مشکلات بیماران کلیوی آذربایجان‌شرقی در دوران کرونا دوچندان شده است

رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان‌شرقی گفت: مشکلات بیماران کلیوی استان در دوران کرونا دوچندان شده است و کاستن این مشکلات نیاز به حمایت مسوولان دستگاه‌ها و خیران دارد.

به گزارش ارک خبر،عادل فیروزی، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در آستانه هفته بیماران کلیوی، افزود: در زمان کنونی یک هزار و ۷۰۰ بیمار کلیوی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۲۰۰ بیمار در شهرهای تبریز، اسکو و آذرشهر هستند و در هشت بخش دیالیزی بیمارستان ها در شیفت های صبح، بعد از ظهر و برخی مواقع شیفت شب خدمات دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه هفته بیماران کلیوی از ۲۳ تا ۳۰ آبان بوده و امسال با شعار «دستان زندگی بخش» نامگذاری شده است، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون برای ۲۸۸ بیمار جدید پرونده دیالیزی تشکیل شده است.

رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در این استان یک هزار و ۶۰۰ بیمار پیوند کلیوی وجود دارد، گفت: افزایش تعداد بیماران دیالیزی و پیوند کلیوی در سطح استان زنگ خطری برای افراد جامعه بوده تا با افزایش آگاهی های خود از بروز این بیماری پیشگیری کنند.

فیروزی، ادامه داد: کاهش آمار بیماران کلیوی در سطح استان موجب ارایه خدمات بهتر این انجمن به این بیماران می شود ولی ادامه روند افزایشی این بیماران در آینده موجب افزایش مشکلات آنان و کاهش سطح خدمات این انجمن به این افراد می شود.

وی یادآوری کرد: با شیوع ویروس کرونا تعداد پیوندهای کلیه در سطح استان کاهش یافته و از ابتدای سال جاری تاکنون فقط ۱۴ مورد پیوند انجام شده که یک مورد آن از مرگ مغزی بوده، در حالی که در سال گذشته ۲۹ پیوند انجام شده بود که هشت مورد آن از مرگ مغزی بوده است.

اختصاص بخش پیوند کلیه بیمارستان امام رضا(ع) تبریز به بیماران کرونا، روند پیوند کلیه را در استان فلج کرده است 

رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان‌شرقی گفت: در دوران کرونا اختصاص بخش پیوند کلیه بیمارستان امام رضا(ع) به بیماران کرونا، روند پیوند کلیه در سطح استان را فلج کرده و موجب شده است تا این بیماران برای انجام پیوند به شهرهای دیگر مانند ارومیه و شیراز مراجعه کنند.

فیروزی، افزود: بر اساس آمار ارایه شده از سوی بیمارستان های شیراز از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰۰ پیوند کلیه در این استان انجام شده در حالی در آذربایجان شرقی این تعداد ۱۴ مورد بود و در سال های گذشته به طور میانگین هر سال ۱۲۰ تا ۱۳۰ پیوند انجام می شد.

وی خواستار برگرداندن بخش پیوند بیمارستان امام رضا (ع) تبریز به بیماران کلیوی شد و اظهار داشت: در سال های گذشته در این بیمارستان کاتترگذاری برای بیماران کلیوی با هزینه حدود ۵۰۰ هزار تومان انجام می شد که سهم بیمار نیز خیلی پایین می شد ولی اکنون این کار در بیمارستان انجام نمی شود و هزینه آن نیز حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که موجب بروز مشکلات برای بیماران و این انجمن می شود.

رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان‌شرقی گفت: برای ارایه خدمات بهتر به بیماران کلیوی ضروری است تا کاتترگذاری مثل سال های قبل در بیمارستان امام رضا(ع) راه اندازی شود.

فیروزی، با تاکید بر اینکه تمام آزمایش های مربوط به دهنده و گیرنده کلیه مانند بیمارستان های تهران و شیراز باید در بیمارستان امام رضا(ع) انجام شود، ادامه داد: هم اکنون به خاطر عدم انجام این آزمایش ها در این بیمارستان، دهندگان و گیرندگان کلیه به آزمایش های بخش خصوصی هدایت می شوند که پنج تا ۶ میلیون تومان برای آن ها هزینه دربر دارد.

وی افزایش چند برابری قیمت داروهای بیماران کلیوی، کاهش تعداد دهندگان کلیه در نتیجه افزایش زمان برای انجام عمل پیوند و عدم فرهنگ سازی مناسب برای اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی را از مشکلات بیماران کلیوی در استان اعلام کرد.

اختصاص ارز نیمایی و دولتی در حوزه سلامت به ویژه تامین دستگاه های دیالیز ضروری است 

رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ارز نیمایی و دولتی برای تهیه دستگاه های دیالیز تعلق نمی گیرد، گفت: اختصاص این ارز در حوزه سلامت به ویژه برای تامین دستگاه های دیالیز به منظور ارایه خدمات بهتر به این بیماران ضروری است.

فیروزی، افزود: قبلا با اختصاص ارز نیمایی می شد دستگاه های دیالیزی را به قیمت حدود ۵۰ میلیون تومان تهیه کرد، ولی اکنون قیمت آن به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده که این افزایش قیمت موجب شده تا بخش خصوصی و خیران رغبت کمتری برای تهیه این دستگاه ها داشته باشند.

وی با درخواست از خیران برای خرید دستگاه های دیالیز به منظور حمایت از بیماران کلیوی و ارایه خدمات بهتر به آن ها، یادآوری کرد: دستگاه های دیالیز در برخی بخش های استان رو به فرسودگی بوده و ادامه این روند موجب بروز مشکلات زیادی برای بیماران خواهد شد.

رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان‌شرقی از مردم خواست در دوران کرونا هزینه های مجالس ترحیم و عزاداری های خود برای کمک به بیماران کلیوی به این انجمن اهدا کنند.

فیروزی، ادامه داد: علاقه مندان می توانند مبالغ اهدایی خود را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۲۰۲۷۲۸۷۱۴ یا شماره حساب ۰۱۰۰۷۳۴۴۳۸۰۰۰۱ نزد بانک ملی ایران واریز کنند.

وی اظهار داشت: دفتر این انجمن در خیابان ششگلان، پایین تر از بانک ملی واقع شده و خیران و علاقه مندان می توانند با مراجعه به آدرس این دفتر یا تماس با شماره تلفن های ۳۵۲۴۲۱۱۳ و ۳۵۲۶۰۲۱۱ از خدمات و نحوه کمک به بیماران کلیوی اطلاع کسب کنند.

فیروزی با بیان اینکه دفتر این انجمن دارای قدمت ۷۰ تا ۸۰ ساله بوده و به علت فرسودگی و بروز ترک در بخش های مختلف ساختمانی آن نیاز به بازسازی دارد، از اعضای شورای اسلامی و شهردار تبریز خواست با صدور پروانه ساختمانی رایگان، این انجمن را در بازسازی این دفتر برای ارایه خدمات بهتر به بیماران کمک کنند چراکه یک خیر نیز برای ساخت دفتر این انجمن اعلام آمادگی کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا