بخش ایلخچی قطب تولید پسته در آذربایجان شرقی است

فرماندار شهرستان اسکو با بیان اینکه بخش ایلخچی قطب تولید پسته در استان آذربایجان شرقی است، گفت: پسته ایلخچی قابلیت تبدیل شدن به برند ملی را دارد.

به گزارش ارک خبر،بابک رضی منش در بازدید از باغات پسته ایلخچی اظهار داشت: بزرگترین ثروت شهرستان اسکو غنای فرهنگی مردمان این شهرستان با بالاترین نرخ باسوادی در سطح کشور است و در جهان پیشرفته امروز دیگر منابع طبیعی به عنوان ثروت اصلی کشورها محسوب نمی‌شود بلکه نیروی انسانی فعال، خلاق و کارآمد به عنوان بزرگترین ثروت هر جامعه و متضمن رشد، توسعه و بالندگی هر کشور محسوب می‌شود.

فرماندار شهرستان اسکو با اشاره به اینکه باید تمام همت و تلاش خود را برای بارور سازی ظرفیت‌های شهرستان در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری بکار بگیریم، گفت: رونق اقتصادی منطقه، حل معضل بیکاری و اشتغال جوانان با استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای عظیم شهرستان در بخش‌های مختلف دور از دسترس نیست.

رضی منش با بیان اینکه شهرستان اسکو قطب تولید گردو، پسته، بادام، کلزا و گل محمدی در استان است افزود: پسته به عنوان باارزش ترین و گران‌ترین محصول کشاورزی و دارویی یک محصول استراتژیک و صادراتی است و بعد از فرش جایگاه دوم را در صادرات غیر نفتی با ۱.۵ میلیارد دلار ارز آوری برای کشور به خود اختصاص داده است.

فرماندار شهرستان اسکو با بیان اینکه امروز دیگر توفیق اقتصادی یک جامعه با حجم و وزن محصولات سنجیده نمی‌شود افزود: جنگ و رقابت اصلی در عرصه ارزش افزوده محصولات کشاورزی می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه با تغییر سیاست‌ها از جمله اصلاح الگوی کشت و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری نتایج ارزشمندی در ذخیره و حفظ منابع آبی به دست آمده است افزود: با توجه به قرارگیری در حوزه آب ریز دریاچه ارومیه با اجرای این سیاست‌های بخش کشاورزی سالانه ۱۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب انجام شده است با اجرای طرح‌های زهکشی در حوزه دریاچه ارومیه توسط سازمان آب منطقه‌ای سالانه ۱۵ میلیون متر مکعب نیز از محل اجرای این پروژه‌ها شاهد صرفه جویی در مصرف آب هستیم.

فرماندار شهرستان اسکو با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت باید محصولاتی باشد که ضمن تحمل شرایط سخت محیطی، خشکی و شوری توجیه اقتصادی برای کشاورزان داشته باشد گفت: با تغییر الگوی کشت از محصولات آب بر همچون پباز به محصولاتر چون پسته، کلزا، زعفران و … موجبات تحول اقتصادی در کشاورزان و مهاجرت معکوس در روستاهای بخش ایلخچی شده و زمینه کاشت محصولاتی با مصرف آبی کم با توجیه افتصادی بالا شده است.

رضی منش با بیان اینکه بخش ایلخچی قطب تولید پسته استان می‌باشد گفت: اکنون ۵۰۰ هکتار از اراضی بخش ایلخچی پسته کاری شده است که از این مقدار ۱۱۷ هکتار بارور می‌باشد که پیش بینی می‌شود میزان تولید پسته امسال بالغ بر ۱۶۴ تن باشد.

وی با اشاره به چشم انداز محصول پسته در بخش ایلخچی در سال‌های آتی ادامه داد: با بارور شدن ۳۸۳ هکتار از نهالستان‌های پسته این بخش پیش بینی می‌شود میزان تولید پسته در طول ۳ تا ۴ سال آینده به ۷۰۰ تن در سال افزایش یابد.

فرماندار شهرستان اسکو با بیان اهمیت بهره بهره وری محصولات کشاورزی در اقتصادی کردن محصولات گفت: با همت کشاورزان و پیگیری‌های جهاد کشاورزی شهرستان میزان پسته تولیدی در بخش ایلخچی با ۱.۴ تن در هکتار ۲ برابر متوسط میانگین کشوری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا