” سیلک ” نماد مدنیت بر پایه دانش

خبرگزاری ارک – سرپرست فرمانداری کاشان با بیان اینکه سیلک نماد مدنیت بر پایه دانش است، گفت: فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد برای معرفی آن و کم کردن آسیب‌ها، در صورتی می‌تواند مفید باشد که مبتنی بر آگاهی، همه جانبه نگری، در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و با اشراف بر اطلاعات کامل، دقیق و جامع الاطراف باشد.

حمیدرضا مومنیان در خصوص مباحث مطرح شده این روزها پیرامون سیلک اظهار کرد: کاشان بیش از هر زمان دیگر نیازمند حضور هوشمندانه سازمان‌های مردم نهاد است. سازمان‌های مردم نهاد نماد مشارکت مردم در مسائلی است که شهر منطقه و زندگی آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و رویکرد دولت تدبیر و امید هم در این راستا است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 60 سازمان مردم نهاد در حوزه‌های مختلف در کاشان مجوز فعالیت دارند. البته اثرگذاری مردم در حوزه‌های مختلف اجتماعی سابقه تاریخی و دیرینه به قدمت سیلک دارد.

سرپرست فرمانداری کاشان افزود: حضور خیرین در حوزه‌های سلامت، بهداشت و درمان، مدرسه‌سازی، دانشگاه‌سازی، مسجد و حسینیه و تکیه و آب انبار نشان می‌دهد مردم کاشان در خصوص مشارکت اجتماعی پیشرو هستند.

مومنیان با بیان اینکه البته این یک جریان دوسویه است، تأکید کرد: فرمانداری سعی می‌کند فرآیند صدور مجوز برای سازمان‌های مردم نهاد و فعالیت‌های آنان را تسهیل و تسریع کند. تلاش ما این بوده است که مردم را برای حضور قانونمند و با ساز و کار مشخص در فعالیت اجتماعی تشویق و ترغیب کنیم و انتظار می‌رود سازمان‌های مردم نهاد نیر در تعامل متقابل دغدغه‌ها و ملاحظات مدیریت شهری را مورد توجه قرار داده و مباحث را در یک بازه زمانی طولانی مدت مورد قضاوت قرار داده و از بخشی نگری و نتیجه گیری‌های عجولانه پرهیز کنند.

سرپرست فرمانداری کاشان اضافه کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید در فعالیت‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد باز کردن فضای مشارکت مردم است و روند اعطای مجوز به سازمان‌های مردمی موید این ادعا است.

مومنیان، ظرفیت‌های جدید مردمی ناشی از فناوری‌های نوین و روز را مورد توجه قرار داد و گفت: رسانه‌های مجازی، شبکه‌های اجتماعی و همه اینها ابزاری، برای مشارکت بیش از پیش سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت‌های مردمی است ولی باید توجه کنیم از آسیب‌های احتمالی این فضا به سلامت عبور کنیم.

وی تأکید کرد: قرار نیست ابزارها در خدمت مچ گیری های شخصی، باندی و گروهی قرار گیرد و به محض این که موضوعی مطرح می‌شود؛ بدون بررسی و دریافت اطلاعات پیرامونی آن، جبهه گیری کرده و شرایط بدبینی مردم را فراهم کنیم. فراموش نکنیم که بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی برای پیشرفت شهر، اعتماد عمومی بین مردم و خدمتگزاران است که چنانچه آسیب ببیند از آن هدف مشترکی که مدنظر همه ماست عقب خواهیم ماند.

مومنیان یادآور شد: پروژه‌هایی در سطح منطقه و شهر در جریان است که به واسطه مدیریت جمعی مسئولان شهرستان رقم خورده است. کنارگذر شهرستان، آزادسازی عرصه و حریم سیلک، خط ریلی قم – کاشان، منطقه ویژه اقتصادی، فرودگاه، نمایشگاه بین المللی و … از جمله این پروژه‌ها است که مردم در انتظار به ثمر نشستن آن هستند تا از برکات آن استفاده کنند.

سرپرست فرمانداری کاشان در خصوص آزادسازی عرصه و حریم سیلک گفت: از سال گذشته که همایشی در این خصوص در سیلک انجام شد و از قبل از آن اقداماتی در این خصوص توسط مدیریت شهری انجام گرفته است. عرصه و حریم از محدوده شهری خارج شده و اراضی فتح المبین به محدوده شهری الحاق شده است. قرار شده است شهرداری از بخشی از عواید این اضافه شدن محدوده برای آزادسازی عرصه و حریم سیلک اقدام کند که فرآیند کار در حال انجام است.

وی تأکید کرد: بخشی از مسائل شهرستان فراتر از بحث‌های شخصی و جناحی است و باید مردم و خدمتگزان در هر دولت این مسائل را به عنوان منافع با اهمیت شهر پیگری کنند، در خصوص سیلک نیز همه باید دست به دست هم بدهیم و این گونه نباشد که کسی که با من اختلاف نظر و یا سلیقه‌ای دارد منافع شهرستان را بر سر آن قربانی کند.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا