کرونا، قربانیان خود را از میان واکسن نزده‌ها انتخاب می‌کند

رئیس گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: اغلب مرگ و میر بیماران کرونایی در افرادی که به هیچ وجه واکسن دریافت نکرده‌ یا دزهای واکسن خود را به طور کامل تزریق نکرده‌اند، مشاهده می‌شود و این افراد چندین برابر بیش از واکسینه‌شده‌ها، احتمال مرگ و میر دارند.

به گزارش ارک خبر،دکتر سیمین خیاط‌ زاده ،ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: با بررسی فوتی‌ها به این نتیجه رسیدیم، افرادی که واکسن تزریق نکرده یا دز اول را تزریق و رها کرده‌اند و همچنین در گروه سنی بالا که دز سوم را تزریق نکرده‌اند، میزان فوتی و بستری بالاتر است.

وی ادامه داد: ما وعده ندادیم که با تزریق واکسن دیگر مبتلا نخواهیم شد؛ ما گفتیم، واکسن می‌زنیم، بیمار هم می‌شویم اما موارد فوتی و شدت آن کمتر خواهد بود.

وی افزود: نزدیک به ۴۵ درصد از مردم استان، دز سوم واکسن را تزریق کرده و ۲۵ الی ۳۰ درصد افراد نیز با تمامی التماسی که می‌کنیم، دز سوم را تزریق نکرده و در برابر تزریق آن مقاومت می‌کنند.

خیاط زاده خاطرنشان کرد: روزی هشتگ راه انداخته و می‌گفتند که واکسن نیست و به ما اهمیت نمی‌دهند، ای کاش ما هم بتوانیم هشتگ بزنیم که با این تنوع و تعداد واکسن، مردم آن را تزریق نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: ما ایستاده‌ایم و هر گونه که بگویند، پای کار هستیم که هرجا و هر زمانی واکسیناسیون را انجام می‌دهیم تا سلامتی مردم به مناسبت تکمیل واکسیناسیون فراهم شود.

وی همچنین با اشاره به افزایش میزان فوتی‌ها در ۲۴ ساعت گذشته در استان گفت: اواخر دی ماه موارد سرپایی و در هفته‌ی اول بهمن ماه نیز موارد بستری افزایش یافت و پیش‌بینی می‌کردیم که موارد فوتی نیز افزایش یابد و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱ نفر فوتی داشتیم که در مقایسه با روز گذشته افزایش یافته است اما دور از انتظار نیست.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد: پیک‌های دوران کرونا اینگونه است که ابتدا موارد سرپایی افزایش یافته و ۱۰ الی ۱۴ روز بعد آن، موارد بستری و سپس موارد فوتی افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در مورد فوتی‌ها باید میانگین را در نظر بگیریم؛ اکنون میانگین ما ۱۱ الی ۱۲ نفر است که یک هفته ادامه می‌یابد و سپس شهرها از قرمز به نارنجی، زرد و آبی پیش می‌روند.

وی گفت: اگر در موجی که روبه کاهش است، چندین روز پشت سرهم شاهد افزایش فوتی‌ها باشیم، نگران کننده است.

خیاط زاده در ارتباط با وضعیت کرونایی استان نیز یادآور شد: در رابطه با موارد سرپایی فعلا نمی‌توان قضاوت کرد چراکه از افراد سرپایی کمتر نمونه می‌گیریم اما موارد بستری به سکون رسیده و با شیب آرام در حال کاهش است که باید چندین روز شاهد حالت کاهشی باشیم تا بهبودی وضعیت را اعلام کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: در طی این روزها تعداد شهرستان‌های قرمز استان کاهش یافت که امیدواریم در هفته‌ی آتی بیش از پیش شاهد تغییر رنگ شهرستان‌ها به سمت آبی شدن و بهبودی باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا