محمدتقی رضوی و شهید محسن صفوی در سال ۱۳۶۸ بنیان گذار دانشگاه صنعتی سهند بودند، گفت: با برخی از مسئولان زمان مطرح کردم که می توان دو دانشگاه برای کشور طراحی کرد که اولین بحث ما این بود که یکی از این دو دانشگاه در خوزستان و مشهد مستقر شوند ولی بعدها تصمیم گرفته شد که تبریز و اراک برای ساخت دانشگاه انتخاب شوند.

رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز با بیان این که کارگروهی یکی از ویژگی‌هایی بود که در دوران جنگ یاد گرفته بودیم، گفت: اغلب دانشجویان ارشد و کارشناسی آن دوره به قرارگاه خاتم جهت کمک به بحث‌های مهندسی می‌آمدند و طراحی‌هایی انجام می‌دادند که برخی از اساتید از توانایی آن‌ها متعجب می‌شدند.

وی ادامه داد: ساختن دانشگاه از لحاظ ساخت و ساز در زمان جنگ معضل بود اما بنا بر خواست خدا زمینی را برای ساخت دانشگاه در نظر گرفته و کار را شروع کردیم، متاسفانه صنایع در این مورد با ما همکاری نکرد.

وی ادامه داد: بحث تاسیس دانشگاه صنعتی در تبریز کار خدایی بود، اکنون بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال دانشگاه صنعتی سهند به اهداف پیش بینی و دستاوردهای ملی و بین المللی دست یافته است.

کی‌نژاد با بیان این‌که دانشگاه صنعتی سهند در بسیاری از زمینه‌ها کمک زیادی به کشور کرده است، گفت: این دانشگاه تلاش های بسیار خوبی در راستای تربیت مهندسان کیفی کرده است.

غلامرضا سعیدی-غواص لشکر ۳۱ عاشورا نیز در این مراسم با بیان این‌که توفیق حضور در پنج عملیات گردان حبیب بن مظاهر، کربلای ۴، کربلای پنج و غیره را داشتم، گفت: زمانی که راهی جبهه‌ی حق علیه باطل شدم دارای مدرک تحصیلی دوم راهنمایی بودم بعد از سه بار جراحت شدید در جنگ و بعد از گذراندن آن در سال ۶۸ در یکی از کارخانجات تبریز مشغول به کار شدم.

وی با اشاره به خاطرات جبهه، ادامه داد: هر لحظه‌ی جبهه پر از خاطرات است، بعد از آموزش ۴۵ روزه وارد اولین دوره‌ی آموزش تخصصی غواصی شدیم در اولین دوره شنا بلد نبودیم در عرض سه ماه در سد خطرناک دز آموزش شنا را یاد گرفتیم.

وی افزود: با انجام تمرینات متعدد توانستیم شنا را به خوبی یاد بگیریم. مرحله‌ی دوم شناکردن به اندازه‌ی ۱۲ کیلومتر بود که اگر کسی می‌توانست از آن عبور کند وارد مرحله‌ی بعدی غواصی می‌شدیم پس از عبور از این مرحله در رود کارون، آموزش به همراه داشتن اسلحه و مهمات را در زیر آب باید می‌دیدیم.

سعیدی بیان کرد: سرمای استخوان سوز خوزستان و حمل اسلحه، خشاب و نارنجک همراه با لباس غواصی همگی سخت بودند، زمانی که وارد آب‌ها می‌شدیم با انواع مارهای آبی خطرناک و انواع ماهی‌های خطرناک نیز مواجه می‌شدیم.

وی با بیان اینکه حتی در دوره‌ی آموزش غواصی نیز چندین نفر شهید شدند، گفت: زمانی که از آب سرد خارج می‌شدیم چیزی جز چفیه برای خشک کردن بدن نداشتیم و خبری از حمام آب گرم حتی آب سرد نبود بلکه با آب گل آلود دوش می‌گرفتیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود، خاطرنشان کرد: خداوند همواره کمک حال ما بود به لطف خدا ۱۱ نفر از نیروهای خود در جنگ تن به تن با دشمن توانستند خط را حفظ کنند که تنها ۶ نفر از آن‌ها باقی ماندند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا