نباید در عمل به جهاد تبیین سستی شود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: همه در رابطه با جهاد تبیین سخن می‌گویند اما اقدام عملی نمی‌بینیم و می‌ترسیم این بحث نیز مانند گام دوم انقلاب در حد بیانیه و اطلاعیه بماند که در تبیین آن سستی کرده‌ایم.

به گزارش ارک خبر،حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم روز چهارشنبه، ۱۱ اسفند ماه، در نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی تبریز با موضوع «جهاد تبیین» اظهار کرد: مرد هنری و مرد فرهنگی یعنی انسان هنری و انسان فرهنگی که این وظیفه‌ی بسیار سنگین و بزرگ در زمینه‌ی تبلیغ و تبیین است.

وی ادامه داد: جهاد تبیین یک معیار است در حقیقت آنچه را که درک می‌کنیم، باید تبیین کنیم و کسی انتظار ندارد بر خلاف آنچه که متوجه می‌شویم، حرف بزنیم و آنچه را که متوجه نمی‌شویم، بگوییم.

وی افزود: برای آنکه آنچه متوجه می‌شویم درست و صواب باشد، باید تلاش کرده و مجاهدت به خرج دهیم که در حوادث فتنه‌گون شناخت عرصه، مهاجم و مدافع، ظالم و مظلوم، دشمن و دوست بسیار دشوار است؛ بنابراین جهاد تبیین بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم خاطرنشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند که ای پیامبر، وظیفه‌ی تو رساندن است؛ بنابراین سخن را باید رسانید، تبیین کرد و در رابطه با مسائل مهم کشور و پیشرفت‌های علمی نظرات خود را بیان کرد.

وی یادآور شد: چالش و مسئله دیگری که بر سر جهاد تبیین وجود دارد، مشخص نبودن نقطه‌ای است که باید جهت‌گیری و هدف گذاری شود؛ جهاد تبیین فریضه‌ای فوری است که باید انجام شود؛ بنابراین آگاهی نداشتن از اینکه دقیقا چه چیزی باید در این جهاد، تبیین شود، بسیار حائز اهمیت است.

وی همچنین بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان به مناسبت قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز، فرمایشات خود را با محور استمرار انقلاب بیان کردند که با بازخوانی آن متوجه می‌شویم، باید به مسیر جهاد تبیین و استمرار انقلاب توجه ویژه‌ای داشته باشیم و جهت‌گیری و هدف گذاری کلان را معطوف به این مسئله کنیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: استمرار، رمز پیروزی است و اگر حکومتی استمرار نیابد، عقیم مانده و باطل می‌شود؛ نهضت‌هایی را سراغ داریم که گام‌های خوبی برداشتند اما به پیروزی نرسیدند چراکه سردمداران آنها در ادامه‌ی مسیر دچار خستگی، یاس، ترس، سرگرمی به بازیچه‌های مادی و اختلافات داخلی شده و از ادامه راه منصرف شدند و نهضت آنها هیچ وقت پیروز نشد.

وی با بیان اینکه ادامه و استمرار رمز پیروزی هر حرکتی است، اضافه کرد: استمرار انقلاب یعنی توجه به هدف انقلاب و نیازهای امروز و فردا که ما را به اهداف‌ اصلی می‌رساند که باید این نیازها را در نظر بگیریم و به هر شکلی که می‌توانیم، تامین کنیم.

وی در رابطه با اهداف انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد:  پیشرفت کشور، عدالت اجتماعی، اقتدار، تشکیل جامعه اسلامی، رسیدن به تمدن نوین اسلامی از اهداف انقلاب اسلامی هستند که برای استمرار انقلاب اسلامی باید به آنها توجه کرده و اقدامات خود را تدوین کنیم.

امام جمعه تبریز در رابطع با مصادیق استمرار حرکت انقلابی نیز بیان کرد: تلاش دانشمندان و پژوهشگران، علمای حوزه و دانشگاه، فعالیت کارآفرینان و کارگران، جوان دانش پژوه در دانشگاه و حوزه، فعالان عرصه‌ی خدمات اجتماعی، فعالان حوزه‌ی دفاع نظامی، فعالان جهاد تبیین، کارکنان خدوم حکومتی، روشنگران عرصه‌ی سیاسی، کمک به مراکز مقاومت در منطقه و دنیای اسلام و آمادگی برای دفاع در میدان‌های گوناگون از مصادیق استمرار حرکت انقلابی هستند.

وی با تاکید بر اینکه آگاه‌ترین قشر در مسائل سیاسی نسبت به جامعه باید دانشگاهیان باشند، ادامه داد:  دانشگاه‌های ما باید سیاسی باشند یعنی آگاه به مسائل سیاسی باشند نه اینکه سیاسی بازی انجام دهند؛ باید بروز باشند و تحلیلگران سیاسی، آگاه‌سازی سیاسی انجام دهند اما ورود به جریانات سیاسی در حد دانشگاه نیست.

وی افزود: فعالان این جهاد اگر به خوبی آن را تبیین کرده و این حرکت ارزشمند را در جامعه ایجاد کنند، شاهد اثرات بسیار خوبی خواهیم بود؛ بنابراین تبیین‌گری که می‌خواهد جهاد تبیین انجام دهد، قدر و منزلت بالایی داشته و می‌تواند در جامعه امید ایجاد کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: امروز نسبت به دوران پیش از انقلاب در حوزه‌ی دفاعی شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی هستیم که توسط جوانان دانشمند انقلابی کسب شده و ضمانت تداوم انقلاب هستند که اگر تحریم‌ها برداشته شده و مسئولین نیز توجه داشته باشند، می‌توان حتی عناصر دفاعی خود را صادر کرد.

وی متذکر شد: پیشرفت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف زیرساختی، علمی، پزشکی و اقتصادی داشتیم که نباید این پیشرفت‌ها را فراموش کرد چراکه با همین حرکت تدوام‌بخش، انقلاب زنده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: عامل ایستادگی و دشمنی جبهه‌ی استکبار در مقابل انقلاب و مردم ایران، زنده بودن انقلاب ما است.

امام جمعه تبریز ادامه داد: اگر انقلاب اسلامی زنده نبود، دشمنان ما دلیل و انگیزه‌ای برای مقابله با مردم ایران نداشتند؛ این دشمنی‌ها نشانه‌ی این است که کشور و نظام اسلامی ما به اهداف خود وفادار و پایبند است.

وی اضافه کرد: زنده بودن انقلاب به معنای دلبستگی نسل‌های جدید کشور به آرمان‌های انقلاب است؛ اینکه عده‌ای ادعا می‌کنند، جوانان امروز جوانان دوره‌ی انقلاب و دفاع مقدس نیستند، قبول ندارم البته درست است، ریزش‌هایی داشتیم اما در مقابل، رویش‌هایی نیز بود.

وی گفت: ایجاد تمدن نوین اسلامی از اهداف بزرگ انقلاب است که مردم ما به این اهداف دلبسته و علاقه‌مند هستند و حتی افرادی که پایبند به مذهب نیستند، به کشور علاقه‌مندند و آن را دوست دارند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در خصوص الزامات جهاد تبیین نیز یادآور شد: هم‌راستایی با نقشه‌های کلان حرکت انقلاب، توکل بر خدا، تکیه بر سنت‌های الهی، تقویت ایمان و معرفت، رعایت اخلاق به‌ویژه در فضای مجازی، پرهیز از ترویج شایعات، رعایت قانون و مقررات، تحقیق برای فهمیدن مطلب، تمییز دادن تبیین از تبیین‌نمایان، مداومت در تکرار رویکرد عملگرایانه و توسعه گرایانه و توجه ویژه به فضای مجازی از الزامات جهاد تبیین هستند.

وی همچنین افزود: توأم بودن تبیین با عمل، به هنگام بودن، استقامت و بصیرت، شجاعت بدون مصلحت اندیشی، کار کردن دور از جنجال و هیاهو، پرهیز از سیاه نمایی، نوآوری، هنرمندانه بودن، بهره‌گیری از عاطفه و معارف و اندیشمندان انقلاب اسلامی نیز از دیگر الزامات این جهاد هستند که باید همواره به یاد داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، وی در پایان تاکید کرد: باید جهاد تبیین را جدی بگیریم و آگاه‌سازی کرده و جلسات مختلفی در این زمینه تشکیل دهیم تا بتوانیم قدم‌های خوبی در این مسیر برداریم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا