نحوه رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس تغییر کرد

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: فرایند رسیدگی به بودجه و نحوه رسیدگی به لایحه بودجه سالیانه در مجلس تغییر کرد.

به گزارش ارک خبر،محمدحسین فرهنگی اظهار کرد: با اصلاح ماده ۱۸۲ آئین نامه داخلی مجلس، نحوه رسیدگی به لایحه بودجه تغییر کرد.

وی با بیان اینکه نحوه رسیدگی به لایحه بودجه یک شور خواهد بود، افزود: ابتدا لایحه بودجه به همراه پیوست‌ها و جداول به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذر شهر در مجلس ادامه داد: کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف مدت پنج روز از زمان وصول لایحه، گزارش را در مورد کلیات منتشر کند.

فرهنگی یادآور شد: پس از آن گزارش کمیسیون تلفیق مطابق آئین نامه داخلی در اولین جلسه علنی مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در جلسه رسیدگی به کلیات، بعد از گزارش کمیسیون تلفیق، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نیز به مدت ۱۰ دقیقه استماع می‌شود؛ سپس مطابق بند ماده ۱۸۲ قانون آئین نامه داخلی در مورد کلیات لایحه بودجه دولت رأی گیری به عمل می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: چنانچه کلیات به تصویب مجلس برسد، نمایندگان می‌توانند حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌های تخصصی تقدیم کنند.

این نماینده مجلس گفت: پس از انتشار گزارش شور دوم نیز کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را ثبت کنند؛ در صورتی که کلیات لایحه بودجه به تصویب مجلس نرسد، مراتب به دولت اعلام می‌شود تا حداکثر ظرف ۱۵ روز لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند.

فرهنگی اضافه کرد: در صورت تصویب کلیات در مجلس رسیدگی به جزئیات مطابق فرایند این ماده انجام می‌شود که این مدت با موافقت هیئت رئیسه مجلس حداکثر تا مدت ۱۰ روز قابل تمدید است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در جز ۴ ماده ۱۸۲ عبارت پس از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن و تبصره ۳ ماده ۱۸۲ قانون نیز حذف شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا