بزرگترین فرش سنگی جهان، جولانگاه معتادان متجاهر

شهر تبریز که از دیرباز به عنوان شهر اولین‌ها شناخته می‌شود، در سال‌ 1391با اجرای پروژه‌ای به نام ایپک در میان جهانیان درخشید. پروژه ایپک تبریز شامل یک فرش سنگی در میدان بزرگ ایپک (منصور سابق) است که اولین و بزرگ‌ترین فرش سنگی جهان محسوب می‌شود.

به گزارش ارک خبر،این سنگ فرش زیبا و چشم نواز در چهارراه شهید بهشتی(منصور) در شهریور ۱۳۹۱ افتتاح شده است. طرح میدان شهید بهشتی(چهارراه منصور تبریز) یکی از بزرگترین و منحصربفردترین پروژه‌های ملی این کلانشهر بود که بعد از افتتاح به حال خود رها شده و هم اکنون با جمع شدن معتادان متجاهر شاهد تبدیل شدن به یک خرابه در قلب این شهر تاریخی هستیم.

این سنگ فرش در ابعاد ۴۲ در ۲۹ متر با تعداد ۵۰۰ هزار قطعه سنگ به اندازه پنج در پنج، نسخه کپی شده تخته فرش نفیس آذربایجان با طرح «باغ بهشت» مربوط به قرن ۱۱ هجری است که هم اکنون در موزه فرش ایران در تهران نگهداری می شود. بزرگ ترین سنگفرش جهان در تبریز که در زمان حاضر با درد تخریب دست به گریبان است، در محوطه ای به وسعت هفت هزار مترمربع کف کاذب طراحی و تعبیه شده است. این سنگفرش زیبا اما اکنون در شرایط بسیار نامناسبی به سر می‌برد، عدم نگهداری مناسب و تخریب سنگفرش از یک سو و تجمع معتادان متجاهر از سوی دیگر زمینه ناراحتی و نگرانی شهروندان دغدغه مند تبریز را فراهم کرده است.

وجود این معتادان علاوه‌بر از بین بردن چهره‌ی شهر، تهدیدی برای سلامت و امنیت روانی مردم تبریز است، مسئولان و متولیان امر باید با هم‌فکری به دنبال راهکاری برای ساماندهی این افراد باشند و به راحتی از کنار آن عبور نکنند.

طرح‌های بسیار مهمی برای ساماندهی سنگ فرش چهارراه منصور تبریز داریم

این موضوع را از سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه هشت تبریز پیگیری می‌کنیم؛ اورنگ رسولی به ایسنا می‌گوید: جمع آوری معتادان متجاهر سنگ فرش چهار راه منصور تبریز دست ما نیست اما ما برای بهبود این شرایط برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم.

او ادامه می‌دهد: ما طرح‌هایی را برای این محوطه داریم تا این مکان را به یک مجموعه‌ی تفریحی، فرهنگی و تجاری تبدیل کنیم.

او اضافه می‌کند: کارها طبق روال قانونی پیش می‌روند؛ بنابراین اندکی زمان‌گیر است اما ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا سریعتر انجام شوند.

رسولی خاطرنشان می‌کند: یک سری مشکلات اداری وجود دارند برای نمونه سال گذشته بودجه‌ای برای آنجا در نظر نگرفته بودند اما ما در تلاش هستیم تا تمامی مشکلات را برطرف کنیم.

او می‌گوید: ما هم به عنوان یک شهروند می‌دانیم که شرایط این مکان به‌هیچ‌وجه مناسب نیست، این محوطه در مرکز شهر بوده و جمع شدن معتادان در این محوطه، چهره‌ی خوبی ندارد که تنها راهکار آن، شلوغ شدن و رفت و آمد خانواده‌ها است.

شیوع ویروس کرونا، ظرفیت مراکز ماده ۱۶ آذربایجان شرقی را کاهش داد

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی نیز به ایسنا می‌گوید: به دلیل شیوع ویروس کرونا، ظرفیت کمپ‌های ماده ۱۶ ما کاهش یافت؛ بنابراین تعداد روزهایی که ما معتادان را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کردیم نیز کمتر شد.

سرهنگ هاشم شعفی ادامه می‌دهد: شورای مبارزه با مواد مخدر با شیوع ویروس کرونا، ظرفیت کمپ‌های ماده ۱۶ را کاهش داد چراکه با جمع شدن معتادان، احتمال مبتلا شدن به این ویروس وجود داشت.

او یادآور می‌شود: ما صرفاً مسئولیت جمع‌آوری معتادین را برعهده داریم؛ بنابراین اگر ظرفیت کمپ را افزایش دهند، ما هم جمع‌آوری می‌کنیم.

شعفی اضافه می‌کند: در حال حاضر ظرفیت کمپ بسیار کم است و ما دو روز در هفته جمع‌آوری داریم اما اگر ظرفیت را افزایش دهند، ما هم جمع‌آوری می‌کنیم.

تعداد روزهای جمع‌آوری معتادان از سطح شهر افزایش می‌یابد

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی نیز در خصوص وضعیت اعتیاد در استان به ایسنا می‌گوید: تا زمانی که تقاضایی برای مصرف مواد مخدر در جامعه وجود دارد، محیط و محله‌های مختلف جولانگاه عرضه‌ی مواد مخدر خواهند بود که این موضوع تنها مختص کشور و منطقه‌ی ما نیست بلکه در کل دنیا، تقاضا برای مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها افزایش یافته است.

امیر رنجبر با بیان اینکه قاچاق مواد مخدر جرم سازمان یافته بین‌المللی بوده و از منظر قانونی نیز ام‌الجرایم است، ادامه می‌دهد: باتوجه به اینکه کشور ما  در مسیر اصلی ترانزیت مواد مخدر قرار داشته و از طرفی عدم توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی که باعث افزایش تقاضای موادمخدر و روانگردان‌ها شده، به نوعی میدان عرضه‌ی مواد مخدر را فراهم می‌کند؛ بنابراین آنچه که در محلات مختلف دیده می‌شود، عقبه‌ی این امر است.

او در رابطه با جمع آوری معتادین اضافه می‌کند: معتادان توسط پلیس جمع‌آوری می‌شوند و مراکزی برای نگهداری این معتادان متجاهر تعیین شده که در استان ما نیز مرکز ماده ۱۶ به همین منظور از سال ۹۴ ایجاد شده است و بر اساس شاخص‌های تعریف شده، پلیس مبارزه با مواد مخدر در سطح مرکز استان و شهرستان‌ها نسبت به جمع آوری معتادین اقدام و آنها رابه مراکز ماده ۱۶ و همچنین مراکز مجری تبصره دو ذیل ماده ۱۶ با دستور مقام قضایی ارجاع می‌دهند تا تحت نگهداری و درمان قرار گیرند.

او خاطرنشان می‌کند: در آخرین جلسه‌ی ستاد مبارزه با مواد مخدر که در سال گذشته با حضور ریاست جمهوری و رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، طرحی به نام ساماندهی و صیانت از معتادین متجاهر تصویب شد که این طرح در استان ما از سال گذشته اجرایی شده است و تمامی معتادان متجاهر باتوجه به شاخص‌های ستاد، جمع‌آوری شده و به مرکز درمانی بازپروری معتادان ارجاع داده می‌شوند.

رنجبر یادآور می‌شود: خوشبختانه در آذربایجان شرقی و تبریز تعداد معتادان متجاهر نسبت به سایر استان‌ها مطلوب‌تر است اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های جمع‌آوری معتادان تغییر یافت که مشکلات به‌وجود آمده نیز ناشی از این برنامه‌ها است.

او تاکید می‌کند: به منظور اتخاذ تمهیدات کاربردی در امر جمع آوری معتادان، کمیته‌ی هماهنگی مرکز ماده ۱۶ به ریاست اداره کل بهزیستی استان با حضور دستگاه‌های مسئول استانی تشکیل شده است که در زمان شیوع ویروس کرونا و در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از ستاد کرونا، یکبار در هفته اقدام به جمع آوری معتادان می‌کردند که پیش از عید به دو روز افزایش یافت و در نظر داریم باتوجه به کاهش شیوع ویروس کرونا، به‌صورت روزانه جمع آوری معتادان را در دستور کار داشته باشیم.

او با بیان اینکه ما حتی به یک معتاد نیز حساسیت داریم چراکه شعار ما در تبریز «شهر بدون معتاد متجاهر» است، می‌گوید: در نظر داریم تا جمع‌آوری معتادین به‌صورت روزانه انجام شود اما هر لحظه‌ای که پلیس و کلانتری معتادان را در محلات ببینند، سریعاً به مراکز درمانی مجاز به‌ویژه به مرکز ماده ۱۶ جهت انجام غربالگری در سطح شهرستان به مراکز مجری تبصره دو ذیل ماده ۱۶ ارجاع می‌دهند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد تا غربالگری و دیگر اقدامات انجام شود.

ظرفیت مراکز ماده ۱۶ آذربایجان شرقی افزایش می‌یابد

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی بیان می‌کند: در زمان شیوع ویروس کرونا، ظرفیت مراکز درمانی به نصف رسیده بود چراکه مراکز تبصره دو ذیل ماده ۱۶ که مراکز سلامت محور نام دارند و تحت پوشش بهزیستی هستند، ظرفیت اسمی آنها از ۶۰ نفر به نصف رسیده بود.

او ادامه می‌دهد: پیش از عید نوروز، ظرفیت‌ مراکز مجری تبصره دو ذیل ماده ۱۶ استان و همچنین مرکز ماده ۱۶ در مجموع ۶۰۰ نفر افزایش یافت تا شاهد کاهش جرایم خرد در جامعه به‌ویژه سرقت در ایام نوروز باشیم.

او متذکر می‌شود: محلات و جامعه تا زمانی که تقاضایی برای مصرف موادمخدر و روانگردان‌ها وجود دارد، جولانگاه قاچاقچیان و خرده فروشان خواهد بود تا مواد مخدر خود را عرضه کنند که در این ارتباط ما ۲۰۲ نقطه آسیب‌پذیر را در کل استان شناسایی کردیم و طرح توانمندسازی محلات آسیب پذیر به همین منظور طراحی و تدوین شده است.

او یادآور می‌شود: این طرح در جلسه‌ی شورای هماهنگی استان به ریاست استاندار و رئیس شورا تصویب شد و دبیرخانه آن در اداره کل امور اجتماعی استانداری تشکیل شده است تا زیرساخت‌های لازم برای کاهش تقاضای مواد مخدر و روانگردان‌ها با کمک کلیه‌ی دستگاه‌های مسئول استانی به‌ویژه اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فراهم شود.

رنجبر تاکید می‌کند: باید در حوزه‌ی کاهش تقاضای مواد مخدر توجه بیشتری شود چراکه درمان اعتیاد  پیچیده بوده و موفقیت در این حوزه بسیار سخت است اما خانواده‌ها با نظارت بر رفتارهای فرزندان خود و تقویت مهارت‌های زندگی، می‌توانند مهارت نه گفتن را در مقابل تعارف انواع موادمخدر و روانگردان‌ها در فرزندان خود تقویت و آنها را از گرایش به سمت موادمخدر مصون دارند.

بزرگترین فرش سنگی جهان، جولانگاه معتادان متجاهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا