وزارت بهداشت بانک اطلاعاتی یکپارچه برای انتشار آمار کرونایی ندارد

بانک‌های اطلاعاتی وزارت بهداشت در حوزه کرونا و واکسیناسیون یکپارچه نیستند و به همین دلیل آمار‌های مرتبط با واکسیناسیون و کرونا منتشر نمی‌شوند.

به گزارش ارک خبر،مجتبی صحت، پزشک و عضو هیئت مدیره  انجمن اپیدمیولوژیست‌های ایران گفت:  بانک های اطلاعاتی وزارت بهداشت در حوزه کرونا و واکسیناسیون نقص و هم همپوشانی دارند. با وجود گذشت دو سال از شیوع کرونا و یک سال از آغاز واکسیناسیون، بانک‌های اطلاعاتی وزارت بهداشت متناسب با شرایط تقویت یا اصلاح نشده اند. نیاز به یکپارچه سازی بانک‌های اطلاعاتی کرونا داریم.

اورژانس، مراکز بهداشتی و مراکز درمانی چند سامانه مجزا دارند و در سامانه‌های موجود هم داده‌هایی که متغیرهای لازم را برای بررسی اثربخشی واکسن‌ها داشته باشند؛ به طور کامل نداریم. این را عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت.

او گفت: برخی کشورها در دوران کرونا مگا دیتا ایجاد کرده اند و ما از این فرصت استفاده نکرده ایم. هر چقدر این داده‌ها بیشتر در اختیار محققان و پژوهشگران قرار می‌گرفت؛ زودتر می‌توانستیم نقایص بانک‌های اطلاعاتی واکسیناسیون و کرونا را برطرف کنیم و این بانک‌های اطلاعاتی و تحقیقاتی می‌توانستند به تصمیمات مدیریتی اپیدمی کمک کنند.

پیش تر محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در این باره گفته بود: ” این که چند درصد فوت شدگان کرونا واکسینه شده اند، نیازمند انجام پروژه تحقیقاتی بوده و این پروژه آغاز شده است. هر زمان مطالعات به نتیجه برسند، نتایج را در اختیارتان قرار می‌دهیم. “

هاشمی در واکنش به درخواست باشگاه خبرنگاران برای انتشار آمار بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی واکسن زده یا نزده، گفت: “منابع تهیه چنین آماری متعدد بوده و نیاز به ویرایش دارند. البته مجدد تاکید کردم که بهتر است صبوری کنید تا به زودی نتیجه نهایی در اختیار شما، دیگر دوستان خبرنگار و مردم قرار داده شود.”

کمیته علمی کرونا، انجمن اپیدمیولوژی و انجمن پزشکی اجتماعی برای این که داده‌های کرونا در اختیار محققان قرار بگیرد، درخواست داده‌اند.

منتشر نشدن آمار و البته اهمیت انتشار آن، در حالی است که مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی کرونا گفته بود: “اهتمامی برای انتشار اطلاعات درباره اثربخشی واکسن‌ها در پیشگیری از بستری و فوت ناشی از کرونا در وزارت بهداشت نیست. نتیجه آن، این است که واکسیناسیون دوز دوم از دوز اول فاصله دارد؛ چند میلیون نفر نوبت دوز دوم آن‌ها رسیده و دوز دوم را تزریق نکرده‌اند؛ چند میلیون نفر هم که نوبت دوز سوم آن‌ها رسیده، دوز سوم تزریق نکرده‌اند.”

به گفته یونسیان، قسمت اعظم مردم معاند و معارض واکسن نیستند و به گفته‌های دانشمندان و مسئولان بهداشتی اعتماد دارند؛ اما وقتی اطلاعاتی داده نمی‌شود، دچار تردید می‌شوند.

عشرتی، اپیدمیولوژیست گفت: در شرایط بحرانی و اپیدمی‌ها اگر داده و اطلاعات نداشته باشیم، نمی توانیم برای کنترل و آینده بیماری برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

او معتقد است که آمار و اطلاعات برای کارشناسانی مانند اپیدمیولوژیست‌ها مثل گوشی پزشکی است؛ اگر این اطلاعات نباشند، کاری انجام نخواهد شد.

به گفته این اپیدمیولوژیست اگر اخبار در زمان مقرر به مردم و به ویژه کارشناسان اطلاع رسانی نشود، احتمال انتشار خبر‌های نادرست در فضای مجازی وجود دارد که نشر این گونه مطالب به صلاح کشور و مردم نخواهد بود.

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور هم گفته بود: “حق مردم است که بدانند افراد بستری شده کرونایی در رده سنی مختلف چه واکسن‌هایی تزریق کرده‌اند و گزارش‌های خام پس از تحلیل اطلاعات منتشر شود.”

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا