آزاد کردن زندانیان جرایم غیرعمد یک امر ارزشمند است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این که آزاد کردن زندانیان جرایم غیرعمد یک امر ارزشمند و بزرگ است، گفت: در بحث آزادی زندانیان جرایم غیر عمد، شخص رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی و دادستان مرکز استان پیشقدم هستند و در این خصوص تلاش می‌کنند که این موضوع قابل قدردانی است.

به گزارش ارک خبر،حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم در آیین تجلیل از هیئات حسینی مشارکت کننده در آزادی زندانیان غیرعمد اظهار کرد: خیّران عزیز استان در همه‌ی عرصه‌ها حضور دارند و در راستای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد سنگ تمام گذاشته‌اند.

وی افزود: همچنین در بحث آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، شخص رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی و دادستان مرکز استان با وجود مشغله کاری پیشقدم هستند و با همراهی ستاد دیه و خیرین محترم استان در این خصوص تلاش می کنند و این قابل قدردانی است.

وی با اشاره به سنت حسنه احسان خانواده متوفیان برای مشارکت در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، اضافه کرد: این امر خیر باید به یک فرهنگ تبدیل شده و هزینه هایی که در مراسمات درگذشتگان صرف می‌شود به سمت آزادی زندانیان جرایم غیر عمد سوق داده شود.

وی با تأکید بر اینکه آزاد کردن زندانیان باعث بقا و استحکام خانواده‌های در معرض آسیب است، ادامه داد: وقتی فردی زندانی می‌شود، خانواده آن شخص در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد لذا باید با همراهی دستگاه.های مربوطه و کمک خیّرین استان این افراد به آغوش خانواده بازگردند و از حریم خانواده در برابر آسیب‌ها و خطرات اجتماعی مراقبت کنند.

 

آزادی ۳۹۵ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد با کمک ۱۲۰ میلیارد ریالی خیران

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز ۳۹۵ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد با کمک ۱۲ میلیارد تومانی خیران بزرگوار آزاد شده و به آغوش گرم خانواده‌های خود بازگشته‌اند.

موسی خلیل الهی با بیان این که از همه عزیزانی که در برهه‌های مختلف برای جلب مشارکت عمومی به منظور آزادسازی زندانیان در قالب ستاد دیه استان همکاری کردند، قدردانی می کنیم، اظهار کرد: در کنار مشارکت بخش‌های مختلف، عنایت و توجه ویژه نماینده ولی فقیه در استان نسبت به ستاد دیه و موضوع آزادی زندانیان جرایم غیرعمد بسیار ارزشمند بوده و نقش مهمی در جلب مشارکت هیئات حسینی و عموم مردم در این امر خیر ایفا کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به عنایات نماینده ولی فقیه در استان و همراهی ائمه جماعت شهرستان‌ها، مشارکت مضاعفی در استان نسبت به آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد در استان به وجود آمده و مردم برای مشارکت در این امر خیر تشویق شده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس هدف گذاری‌های انجام شده تلاش داریم این میزان تا پایان سال به ۵۰۰ نفر برسد که در این صورت برای اولین بار در طول تاریخ ستاد دیه در استان این تعداد از زندانیان جرایم غیرعمد آزاد خواهند شد.

خلیل الهی با بیان این که امروز در زندان‌های استان افراد با بدهی کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان وجود ندارد، ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به ۳۷۰ نفر با مجموع بدهی ۲۲۰ میلیارد تومان به دلیل ارتکاب جرایم غیرعمد در زندان‌های استان هستند، اگر بتوانیم ۱۷ میلیارد تومان جمع آوری کنیم مابقی مبلغ از طریق اعسار و تسهیلات اعطایی فراهم شده و زندانیان مربوطه در مدت زمان کمی از زندان آزاد می‌شوند.

وی دامه داد: طی چند سال گذشته سنت حسنه‌ای برای اولین بار از تبریز به عنوان شهر اولین‌ها آغاز شده و در حال همه‌گیری در کل کشور است، این سنت حسنه احسان خانواده‌های متوفیان بوده که با ابتکار ستاد دیه استان آغاز شده و بخش عمده‌ای از هزینه‌های متوفیان در راستای آزاد سازی زندانیان جرایم غیرعمد صرف شده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی بیان کرد: از زمان آغاز سنت حسنه احسان خانواده متوفیان تا کنون طی سه سال گذشته ۲ هزار و ۲۵۰ خانواده در این طرح مشارکت کرده و از این طریق ۲۵۰ نفر زندانی آزاد و به آغوش خانواده بازگشته‌اند.

وی با تأکید بر این که همه در مقابل حق الناس بوده و مکلّف هستیم، ادامه داد: هدف از مجازات حبس این بوده تا افرادی که هنجارهای جامعه را دچار مشکل کرده و مرتکب جرم می‌شوند در زندان بر مبنای شخصیت و نحوه اعتقادات طبقه‌بندی و پس از اجرای برنامه‌های اصلاحی به جامعه بازگردند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی افرادی به خاطر مسائل غیرعمد بازداشت می‌شوند و با توجه به طبقه بندی شخصیتی نیاز به اجرای برنامه‌های اصلاحی ندارند و حضور این افراد در زندان موجب  بروز برخی آسیب‌های اجتماعی می‌شود که اغلب متوجه خانواده زندانیان است لذا اساس دادگستری استان با همراهی خیّران محترم تلاش می.کند تا این افراد به کانون خانواده بازگردند

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل آذربایجان شرقی، گفتنی است؛ طی این مراسم رئیس کل دادگستری به همراه نماینده ولی فقیه در استان دادستان مرکز استان با اهدای لوحی از خیران و نمایندگان هیات حسینی به دلیل مشارکت در آزادی زندانیان جرایم غیر عمد تجلیل و قدردانی کردند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا