رتبه اول شهرستان اسکو با سطح زیر کشت ۸۵۰ هکتار پسته در آذربایجان شرقی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو از اجرای طرح مدیریت تلفیقی آفت پسیل پسته در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ارک خبر،ابوالفضل فرشبافیان در گفتگو با خبرنگاران گفت: با توجه به این که پسته (طلای سبز) به عنوان یک محصول استراتژیک جایگاه ویژه‌ای در بین تولیدات کشاورزی داشته و بخش عمده‌ای صادرات غیرنفتی را شامل می شود مدیریت آفات و بیماریهای پسته از اهمیت و حساسیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: پسیل معمولی پسته بلافاصله پس از متورم شدن و بازشدن جوانه‌های پسته در روزهای اول بهار شروع به فعالیت می کند و جمعیت آن معمولاً به ‌طور سریع افزایش می‌یابد. این آفت با تغذیه از شیره نباتی برگ، جوانه و میوه، خسارت زیادی به محصول پسته وارد می آورد و علی رغم سابقه طولانی استفاده از حشره‌کش‌های شیمیایی در کنترل پسیل پسته متاسفانه بعلت تعدد نسل، تغییرات اکولوژیکی و مقاومت آفت نسبت به سموم شیمیایی، شاهد افزایش جمعیت و طغیانهای ادواری این آفت هستیم.

فرشبافیان افزود: پسیل معمولی یک آفت بومی در پسته کاریهای ایران و کشورهای همجوار می باشد. این حشره در حال حاضر آفت کلیدی و مهم باغهای پسته در ایران است. با توجه به چند نسلی بودن آفت هر ساله باغداران برای کنترل آفت از حشره کشهای مختلف و در دفعات متعدد استفاده می کنند، لذا با هدف کاهش مصرف آفت کش های شیمیایی و مدیریت بهتر این افت طرح های پایلوت در این شهرستان اجرا می شود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر شهرستان اسکو با سطح زیر کشت ۸۵۰ هکتار پسته ، رتبه اول استان را داراست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا