اولین مجسمه سازان خارجی به تهران وارد شدند

خبرگزاری ارک – دبیر هفتمین سمپوزیوم مجسمه سازی از ورود اولین گروه مجسمه سازان خارجی برای شرکت در این رویداد بین‌المللی به تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، سیدمجتبی موسوی درباره‌ی آخرین روند از مقدمات برگزاری این دوره سمپوزیوم مجسمه ، گفت: همزمان با ثبت نام، فرآیند انتخاب هنرمندان و مقدمات لازم برای برگزاری سمپوزیوم هفتم انجام شده و برخی کارهای آماده‌سازی برگزاری سمپوزیوم از جمله خرید اقلام مورد نیاز هنرمندان، آماده‌سازی فضای برگزاری سمپوزیوم، شرایط اخذ ویزای هنرمندان خارجی، شرایط اسکان هنرمندان، تهیه مواد و متریال مورد نیاز برای هنرمندان نیز صورت گرفته است.

او با اعلام این‌که اول مهرماه زمان برگزاری هفتمین سمپوزیوم مجسمه تهران خواهد بود، از حضور هنرمندان خارجی در ایران خبر داد و افزود: اول مهرماه هفتمین سمپوزیوم مجسمه تهران آغاز به کار می‌کند. از 29 شهریور نیز اولین سری هنرمندان خارجی وارد ایران می‌شوند و تا 30 شهریور تمام هنرمندان خارجی وارد ایران خواهند شد. هنرمندان ایرانی نیز در محل اسکان خود استقرار می‌یابند.

دبیر هفتمین سمپوزیوم مجسمه تهران با اشاره به این‌که این دوره سمپوزیوم میزبان بیش از 14 هنرمند خارجی خواهد بود، بیان کرد: 14 هنرمند خارجی از 13 کشور در این دوره از سمپوزیوم حضور خواهند داشت. هنرمندانی از کشورهایی مانند روسیه، بلاروس، آلبانی، پرتغال، ایتالیا، صربستان، تایوان، کره، آلمان، پرو و …  مجسمه سازان این دوره سمپوزیوم سنگ و آهن هستند.

موسوی در پاسخ به این پرسش که چرا این دوره از سمپوزیوم مانند دوره‌های قبلی از یک متریال بهره نگرفته و در کنار سنگ، از آهن نیز استفاده می‌شود، گفت: در واقع سمپوزیوم را بهانه‌ای برای توسعه مجسمه‌ سازی با شیوه‌های مختلف کردیم. همان‌طور که قبلا نیز به این موضوع اشاره کردم، ما متریال سنگ را از این نظر انتخاب کردیم که در چند دهه اخیر مجسمه سازی کشور، استفاده از سنگ از سوی هنرمندان بسیار کم‌فروغ بود و هنرمندان به نوعی از کار با سنگ گریزان بودند. با وجود این‌که در دهه‌های گذشته ما آثار بسیار نفیسی از مجسمه‌ های سنگی داشتیم، اما از یک دوره‌ای به بعد، دیگر این اتفاق نیفتاد. بنابراین با انتخاب سنگ به نوعی می‌خواستیم مجدد این متریال به عرصه مجسمه‌سازی باز گردد و مورد توجه باشد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در این زمینه شاهد اتفاقات خوبی بودیم و ساخت مجسمه های سنگی با اقبال مواجه شد و ساخت این مجسمه ها در شهرهای دیگر نیز مورد استقبال قرار گرفت. در کنار این، ما هنرمندان مجسمه سازی داریم که تخصص‌شان در استفاده از سایر متریال‌های این عرصه برای ساخت مجسمه است و از سویی قصد شرکت در سمپوزیوم را نیز دارند، به همین دلیل در دوره هفتم تصمیم بر این گرفتیم تا در کنار بخش اصلی که متریال سنگ است، از آهن نیز استفاده کنیم.

دبیر هفتمین سمپوزیوم مجسمه تهران گفت: بیشترین سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی در دنیا، سمپوزیوم سنگ هستند و خوشبختانه ما در بخش سنگ مشکلی نداریم و اتفاقا سنگ‌های مرغوبی نیز در داخل کشور داریم، اما با توجه به این‌که هنرمندان علاقه‌مند هستند با متریال‌های دیگر نیز در سمپوزیوم حضور داشته باشند، مانند سمپوزیوم پنجم که با چوب برگزار شد، این دوره نیز از فلز آهن در کنار سنگ بهره گرفتیم.

او ادامه داد: بخش اصلی سمپوزیوم با دو کارگاه برگزار می‌شود که کارگاه سنگ با هدف طراحی و ساخت مجسمه از جنس سنگ تراورتن تعیین شده و بزرگ‌تر است، کارگاه آهن نیز به آفرینش اثر هنری از جنس آهن اختصاص یافته است که در این بخش از حضور 9 هنرمند بهره‌مند می‌شویم.

موسوی اضافه کرد: محل برگزاری سمپوزیوم مانند دوره‌های پیشین، برج میلاد خواهد بود و جای‌گذاری مجسمه‌ها در نقاط تهران را به‌عنوان سیاست کلی حفظ خواهیم کرد.‌

منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا