۱۲ درصد از نوزادان متولد شده در ایران نارس هستند

یک متخصص زنان و زایمان از نارس بودن ۱۲ درصد از نوزادان متولد شده در ایران خبر داد.

به گزارش ارک خبر،دکتر مریم واعظی بعد از ظهر چهارشنبه، ۲۶ آبان ماه در مراسمی که به مناسبت روز جهانی نوزدان نارس در بیمارستان الزهرا(س) تبریز برگزار شد، اظهار کرد: سالانه تقریبا ۱۵ میلیون نوزاد نارس در دنیا متولد می‌شود که یک میلیون نفر از این نوزادان از دنیا می‌روند.

وی ادامه داد: به طور کلی نوزادانی که قبل از ۳۷ هفته بارداری متولد می‌شوند، نارس هستند؛ این نوزادان در شرایط خاصی متولد می‌شوند که برخی اوقات پزشکان در این امر دخیل هستند و به علت تهدیداتی که برای مادران وجود دارد مانند عقب‌ماندگی نوزادان در رحم مادر و نامناسب بودن رحم برای رشد جنین مجبور به انجام این کار می‌شوند، برخی اوقات نیز به دلایل سیستماتیک بدن مادر مثل برخی عفونت‌ها، پزشکان زایمان زودرس انجام می‌شود.

وی افزود: تیم پزشکی مسئولیت دارد تا با کمک به مادران باردار از نارس به دنیا آمدن نوزادان جلوگیری کنند، البته به مادران هم توصیه می‌شود تا در دوران بارداری حتما از خود مراقبت کنند و در زمان‌های مناسب به پزشک زنان و مراکز سلامت مراجعه کنند.

دکتر واعظی گفت: بیمارستان الزهرا(س) تبریز  یکی از بیمارستان‌هایی است که بهترین نقش‌ها را در مراقبت از نوزادان نارس دارد و خدماتی که در حوزه نوزادان داده می‌شود، یکی از ارزشمندترین خدماتی بوده که در سطح کشور مثال‌زدنی است.

وی بیان کرد: تیم پزشکی ما با عشق و علاقه مانند فرزندان خود از نوزادان مراقبت می‌کنند و نه در قالب وظایف اداری و شغلی خود بلکه با عشق فراوان در این عرصه فعالیت می‌کنند که برخی از این اقدامات آنها اشک را در چشمان انسان جمع می‌کند.

وی یادآور شد: گاها در رسانه‌ها مواردی را ذکر می‌کنند و در اذهان عمومی سوءتفاهماتی را ایجاد می‌کند که شایسته این افراد نیست لذا مدافعان سلامت بسیار مظلوم هستند.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: بخش NICU بیمارستان الزهرا(س) با بیش از ۵۰ تخت بالاترین سطح مراقبتی و خدمات را ارائه می‌دهد؛ بانک شیر مادر این بیمارستان از مادرانی که اهدا کننده شیر هستند، دعوت کرده تا با ایثارگری، شیر خود را برای نوزدان نارس اهدا کنند چرا که شیر مادر برای نوزادان بسیار مناسب‌تر از شیر مصنوعی است.

وی متذکر شد: بیمارستان الزهرا(س) علاوه بر خدمات‌دهی به نوزادان، یکی از جامع‌ترین بیمارستان زنان در سطح کشور بوده که ۲۷ کلینیک تخصصی و فوق تخصصی در حوزه‌های مختلف دارد و با اینکه بیمارستان با قدمتی بیش از ۵۰ ساله و با اسم زنان شناخته شده، اما خدماتی را در زمینه‌های مختلفی چون بیماری‌های قلبی عروقی، ژنتیک، سلامت جنسی، روانپزشکی، غدد، مشاوره روانشناسی و روانپزشکی نیز ارائه می‌دهد.

وی افزود: بخش PPN، HTU و بانک شیر برای اولین بار در کشور در بیمارستان الزهرا(س) تاسیس شد؛ بخش HTU را با عنوان مراقبت از مادران بعد زایمان تاسیس کردیم که اکنون این بخش در زمان شیوع کرونا به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است و بهترین مراقبت‌ها را به مادران کرونایی ارائه می‌دهد.

دکتر واعظی تاکید کرد: بیمارستان الزهرا(س) از معدود بیمارستان‌های سطح کشور بوده که علاوه بر ایزوله تنفسی در حوزه‌ی بزرگسالان و خانم‌های غیرباردار به خانم‌های باردار و نوزادانی که به کرونا مبتلا شده‌اند نیز خدمات تنفسی ارائه می‌دهد.

خدمات بی‌نظیر تیم پزشکی بیمارستان الزهرا(س) تبریز به نوزادان نارس

دکتر پروین مصطفی قره‌باغی، متخصص زنان و زایمان نیز در این مراسم گفت: هدف تیم پزشکی بیمارستان ما، کمک به ادامه‌ی زندگی نوزادان نارس بوده که هرچه نوزاد زودتر به ویژه در ۲۸ هفتگی به دنیا آید، خطرات بالایی را ایجاد کرده و عوارض زیادی دارد، اما تیم پزشکی بیمارستان ما با دلگرمی به این افراد کمک می‌کند که بدون همکاری تیم پزشکی و پرسنل بیمارستان انجام این وظایف امکان‌پذیر نخواهد بود.

۱۲ درصد از نوزادان متولد شده در ایران نارس هستند

وی ادامه داد: وظیفه‌ی ما حمایت از مادران و مراقبت از نوزادان است البته پدرها نیز به سهم خود در مراقبت از نوزادان کمک می‌کنند تا ما بتوانیم نوزاد نارس را مدت بیشتری زنده نگه‌داریم لذا در این راستا حمایت بیمارستان و همکاری و همدلی مسئولین بسیار مهم است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در بانک شیر بیمارستان الزهرا (س)، شیر مادر که بسیار مهم بوده در شرایط کاملا استریل‌شده و عاری از میکروب به نوزادان نارس ارائه شده تا به حیات آنها کمک کند.

دکتر قره‌باغی اظهار کرد: زحمات همکاران ما در دیگر بخش‌های بیمارستان قابل چشم‌پوشی نیست برای مثال پزشکان متخصص چشم بیمارستان که نوزادان را معاینه می‌کنند تا کمترین مشکلی در زمینه‌ی چشم برای آنها ایجاد نشود البته در بیمارستان نیکوکاری نیز بخشی را برای نوزادان اختصاص دادیم، اما در بسیاری از مناطق سطح کشور چنین امکاناتی وجود ندارد.

وی بیان کرد: پرستاران ما به مادرانی که در بخش نوزادان هستند، آموزش‌های لازم در زمینه‌ی مراقبت و تغذیه نوزادان را ارائه می‌دهند که این آموزش‌ها بسیار مهم هستند و در حیات نوزادان تأثیرات بسیاری دارند.

گفتنی است؛ ۱۷ نوامبر روز جهانی نوزدان نارس بوده که مراسم آن روز چهارشنبه در بیمارستان الزهرا(س)  تبریز برگزار شد و از تیم پزشکی، مدافعان سلامت و خانواده‌های درگیر با این عارضه نیز قدردانی شد.

دکمه بازگشت به بالا