نخستین استارتآپ صنعت پخش در تبریز برگزار شد/معرفی ۴ ایده برتر

نخستین استارتآپ (رویداد شتاب) در حوزه صنعت پخش با مشارکت مرکز علمی کاربردی عالیفرد و شرکت پخش سایه سمن در تبریز برگزار شد.

به گزارش ارک خبر،در این رویداد شتاب که برای نخستین بار در سطح کشور برگزار شده است، ۶۸ ایده از سراسر کشور در مرحله نخست ارزیابی شده و تعداد ۱۵ ایده به مرحله دوم راه یافتند.

به گزارش ایسنا، در مرحله دوم که مراسم اختتامیه این استارتآپ که در محل نمایندگی شرکت پخش سایه سمن در تبریز برگزار شد، ۱۵ ایده توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت چهار ایده به عنوان ایده برتر انتخاب شدند.

گفتنی است، ایده‌های ارائه شده در مراسم اختتامیه، توسط شرکت سایه سمن حمایت و مورد سرمایه گذاری قرار می‌گیرد.

داوران این رویداد شامل مرجان ساران (مدیر تعالی سازمانی سایه سمن) به عنوان نماینده شرکت، احمد شیروانی ( دبیر کل انجمن صنعت پخش ایران) و فرهاد بدیع (پیشکسوت صنعت پخش) به عنوان داروان صنعتی، صمد رحیمی اقدم (عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، دانشکده اقتصاد و مدیریت) و آویشه رسایی منش مدرس مرکز به عنوان داوران دانشگاهی علمی هستند.

ایده‌های برتر این استارتآپ به شرح زیر است:
نفر اول: امیرعلی صادقی تمیز؛ عنوان طرح: دوربین های هوشمند
نفر دوم: مهشید اعتمادی طلب؛ عنوان طرح: متدولوژی مدیریت موجودی کالا در انبارهای رباتیک ادغام روش RFID و IOT
نفر سوم: احد عیوضی؛ عنوان طرح: مدیریت پلتفرمی سن ایستین
نفرچهارم: مهرداد علیزایی؛ عنوان طرح: مدیر فروش هوشمند

نخستین استارتآپ صنعت پخش در تبریز برگزار شد/معرفی ۴ ایده برتر

مرکز علمی کاربردی عالیفرد به دنبال دانش بنیادی کردن شرکت‌های زیرمجموعه سن ایچ است

در این مراسم، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی عالیفرد (سن ایچ) گفت: مرکز علمی کاربردی ما به دنبال دانش بنیادی کردن شرکت‌های زیرمجموعه سن ایچ است.

تورج زه فروش در تشریح تاریخچه مرکز عالیفرد، اظهار کرد: این مرکز آموزشی در سال ۷۶ به عنوان نخستین مرکز آموزشی علمی کاربردی کشور با دست توانای مرحوم حاج حسین عالیزاد تاسیس شد.

وی افزود: مرحوم عالیزاد با شروع فعالیت خود در ابتدای دهه ۴۰ ، دارای نگرش و تفکری بزرگ بوده و در سال ۷۶ نیز بار دیگر تفکر بزرگ ایشان را با تاسیس مرکز آموزشی مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: اکنون ۲۵ رشته دانشگاهی در حوزه مدیریت، تجاری سازی، لجستیک، HSE، صنایع غذایی، حسابداری، فتاوری اطلاعات و انبارداری در مرکز آموزشی عالیفرد تدریس شده و نزدیک به ۷۳۰ دانشجو و ۱۲۰ دانشجوی مهمان در این مرکز تحصیل می‌کنند.

زه فروش اظهار کرد: محوریت دانشگاه‌های نسل اول که نخستین دانشگاه در این حوزه نیز در جندی شاپور ایران در قرن سوم میلادی بنا نهاده شد، بر اساس آموزش میراث گذشتگان بوده و رسالت خود را بر این اساس اجرا می‌کردند.

وی افزود: وقتی یکی از بزرگترین رسالت‌های نهاد دانشگاه‌ها، فعالیت و حرکت‌های سیاسی و اجتماعی در جامعه بوده و در این مباحث نقش اساسی پیدا کردند، مشاهده شد که جامعه نیاز به تحول و افزودن محور پژوهش به فعالیت‌های خود را دارد. وقتی پژوهش وارد عرصه دانشگاه شد نیز تحولات عظیمی مثل انقلاب رنسانس اروپا در دنیا شکل گرفت.

وی با بیان این‌که در نسل دوم، دانشگاه‌ها به دنبال آموزش‌های گذشتگان نبوده و سنت شکنی کرده و به صورت نقادانه برخی از آموزش‌های قبلی را نیز رد کردند، ادامه داد: در این دوره، دانشمندان بزرگی پا به عرصه گذاشتند ولی وقتی جامعه جهانی با یکسری تحولات دیگری مثل جنگ جهانی‌ها روبه رو شد و در نهایت دانشگاه‌ها سوق به یک رسالت جدید را لازم دانستند و فهمیدند که صرف وجود پژوهش نمی‌تواند جوابگوی جامعه باشد.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی عالیفرد افزود: نسل اول دانشگاه‌ها کاملا وابسته به دولت بوده و در نسل دوم نیز بخشی از این نیازها از طریق صنعت جبران شد و در نهایت رسالت سوم دانشگاه‌ها یعنی سوق به سمت کارآفرینی و تولید ثروت برای اولین بار در دانشگاه کمبریج انگلیس مطرح شد.

وی با تاکید بر این‌که با سوق به سمت دانشگاه‌های نسل سوم نباید از رسالت دانشگاه‌های اول و دوم غافل شد، گفت: دانشگاه نسل سوم، مدیون نسل دوم است زیرا اگر آموزش و پژوهش را کنار بگذاریم، رسالت دانشگاه از بین می‌رود. تحقیقات و دانش افزایی باید ادامه یابد و نسل سوم و دوم با یکدیگر ادغام شوند تا در کنار پژوهش، ثروت افزایی انجام بگیرد.

وی با بیان این‌که دانشگاه نسل سوم در کشور ما با دانشگاه‌علمی کاربردی پایه ریزی شد، افزود: قرار بود با آمدن نسل سوم دانشگاه‌ها، وابستگی به دولت از بین رود اما پس از تاسیس نخستین مرکز آموزشی علمی کاربردی در کشور توسط مرجوم عالیزاد، نهادهای دولتی دست به تاسیس دانشگاه زدند و رسالت نسل سوم را زیر سوال بردند. اما طی سه سال اخیر دانشگاه علمی کاربردی، مراکز دولتی را جمع آوری کرده و عرصه فعالیت برای بخش غیردولتی باز شده است.

زه فروش با بیان این‌که مرحوم عالیزاد در هنگام تاسیس مرکز آموزشی عالیفرد، سه رسالت دانشگاه را اعلام کرده بودند، اظهار کرد: محور اول، برگزاری استارتاپ بود زیرا بدون آن نمی‌توان ایده‌ها را به صنعت معرفی و نیازها را شناسایی کرد. رسالت دوم نیز بحث تحقیقات در دانشگاه بود که ما بر این اساس، طرح استفاده از تفاله سن ایچ انار و انگور برای استخراج رنگدانه را اجرایی کردیم که این طرح قابل رقابت با نمونه خارجی است.

وی افزود: طرح بعدی روغنگیری از هسته آلبالو بود که قرار شد بر روی این طرح پژوهش بیشتری انجام بگیرد تا با عملیاتی ساختن این طرح، یک درآمدزایی برای دانشگاه داشته باشیم و این موضوع همان رسالت دانشگاه‌های نسل سوم است.

وی ادامه داد: رسالت سوم ما، دانش بنیادی کردن شرکت‌های سن ایچ بود که در راستای این طرح گام برداشته و در صورت کسب اجازه نیز حاضریم شرکت پخش سایه سمن را نیز دانش بنیانی کنیم.

زه فروش در ادامه با بیان این‌که آقای نصیرزاده، مدیرعامل شرکت پخش سایه سمن با دیدی وسیع، رسالت و دستور مرحوم عالیزاد را به نحو احسنت اجرا کرده و به معنای واقعی از مرکز آموزش علمی کاربردی عالیفرد حمایت کرده است، گفت: برگزاری رویداد امروز گام مهمی در راستای ارائه ایده‌های خلاق در رابطه با صنعت پخش بوده که از تمامی دست اندرکاران و افرادی که در برگزاری این رویداد با ما همکاری داشتند کمال تشکر را داریم.

نخستین استارتآپ صنعت پخش در تبریز برگزار شد/معرفی ۴ ایده برتر

باهدایت بهتر صنعت پخش می‌توان هزینه تولیدکننده تا مصرف کننده را کاهش داد/ایران نیازمند مدیران کارآمد در فروش و پخش

در ادامه مدیرعامل شرکت پخش سایه سمن با بیان این‌که جامعه شناخت مطلوبی از صنعت پخش ندارد، ادامه داد: این صنعت اگر به درستی هدایت شود می‌تواند با مدیریت بهتری هزینه‌های فاصله بین تولیدکننده تا مصرف کننده را کاهش دهد و به مصرف کننده و جامعه اقتصادی ایران کمک کند.

مقصود نصیرزاده در خصوص دلیل برگزاری این رویداد، گفت: وقتی احساس کردیم که صنعت پخش کشور مستلزم نگاه تازه در حوزه تکنولوژی و تجهیزات و امکانات است، تصمیم گرفتیم تا یک رویداد شتاب مخصوص این صنعت برگزار کنیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه سازمان‌های دولتی و سیاست گذاران به دو حوزه تکنولوژی و تجهیزات در صنعت پخش، افزود: جای خالی مغزها و ایده‌ها در این صنعت دیده شده و ما می‌خواهیم این ایده‌ها را وارد صنعت پخش کنیم.

وی گفت: نزدیک به ۶۸ ایده به نخستین رویداد شتاب صنعت پخش کشور ارسال شده و ۱۵ ایده از میان آن‌ها به مرحله دوم راه یافته‌اند و قرار است تا از بین آن‌ها نیز چهار ایده به عنوان ایده برتر انتخاب شوند. شرکت سایه سمن به عنوان متولی برگزاری این رویداد، از ایده‌های برتر حمایت کرده و سرمایه گذاری لازم را انجام خواهد داد.

نصیرزاده افزود: امیدواریم رویداد امروز راهی برای انگیزه دهی و بهره گیری از جوان‌های نخبه باشد تا از این طریق نخبه‌های داخلی صنعت پخش را تشویق به حضور و فعالیت در داخل کشور کنیم.

وی در ادامه با نگاهی جامع نسبت به صنعت پخش در کشور، اظهار کرد: صنعت پخش بعد از انقلاب یک صنعت فراموش شده محسوب می‌شد چرا که در این مدت تقاضا از عرضه پیشی گرفته و نیازی نبوده تا کسی به حوزه پخش توجه کند.

مدیرعامل شرکت پخش سایه سمن با بیان این‌که یکی از شاخص‌های مفقوده در بین شاخصه‌های توسعه یافتگی کشور، حوزه فروش و پخش است، افزود: تعداد فروشنده‌های حرفه‌ای کشور نقش مستقیم در پیشرفت کشور دارند و حتی اگر رئیس جمهور یک کشور فروشنده خوبی نباشد، کشور به موفقیت نخواهد رسید.

وی با بیان این‌که تکنولوژی و ماشین آلات لازم در کشور موجود است، اظهار کرد: سرمایه‌های بسیاری در برخی کارخانه‌ها و صنایع استفاده شده و راکد مانده‌اند و امروز این سرمایه‌ها نه تنها در چرخه تولید دیده نمی‌شوند بلکه کارخانه‌ها به تعطیلی کشیده شده‌اند. دلیل این معضل این است که ما در کشورمان هرچیزی که نیاز باشد داریم ولی مدیر کارآمد برای بهره گیری از آن‌ها نداریم.

وی با بیان این‌که فروشنده خوبی نیز نداریم، اظهار کرد: همه سرمایه گذاران محتاج به فروشنده خوب هستند و نباید به سادگی از این حوزه گذر کنیم زیرا در صورت فروش کالا، سرمایه به نتیجه می‌رسد و نمی‌توان تنها با پول و سرمایه دست به تولید زد.

نصیرزاده با بیان این‌که شرکت‌های موفق نیز در کشور کم نیستند، افزود: آقای عالیزاد (بنیانگزار سن ایچ) کار خود را با فروشندگی آغاز کرده و حتی در خارج از ایران نیز فروشندگی می‌کرد.

وی با اشاره به لزوم فرهنگسازی در خصوص جایگاه فروشندگی در جامعه، افزود: صنعت پخش تنها شامل تعدادی سوله و خودروی پخش نمی‌شود بلکه امروزه از تکنولوژی پیشرفته، انبارهای مکانیزه و نرم افزارهای قدرتمند و هوش مصنوعی در این صنعت استفاده می‌شود با این حال در کشور ما سرمایه گذاری در این خصوص انجام نمی‌گیرد.

وی با بیان این‌که صنعت پخش کشور فرسوده و پرهزینه است، گفت: توجه به صنعت پخش نیازمند حمایت تمامی سازمان‌ها است. یکی از دغدغه‌های اصلی ما نیز برگزاری استارتاپ و شناسایی ایده‌های نخبگان بوده و در این راستا امیدواریم با سرمایه گذاری در صنعت پخش بتوانیم شاهد موفقیت‌های خوب با پایه‌های علمی در صنعت پخش باشیم.

مدیرعامل شرکت پخش سایه سمن در ادامه با اشاره به بخشنامه جدید دولت مبنی بر درج قیمت تمام شده بر روی کالا، این بخشنامه دستوری را ایجادکننده فساد و رانت و افزایش هزینه‌ها در آینده برشمرد.

وی با بیان این‌که راهکار برون رفت از مشکلات در این حوزه آزادسازی قیمت‌ها است، ادامه داد: راه رهایی از پیچیدگی صنعت پخش در آینده‌ای نزدیک، این است که به جای اقتصاد دستوری، اجازه دهیم خود بازار در مورد قیمت کالاها تصمیم گیری کند.

وی با تاکید بر این‌که نظارت دولت بر بازار باید اساسی و کامل باشد و یا کلا نظارت نکند، گفت: وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای ناقص و بقالی‌های کوچک بیشمار در سطح کشور مشکل اساسی در حوزه صنعت پخش و افزایش قیمت‌ها ایجاد کرده است.

نخستین استارتآپ صنعت پخش در تبریز برگزار شد/معرفی ۴ ایده برتر

برگزاری رویداد شتاب در صنعت پخش به شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای این حوزه کمک می‌کند

در ادامه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی گفت: برگزاری رویداد شتاب در صنعت پخش به شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور و کسب و کارهای این حوزه کمک می‌کند.

فرزان قالیچی اظهار کرد: بشر از آغاز خلقت که نیازهای ساده‌ای داشته تا کنون که نیازهای پیچیده‌ای را طلب می‌کند، توانسته با تلاش خود این نیازهای مختلف را رفع و خواسته‌های خود را به دست آورد.

وی با اشاره به مولفه‌های تجارت، افزود: تجارت دارای چهار مولفه اصلی محصول، قیمت، پیشرفت و پخش بوده و موضوع پخش طی سال‌های اخیر، به خصوص در شرایط غیرعادی حاکم بر بازار هم‌چون پاندمی کرونا، بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع پخش در فروش شرکت‌ها، ادامه داد: همراه با گسترش اینترنت و توسعه شرکت‌های اینترنتی و سایر تحولات در دوران کرونا انتظار می‌رفت که کالاها با نرخ پایین تری به دست مصرف کننده برسند اما این امر تحقق نیافت.

قالیچی تاکید کرد: واکاوی مسائل پخش و حل معضل افزایش قیمت و عدم کاهش قیمت کالاها در عرضه بر بستر اینترنت نیازمند برگزاری رویدادهایی هم‌چون رویداد شتاب پخش است تا با نگاهی دقیق به این موضوع پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری رویدادها خوب است اما موضوع مهم در این خصوص استفاده از ایده‌های ارائه شده و نقش حمایتی شرکت از نخبگان داخلی صنعت پخش است. در غیر اینصورت، رویداد امروز چیزی جز گردهمایی نخواهد بود.

وی با بیان این‌که موضوع پخش در ایران دارای پارامترهای بسیار زیادی است، افزود: مجموعه دولت و سیستم اقتصاد باید به این صنعت بها بدهند تا در صورت وجود مشکل در روند حمل و نقل و انتقال کالاها از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی در ادامه در خصوص اهمیت برگزاری رویداد شتاب پخش، گفت: بر اساس آمار یونسکو در کشورهای در حال توسعه تعداد دانشمندان و مهندسان بالغ بر ۱۸۹ نفر در یک میلیون نفر است در حالی که این آمار در کشورهای پیشرفته، ۳۶۹۴ نفر در هر یک میلیون نفر را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه‌های تحقیقاتی برای هر شهروند در کشورهای پیشرفته برابر ۹۰۰ دلار و در کشورهای در حال توسعه مثل ایران برابر پنج دلار است که اختلاف بسیار زیادی دارند. سهم پژوهش از بودجه سرانه کشور ما ۰.۵ درصد و در کشورهای توسعه‌یافته بالغ بر ۲.۵ درصد است.

وی با بیان این‌که وضعیت کسب و کارهای نوپا در ایران نسبت به جهان بسیار بد است، گفت: ایران در این حوزه دارای رتبه بین ۸۰ تا ۹۰ بین کشورهای دنیا بوده و حتی در منطقه نیز رتبه خوبی ندارد.

قالیچی در ادامه با بیان این‌که حضور در هر رویداد علمی به خصوص رویداد امروز که در حوزه ایده پردازی و پژوهشی است جای افتخار دارد، اظهار کرد: مسیر ترقی و توسعه هر کشوری از علم می‌گذرد و اگر ما در این زمینه پیشرفت نکنیم از بسیاری رویدادهای جهانی عقب خواهیم ماند.

وی با بیان این‌که ایران دارای هر نوع منابع و تکنولوژی است، افزود: ایران بر خلاف کشورهای وابسته به نفت، کشوری بسیار غنی بوده و دارای نیروی انسانی خلاق نیز هست اما متاسفانه نتوانستیم از این منابع به خوبی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات موجود که باعث عقب ماندگی کشور نیز شده است، مربوط به تصمیم گیری مدیران می‌شود. ما علی رغم داشتن رتبه‌های بسیار خوب علمی در دنیا و منطقه همچنان در کاربرد علم برای راحت سازی و بالاتر بردن رتبه خود در بین کشورهای صاحب اقتصاد و علم عقب مانده‌ایم.

قالیچی افزود: فعالیت‌های دانشگاهی ما هنوز کاربردی نیست و با وجود این‌که دانشگاه‌های دنیا وارد نسل چهار شده‌اند اما اغلب دانشگاه‌های کشور ما در نسل اول مانده و ما با تولید صرف مقالات نتوانستیم وارد حوزه کارآفرینی و جامعه محوری شویم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ادعا می‌کنیم که ذات دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه کارآفرین هست و بایستی با تفکرات مدیرانه در این خصوص بتوان امکانات دانشگاه را بالفعل کرد.

وی گفت: برنامه امروز یک رویداد بسیار خوب ‌در صنعت پخش بوده و بایستی این‌چنین رویدادها را هرچه بیشتر برگزار کنیم. چرا که دانشگاه‌ها وظیفه تربیت افراد مسلط به مرزهای علم و دانش را دارد و ما در این خصوص جایگاه ۱۱ منطقه و دنیا را در اختیار داریم ولی باید سیاست گذاری‌های خود را به سمت تقسیم بندی نیروهای آموزشی و تربیت نیروهای مهارت محور سوق دهیم‌.

بر اساس این گزارش؛ نخستین رویداد شتاب صنعت پخش کشور با همت مرکز علمی کاربردی عالیفرد و شرکت پخش سایه سمن در محل نمایندگی شرکت سایه سمن در تبریز برگزار شده و از مجموع ۶۸ ایده ارسال شده به این رویداد، ۱۵ ایده به طور زنده ارائه شده و توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت و در انتهای این رویداد تعداد چهار ایده برتر انتخاب شدند.

نخستین استارتآپ صنعت پخش در تبریز برگزار شد/معرفی ۴ ایده برتر

نخستین استارتآپ صنعت پخش در تبریز برگزار شد/معرفی ۴ ایده برتر

نخستین استارتآپ صنعت پخش در تبریز برگزار شد/معرفی ۴ ایده برتر

نخستین استارتآپ صنعت پخش در تبریز برگزار شد/معرفی ۴ ایده برتر

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا