ایجاد شفافیت در بازار، هدف اعلام قیمت ۲۰ قلم کالای اساسی
مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی گفت: هدف اعلام قیمت ۲۰ قلم کالای اساسی ایجاد شفافیت و آگاهی در بازار است تا مردم با چشم باز کالای خود را انتخاب کنند.
به گزارش ارک خبر،به نقل از صدا و سیما، ابراهیم زارع با حضور در استودیو خبر ۲۱ چهارشنبه شب شبکه یک سیما درباره شاخص انتخاب ۲۰ قلم کالا اساسی افزود: کالاهای اساسی سه گروه هستند اول کالاهایی که دارای قیمت گذاری رسمی هستند مثل مرغ، تخم مرغ و روغن نباتی، دوم کالاهای اساسی که برای جامعه مهم، ولی قیمت تثبیتی ندارند مثل برنج، گوشت قرمز، شکر و لبنیات که ۱۰ قلم محصول لبنی پرمصرف قیمت گذاری شدند؛ سوم حبوبات، قند وشکر و تره بار که سه محصول گوجه فرنگی سیب زمینی و پیاز و در میوه جات هم سیب، موز و خرما است.
وی ادامه داد: از اقلام اعلام شده مقرر شد کالاهایی که دارای قیمت تثبیتی هستند قیمت رسمی و ثابت اعلام شود و مابقی هم با کشف قیمت در دسترس مردم قرار گیرد.
زارع خاطرنشان کرد: کالاهایی که قیمت تثبیتی دارند تا زمانی که قیمت تغییر نکند ثابت میماند و در مورد کالاهایی که ممکن است قیمت آنها بطور روزانه تغییر کند مثل میوه و تره بار، با پیش بینیهای انجام شده سعی میشود در اولین فرصت بروز رسانی شود تا مردم در جریان قرار بگیرند؛ کالاهایی مثل حبوبات و ماکارونی که قیمت آنها روزانه تغییر نمیکند با رصد بازار قیمت آنها هم بروز خواهد شد.
وی تصریح کرد: هدف اساسی این طرح ایجاد شفافیت و آگاهی در بازار است تا مردم با چشم باز کالای خود را انتخاب کنند.
مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی گفت: با توجه به اینکه مناطق تولید و مصرف یکسان نیست هدف این است که با کاهش هزینهها، قیمتها متعادل شود.
وی درباره ابزارهای نظارتی برای اجرای این مصوبه هم افزود: برای کالاهایی که قیمت تثبیتی دارند همه ابزارهایی که در اختیار دولت و نظام اعم از سازمان تعزیرات، سازمان حمایت، سازمان صمت، اصناف و اتحادیهها وجود دارد بیش از گذشته وارد عرصه میشوند.
وی ادامه داد: عموم صنوف افراد با انصاف هستند و برخورد با افرادی است که قصد دارند خارج از روال عادی به مردم اجحاف کنند که با استفاده از ابزارهای موجود برخوردهای مناسب با آنها انجام میشود.