صادرات ۳۰۷ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی در سال گذشته

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، سهم صادرات محصولات کشاورزی و صنایع مواد غذایی استان را ۳۰۷ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: سال گذشته بیش از ۲۲ درصد صادرات استان مربوط به محصولات کشاورزی بود.

به گزارش ارک خبر،اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اعلام این مطلب اظهار کرد: محصولات گلخانه‌ای، گل و گیاه، خشکبار و محصولات لبنی از عمده صادرات بخش کشاورزی استان به دیگر کشورهای جهان هستند.

وی اضافه کرد: مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی استان، کشورهایی نظیر عراق، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، امارات، رومانی، ترکیه، صربستان و روسیه بود.

وی تشریح کرد: در مورد محصولات کشاورزی اصولا تمرکز بر صادرات مواد خام اشتباه است، زیرا ضمن ارزش افزوده پایین، شاخصی از نظر پیشرفت محسوب نمی‌شود و هدف اصلی بایستی برای صادرات محصولات فرآوری شده و بسته بندی مناسب باشد، لذا با توجه به این‌که در سال‌های اخیر اندکی به ایجاد و گسترش صنایع توجه شده است، از این رو سهم صنایع از صادرات در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

فتحی ادامه داد: با توجه به ظرفیت بالای توسعه تجارت خارجی محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی، تسهیلات و حمایت‌های لازم برای توسعه بازرگانی و تجارت محصولات کشاورزی در قالب ایجاد هلدینگ، شرکت‌های بازرگانی و زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی ارائه می‌شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد که اهرم حمایتی اعطای جوایز و مشوق‌های صادراتی در مسیر رقابت پذیری کردن می‌تواند کمک بزرگی در بهبود عملکرد صادرات باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: در شرایط فعلی که ورود ارز حاصل از فروش نفت کاهش یافته و قرار است در شرایط جدید در رویکرد کلان صادراتی کشور از صادرات نفتی به سمت صادرات غیر نفتی حرکت شود، بخش کشاورزی و صنایع غذایی پتانسیل‌های فراوانی برای کمک به این تغییر دارد و این صادرات است که به تولید نظم می‌دهد.

وی توضیح داد: این رویکرد باعث منتفع شدن تولیدکننده و صادرکننده می‌شود؛ در واقع رابطه بین تولید کننده و صادر کننده یک نوع رابطه برد ـ برد محسوب می‌شود؛ البته باید به مسئله آب بری محصولات کشاورزی در صادرات نیز توجه شود، به طوری که باید توجه شود که یک محصول از کدام منطقه کشور و با چه حجمی از آب بری صادر می‌شود؛ به عنوان مثال برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز بیش از ۱۵ تن آب مصرف می‌شود بنابراین صادرات گوشت قرمز نمی‌تواند به صرفه باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، وی یادآوری کرد: توفیق در پیشبرد برنامه‌های صادراتی محصولات کشاورزی نیازمند اتخاذ رویکردهای همه جانبه و فرایندی است که در نتیجه تلاش همه بخش‌های کشور و نظام بانکی، گمرک، صندوق ضمانت، تشکل‌های صادراتی و …. محقق می‌شود و در صورت هماهنگی بخش‌های مختلف در قالب یک راه می‌توان به پایداری و رشد چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی دسترسی پیدا کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا