مردم تمرین لازم برای مواجهه با بحران‌هایی چون زلزله را ندارند

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی با بیان این‌که برای مقابله با انواع تهدیدات نیاز به تمرین و تکرار داریم، گفت: همان طوری که در جریان وقوع زلزله در تبریز مشاهده کردیم، متاسفانه مردم ما تمرین لازم برای مواجهه با بحران‌هایی چون زلزله را ندارند و نمی‌دانند که در هنگام وقوع آن چگونه باید رفتار کنند.

به گزارش ارک خبر،محمدباقر آقایی روز سه شنبه، ۵ بهمن ماه، در همایش «خانواده پایدار» که در محل سالن جمهوری استانداری برگزار شد، اظهار کرد: انسان از بدو خلقت با دو موضوع تهدید و دفاع آشنا بوده و پدافند غیرعامل نیز با اشکال و مفاهیم مختلفی همواره در زندگی انسان‌ها وجود داشته است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که نمونه‌های بسیاری از این پدافند غیرعامل را در تاریخ اسلام می‌توان یافت، افزود: در جریان هجرت پیامبر اکرم (ص)، خداوند متعال از اصول پدافند غیرعامل که شامل اختفا و فریب است، بهره گرفته و اجازه نزدیک شده کفار به پیامبر اکرم (ص) را نداده است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع دفاع در اسلام، ادامه داد: جنگ، همواره پارامتر تاثیرگذاری در زندگی بشر بوده و این امر انکارناپذیر است. طی تاریخ ۵۰۰۰ ساله تمدن بشر، بالغ بر ۱۴ هزار جنگ روی داده که چهار میلیارد نفر طی آن‌ها تلف شده‌اند. در جنگ جهانی اول نیز ۱۰ میلیون نفر که همگی شامل نظامیان بودند، کشته شده و در جنگ جهانی دوم بالغ بر ۵۳ میلیون نفر که نصف آن‌ها، افراد غیرنظامی بودند، تلف شدند.

آقایی خاطرنشان کرد: بررسی این جنگ‌ها نشان می‌دهد که روز به روز ماهیت جنگ‌ها تغییر کرده و بر خلاف تصورها، افراد غیرنظامی نیز درگیر می‌شوند. در جنگ‌های امروزی هم از همان دقایق اولیه، دشمن وارد خانه‌های مردم شده و تهدیداتی چون فرهنگی، سایبری و زیستی را به کار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که در قرآن کریم، تاکید بر جلوگیری از تهدیدات و آمادگی برای دفاع وجود دارد، گفت: تهدید و ناامنی همواره در زندگی بشر وجود داشته و امروز تنها با پیشرفت تکنولوژی، ماهیت آن از سخت و خون ریزی به ترکیبی و زنجیره‌ای تغییر یافته است. در این گونه جنگ‌های مدرن، نحوه حمله دشمن و نوع دفاع ما نیز مشخص نیست.

وی با بیان این‌که دفاع غیرعامل، کم هزینه ترین و صلح آمیز ترین نوع دفاع در برابر تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی است، افزود: جنگ همواره شکل بسیار ضعیف و دفاع همواره شکل بسیار قوی بوده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی گفت: کشور ما به دلیل مبارزه با استکبار جهانی در معرض انواع تهدیدات مرزی، رسانه‌ای، زیستی، خرابکاری‌ها و … قرار داشته و لازمه دفاع در برابر آن‌ها، رصد و شناسایی تهدیدات در حوزه‌های مختلف زندگی و نوشتن سناریو برای هر کدام از آن‌ها است.

وی افزود: در سال ۹۷، رزمایش بزرگ زیستی در سطح استان را برگزار کرده و طی آن رزمایش، نحوه مواجهه با بحران‌های زیستی را تمرین کردیم. بر این اساس بود که در هنگام شیوع کرونا در سطح استان، تنها اداره‌ای بودیم که خونسردی خود را حفظ کرده و مدیریت بحران را انجام دادیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که بانوان به عنوان پایه‌های خانواده‌ها، نقش قابل توجهی در پدافند غیرعامل دارند، گفت: هدف دشمن، نزول اراده جمعی و عملیات روانی در این خصوص است. در این راستا بانوان نقش مهمی را در تحکیم بنیان خانواده‌ها و جلوگیری از تحقق اهداف دشمنان دارند.

آقایی خاطرنشان کرد: زنان با قوام بخشی به خانواده‌ و عمل صحیح به نقش خود، می‌توانند خانواده را آماده تهدیدات سازند. خانواده‌های آماده، یک محله آماده، شهر آماده و در نهایت یک کشور آماده را تشکیل خواهند داد.

وی با بیان این‌که بانوان افسران صیانت از دارایی حیاتی انسان یعنی خانواده هستند، افزود: باید رویکرد خود را در تحکیم زندگی مردم و خانواده‌ها تغییر دهیم و اصول داشتن یک خانواده آماده را از طریق آموزش‌ها و اطلاع رسانی‌ها به خانواده‌های ایرانی یاد دهیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا