رئیس‌جمهور: موانع تعامل بخش‌خصوصی با کشورهای منطقه برداشته شود

حجت‌الاسلام رئیسی به معاون اول ماموریت داد با تشکیل کمیته‌ای، مشکلات و موانع حوزه تجارت را احصا و در کوتاه‌ترین زمان برای حل آنها تدبیر کند.

به گزارش ارک خبر،رئیس جمهور در جلسه هیات دولت با اشاره به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره فرصت‌ها و چالش‌های روابط تجاری با کشورهای منطقه، وضعیت تجاری کشورمان را خوب توصیف و بر لزوم بهره‌مندی از فرصت‌های موجود و استفاده بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی در این عرصه تاکید کرد.

دیروز هم معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه بازار یک میلیارد نفری از همسایگان ایران می‌تواند فرصتی بسیار مناسب برای پیشرانی فراسرزمینی مهیا کند، گفت که سرمایه گذاری متقابل باید در کشورهای همسایه دنبال شود.

براساس آمار مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، سهم محیط همسایگی ایران در اقتصاد جهانی حدود ۵ درصد است.

آمار دقیقی از حجم تجارت بخش خصوصی کشورمان با کشورهای منطقه در دست نیست اما  از مجموع تجارت بین المللی ۲۲۷۴ میلیارد دلاری کشورهای همسایه، ایران سهمی کمتر از دو درصد دارد ( ۳۶ میلیارد دلار ) که ۸۵ درصد آن با کشورهای امارات ( ۱۴.۲ میلیارد دلار )، عراق ( ۷.۵ میلیارد دلار )، ترکیه ( ۶.۹ میلیارد دلار ) و افغانستان ( ۲.۳میلیارد دلار ) است.

بیشترین سهم در صادرات ایران به کشورهای همسایه، به کشورهای عراق، امارات، ترکیه، افغانستان ( در مجموع ۸۵ درصد ) اختصاص یافته است.

بنا به آمار سازمان توسعه تجارت ایران پارسال، صادرات غیرنفتی کشور ۴۸ میلیارد دلار و واردات ۵۳ میلیارد دلار بود و تراز تجاری به بیش از ۱۰۳ میلیارد دلار رسید.

همچنین در سال ۹۹، میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی، ۴۸۰ میلیون دلار بود که در سال ۱۴۰۰ این میزان به بیش از ۲.۳ میلیارد دلار رسید و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود افزایش صادرات این بخش به واسطه قراردادهای جدید ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام رئیسی در این جلسه همچنین پیگیری را رمز موفقیت دستگاه‌ها در انجام وظایف و ماموریت‌های‌شان دانست و گفت: مشکلات فقط با دستور دادن حل نمی‌شود، بلکه دستورات باید منجر به اقدام و عمل جدی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا