جای « جکسون پولاک » در انبار نیست

خبرگزاری ارک – این روزها اگر سری به موزه هنرهای معاصر بزنید، اثر چند صد میلیون دلاری « جکسون پولاک » را در کنار آثار 22 هنرمند جریان‌ساز معاصر دنیا می‌بینید؛ آثاری که سال‌هاست در گنجینه این موزه وجود دارند، اما معمولا امکانی برای نمایش عمومی آن‌ها فراهم نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، موزه هنرهای معاصر تهران بار دیگر برخی آثارش را گنجینه خارج کرده و در نمایشگاهی با عنوان «ذهنیت ملموس» به نمایش گذاشته است. نمایشگاهی که آثار مهمی از هنرمندان صاحب‌نام دنیا در چهار جریان هنری معاصر اکسپرسیونیسم انتزاعی، تاشیسم، انتزاع پسانقاشانه و انتزاع تغزلی را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. همین موضوع بسیاری از علاقه‌مندان به هنر معاصر، بخصوص دانشجویان هنر را در روز افتتاحیه به این موزه کشاند.

رویکرد موزه هنرهای معاصر در سال‌های گذشته، میزبانی از نمایشگاه‌های برخی هنرمندان بوده است. نمایشگاه‌هایی با مدت زمان محدود که مجموعه‌ای از آثار یک هنرمند معاصر در آن‌ها به‌نمایش گذاشته می‌شود. این مکان یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های هنری را در اختیار دارد. به علاوه، در میان آثار این گنجینه، تابلوهایی هستند که میلیون‌ها دلار ارزش دارند و جزو آثار مهم هنری دنیا به‌شمار می‌روند.

                                                                                                                      نمایش آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر

رسالت چنین موزه‌هایی که آثار ارزشمندی در آن‌ها نگهداری می‌شود، نمایش دائمی آن‌ها برای علاقه‌مندان و گردشگران است. یکی از مقاصد گردشگران در سفر به کشورهای مختلف، بازدید از موزه‌ها و دیدن آثار هنری جریان‌ساز و مهم هنری دنیا است. بر همین اساس شاید بتوان گفت که موزه هنرهای معاصر تهران با وجود گنجینه‌ی پرباری که دارد، تا کنون نتوانسته است آن‌گونه که باید و شاید به رسالت موزه‌ای خود بپردازد و آثارش را برای نمایش دائمی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهد. به همین دلیل است که خارج کردن هر چند وقت یک‌بار این آثار از گنجینه و نمایش آن‌ها در مقاطع زمانی مختلف، یک اتفاق هنری محسوب می‌شود و در مدت چند روز، حال‌وهوای موزه را تغییر می‌دهد.

علی فرامرزی – هنرمند نقاش – در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی دلیل تغییر رویکرد موزه در سال‌های گذشته، اظهار کرد: کمبود امکانات در فضاهای نمایشی باعث شده است که در طول سال‌های گذشته، از مکانی مثل موزه هنرهای معاصر به‌عنوان گالری استفاده شود و نمایشگاه‌های گردشی با زمان‌های محدود در آن برگزار شوند. در نتیجه، موزه به جای این‌که به رسالت موزه‌ای خود بپردازد، به‌عنوان یک گالری بزرگ قلمداد می‌شود. البته چون این مکان عنوان «موزه هنرهای معاصر» را یدک می‌کشد، اعتبار زیادی دارد و بسیاری از هنرمندان راغب هستند آثار خود را در این مکان به‌نمایش بگذارند.

او ادامه داد: ما به یک گالری بین‌المللی با فضای کافی در حد موزه هنرهای معاصر یا بزرگ‌تر از آن نیاز داریم که بتواند بار نمایشگاه‌های گردشی با زمان‌های محدود را به دوش بکشد. در این صورت، موزه هنرهای معاصر می‌تواند فضای خود را به نمایش دائمی آثار گنجینه‌اش اختصاص دهد. آثاری که از نظر پرستیژ بین‌المللی و جایگاه هنری، بسیار باارزش هستند. این آثار برای نگهداری در انبار موزه خلق نشده‌اند، بلکه برای دیده شدن هستند و باید مورد بازدید قرار گیرند.

این هنرمند همچنین بیان کرد: شکلی که در حال حاضر از موزه استفاده می‌شود، شکلی ناقص و نادرست است. متأسفانه این شکل از استفاده در طول سال‌های گذشته، مرسوم شده و تا امروز ادامه پیدا کرده است. شکل منطقی و ایده‌آل این است که موزه هنرهای معاصر این مجال را داشته باشد که آثار گنجینه‌اش را همیشه برای علاقه‌مندان به هنر معاصر ایران و جهان به‌نمایش بگذارد.

                                                                                                              نمایش آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر

فرامرزی به ارزش بالای گنجینه موزه هنرهای معاصر و لزوم نمایش آن اشاره کرد و گفت: بدون شک، این آثار از نظر حیثیتی و پرستیژ هنری برای ایران ارزش زیادی دارند و می‌توانند برای بالا بردن جایگاه هنری ایران ارزشمند باشند و موقعیت‌های ویژه‌ای را برای موزه ایجاد کنند. در نمایشگاه «ذهنیت ملموس» فقط 26 اثر از هنرمندان معاصر دنیا در سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی به‌نمایش درآمده است، در حالی که موزه می‌تواند از فضای خود برای نمایش بقیه آثار گنجینه‌اش هم استفاده کند.

این هنرمند اضافه کرد: امیدوارم یک روز موزه هنرهای معاصر تهران به جایگاه اصلی خود و رسالت هنری‌اش برگردد. نکته‌ای که رییس موزه هنرهای معاصر نیز در افتتاحیه نمایشگاه «ذهنیت ملموس» به آن اشاره کرد و گفت قرار است بعد از این، موزه کمتر نقش یک گالری را داشته باشد و گنجینه‌اش را برای علاقه‌مندان به‌نمایش بگذارد.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه «ذهنیت ملموس» با نمایش آثاری از هنرمندان بنام چهار جریان هنری اکسپرسیونیسم انتزاعی، تاشیسم، انتزاع پسانقاشانه و انتزاع تغزلی از جمله واسیلی کاندینسکی، جکسون پولاک، ویلهم دکونینگ، رابرت مادرول، مارک روتکو، آدولف گاتلیب، فرانز کلاین، مارک توبی، آنتونی تاپیس، منوچهر یکتایی، ژان فوتریه، پیر سولاژ، آنتونیو سائورا، ژان پل ریوپل، ویلیام ترن بول، فریتز وینتر، هانس هارتونگ، فرانک استلا، موریس لویس، هلن فرانکن تالر، سم فرانسیس، جان هویلند و پل جنکینز برپا شده است.

این نمایشگاه از 24 شهریور تا 15 آبان‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله میزبان علاقه‌مندان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا