توانمندسازی ساکنان مناطق حاشیه‌نشین در آذربایجان شرقی

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی گفت: توانمندسازی ساکنان مناطق حاشیه‌نشین استان، رویکرد طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش ارک خبر، علی بدر شکوهی صبح یک شنبه در بیست و نهمین جلسه هیأت اندیشه ورز استان که در دانشگاه تبریز برگزار شد، افزود: پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی، طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با محوریت وزارت کشور و مسئولیت سازمان امور اجتماعی اجرا شده و اقدامات مؤثری از قبیل راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی به منظور ارتقای کیفیت زندگی ساکنان محلات حاشیه‌نشین انجام شده است.

وی تاکید کرد: سکونت‌گاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه نشین یک چالش جدی در اغلب کشورهای در حال توسعه است که از دل ناکارآمدی نظام سیاست‌گذاری و برنامه ریزی در سطوح ملی و منطقه‌ای بازتولید می‌شود.

شکوهی با اشاره به ویژگی‌های این مناطق، گفت: این مناطق به دلیل فقدان رسمیت، نقصان جدی در ارائه خدمات شهری و بی نظمی و آسیب پذیری کالبدی، دارای سطح نازلی از شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی هستند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی همچنین رسالت هیأت اندیشه ورز استان را بررسی آسیب‌های اجتماعی مبتلابه استان و ارائه راه حل‌ها و راهکارهای علمی و عملی برای مداخله و مواجهه منطقی با آنها عنوان کرد و ایده پردازی و نظریه پردازی در حوزه مسائل اجتماعی و ایجاد ارتباط منطقی در بین جامعه فکری و دستگاه‌های اجرایی را از وظایف این هیأت برشمرد.

اصغر ایزدی جیران، استادیار مردم‌شناسی دانشگاه تبریز هم در این جلسه به ارائه گزارش عملی با موضوع «پژوهشی مردم شناختی در یکی از محله‌های حاشیه نشین تبریز» پرداخت.

وی با تمرکز بر بسترهای مؤثر بر تهدید سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی مردمان حاشیه نشین تبریز، یافته‌های توصیفی و تحلیلی خود را در خصوص کالبد فیزیکی، اقتصاد مبتنی بر جمع آوری زباله، اجتماع طایفه محور و تضادهای فرهنگی سنتی روستایی و فرهنگ مدرن شهری ارائه داد.

نرگس ریاضی، معاون مدیرکل پایش و رصد اجتماعی وزارت کشور نیز در این نشست، ضمن تقدیر از برگزاری منظم و علمی نشست‌های اندیشه ورز استان، کامل و جامع بودن و پیگیری‌های جدی را از ویژگی‌های این نشست‌ها عنوان کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا