«حفاظت از غار ها، حفاظت از آب‌های زیرزمینی» فردا در البرز

خبرگزاری ارک – همزمان با فرا رسیدن روز ملی غار پاک، همایش «حفاظت از غارها، حفاظت از آب‌های زیرزمینی» برگزار می‌شود.

انجمن غار و غارشناسان ایران این همایش آموزشی را در استان البرز به بهانه‌ اجرای طرح گردشگری در غار یخ مراد و احتمال ورود آسیب به آن، برگزار می‌کند.

قرار است با برگزاری کارگاه‌های آموزشی همچون «نحوه تشکیل غارها و دلیل حفاظت از آن‌ها» و «آب و کارست» توسط اساتید دانشگاه و غارشناسان، دلایل حفاظت از غارهایی مثل یخ‌مراد شرح داده و اطلاعات لازم درباره‌ی این پدیده‌هادر اختیار حافظان غار ها قرار داده شود.

این کارگاه‌های آموزشی با مشارکت اداره‌ی کل محیط زیست و معاونت عمرانی استانداری البرز که از اعضای کارگاه غارشناسی این استان به‌شمار می‌آیند در روز سه‌شنبه 31 شهریورماه در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار می‌شود. ورود به این کارگاه‌ها آزاد و رایگان است.

کارگروه غارشناسی کشور در آخرین جلسه‌اش پس از بررسی پرونده‌ی غار یخ‌مراد و طرح گردشگری که اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان برای این غار داشته است، اعلام کرد: غار یخ‌مراد از لحاظ تکنوتیکی و ساختاری، مناسب گردشگری عمومی نیست. سوژه گردشگری عمومی، یعنی غار فقط سه‌ماه از سال قابل مشاهده است و این برای اجرای طرح گردشگری کافی نیست. هزینه ایمن‌سازی این غار با توجه به ساختار ناپایدار سنگ‌ها بسیار زیاد و در صورت سرمایه‌گذاری، غیرقابل بازگشت و معقول نیست.

همچنین کارگروه درخواست کرد که سرمایه‌گذار «یخ‌مراد» طرح مدیریت و بهره‌برداری ارائه کند، چون تا کنون چنین طرحی ارائه نشده است. کارگروه پس از انجام این اقدامات درباره غار «یخ‌مراد» اعلام نظر قطعی خواهد کرد.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا