تاکید بر واکسیناسیون زنان باردار با “سینوفارم” / ماجرای دارویی با ادعای درمان کرونا

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره واکسیناسیون مادران باردار با سینوفارم و همچنین یک داروی ضدویروسی مدعی درمان کرونا، توضیح داد.

به گزارش ارک خبر،دکتر حمیدرضا جماعتی، درباره واکسیناسیون مادران باردار و کودکان علیه کووید-۱۹، گفت: باید توجه کرد که در این باره کمیته کشوری واکسن اظهارنظر کرده است. نظر شخصی من این است که بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است.

وی ادامه داد: فرض کنید که یک مادر باردار می‌خواهد صبر کند تا فلان واکسن خاص وارد شود تا تزریق کند، حال اگر این واکسن در دسترس نباشد یا زمان طولانی برای تهیه آن بگذرد، اگر در این فاصله زمانی این مادر مبتلا شود و خدایی نکرده خودش یا بچه بر اثر ابتلا به کرونا از بین روند، آیا چنین چیزی عاقلانه است؟. توصیه این است که بهترین واکسن، واکسنی است که در دسترس است. این در تمام کشورها هم وجود دارد و می‌خواهند هرچه سریع‌تر افراد را واکسینه کنند. زیرا هرچه زمان بگذرد، ممکن است ابتلا به کرونا ایجاد شود و افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

جماعتی با بیان اینکه هر واکسنی که در دسترس است، مناسب است، افزود: توصیه شده زنان باردار هم واکسن تزریق کنند. واکسن سینوفارم هم مورد تایید سازمان بهداشت جهانی بوده و مشکلی هم ندارد و میزان کارایی آن ۷۸ درصد است. بنابراین ما توصیه می‌کنیم که هر واکسنی که در دسترس است، استفاده شود تا ایمنی بدن علیه کرونا ایجاد شود.

دارویی با ادعای درمان کرونا

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا همچنین درباره داروی ضد ویروسی مولنوپیراویر که اخیرا به عنوان مدعی درمان بیماری کرونا مطرح شده است، گفت: هنوز مواردی که درباره این دارو مطرح می‌شود، در حال مطالعه است. مطالعاتی که انجام شده، نشان داده که اگر بیمار این دارو را تا قبل از ورود به فاز شدید بیماری، مصرف کند، می‌تواند جلوی شدید شدن بیماری را بگیرد و میزان مرگ و میر را کاهش دهد.

وی افزود: اما اینکه به صورت ۱۰۰ درصدی موارد مطرح شده درباره این دارو درست باشد، نیاز به مطالعات بیشتری دارد و در حال مطالعه است. اما در مجموع در یکسری مطالعات نشان داده شده که موثر است و می‌تواند میزان مرگ و میر را به میزان چشمگیری کاهش دهد، اما باز هم نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا