اخبار از نگاه دیگر* نوشته محمد اشراقی

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

۱-واردات خودرو

طرح واردات خودرو به دلیل نبود ارز در بانک مرکزی متوقف شد.

نگاه دیگر: 

واردات خودرو اگر مجاز شود باید هوشمند و به نفع تنظیم بازار، حفظ رقابت در افزایش کیفیت خودرو و کاهش قیمت ایجاد شود. اگر غیر این باشد فقط اقدام در جهت حفظ منافع سود جویان خواهد بود.

۲- پیش شرط برگشت به مذکرات هسته ای

اعلام پیش شرط پرداخت ۱٠میلیارد دلار برای شروع مجدد مذاکره برجام توسط وزیر امورخارجه ایران به آمریکا،  از طرف بی جواب از سوی وزیر امور خارجه آلمان رد شد و جالب اینکه توسط سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز مورد  تایید قرار نگرفت.

نگاه دیگر: 

در امور مهمی چون امور خارجه اظهار نظرها باید پخته و با توجه به عکس العمل های احتمالی ایراد شود. زیرا هرکدام از اینگونه افاضات دارای پیامدها و هزینه های سنگین می باشند، که می تواند پیشگیری شوند.

۳- بازار ارز

افت و خیز کوتاه مدت و کم ارزش بازار ارز بویژه در مورد دلار نشان می دهد که از آغاز کار دولت سیزدهم تا کنون اتفاق خاص مؤثر در زمینه اقتصادی و سیاست خارجه  رخ نداده است.

نگاه دیگر:

تغییرات نرخ ارز در کشورهائی نشانگر شدت وضعف کار ها می تواند باشد که ثبات اقتصادی وجود ندارد. در اینگونه کشورها افراد و گروه هائی وجود دارند که پول نقد  سرگردان خودرا در قالب ارزهای با ارزش نگهداری می کنند،  و در نتیجه با توجه به آثار احتمالی اقدامات دولت ها به معاملات بزرگ ارزی مبادرت می کنند و درنتیجه در نرخ ارزها مؤثر واقع می شوند. در کشورهای دارای ثبات اقتصادی تغییرات نرخ ارزها معمولا ارتباط کم و نامحسوس با امور سیاسی دارند. در کشورهای دارای ثبات اقتصادی هم ثبات سیاسی وجود دارد و هم ارز های خارجی نسبت به پول ملی از قیمت های معقول وقابل قبول جهانی برخوردار می شوند. نبود ثبات در       ارز های خارج پول ملی را متاثر و بازار را متلاطم    می کند.

۴- تنظیم بازار

رئیسی: پس از موفقیت اولیه در واکسیناسیون گسترده، این روزها اولویت اول بنده تنظیم بازار کالاهای اساسی است.

نگاه دیگر:

اقدامات مؤثر و مفید ضروری و مورد انتظار مردم   می باشند. ضمنا این نیز لازم است و انتظار می رود که کارهای دولت جامع الاطراف باشد. رسیدگی نوبتی به کارها و مشکلات بعلت تعدد و کثرت موضوعات باید سریع، همه جانبه و غیرنوبتی انجام گیرد.  اصولا سازمان دهی دولت نیز چنین وضعیتی را ایجاب       می کند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا