رهاسازی ۳۰ هزار قطعه بچه ماهی در مزارع پرورش ماهی مرند

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ۳۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی با وزن متوسط ۳۰ گرم در نیمه اول فصل بهار در مزارع پرورش ماهی شهرستان مرند رهاسازی شدند.

به گزارش ارک خبر،آقای جعفروند در حاشیه رهاسازی بچه ماهی‌ها با بیان اینکه ظرفیت آبزی پروری مرند سالانه حدود ۲۸۰ تن و قابل افزایش است گفت: در این طرح انواع مختلف ماهی از قبیل فیتوفاگ، بیگ‌هد، آمور و کپور در مزارع پرورش ماهی مرند رهاسازی شدند.

با وجود سیستم‌های مختلف پرورشی و مدیریت مناسب مزارع از لحاظ اکسیژن دهی، تغذیه و بهداشت آبزیان انتظار می‌رود ماهیان رهاسازی شده در طول امسال به رشد مناسب و وزن یک تا ۱.۵ کیلوگرم برسند که قابل عرضه به بازار می‌شوند.

عملیات رهاسازی بچه ماهیان گرم آبی در استان از اوایل فروردین ماه آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ادامه می‌یابد.

وی با تاکید بر افزایش ۲۵ درصدی رهاسازی بچه ماهیان گرم آبی در شهرستان مرند نسبت به پارسال، گفت: پیش بینی می‌شود تولید ماهیان گرم آبی این شهرستان در سال جاری به ۲۰ تن برسد.

طی پارسال میزان تولید ماهیان سردآبی در این شهرستان ۲۱۰ تن، ماهیان گرم آبی و منابع آبی حدود ۷۰ تن و ماهیان زینتی ۷۵ هزار قطعه بود که امسال با توجه به نظارت و هماهنگی‌های کارشناسی لازم در مزارع این شهرستان، این میزان افزایش می‌یابد.

مصرف سالانه ماهی در استان ۷.۸ کیلوگرم انواع ماهی است.

توسعه تولید ماهیان گرم آبی پرورشی در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی استان، نقش مهمی در افزایش سرانه مصرف آبزیان دارد.

با تولید ماهیان در مناطق مختلف روستایی استان و افزایش دسترسی و آگاهی‌های عمومی، تمایل و رغبت مردم محلی جهت مصرف ماهی افزایش می‌یابد.

آقای صیادی مدیر جهاد کشاورزی مرند نیز در این مراسم با بیان اینکه این بچه ماهی‌ها در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی، آبگیر‌ها و آب بند‌های شهرستان تا نیمه اول فصل بهار در شهرستان مرند توزیع و رهاسازی شده است، گفت: در راستای استفاده بهینه از منابع آب کشاورزی، افزایش تولید پروتئین آبزیان و کمک به اشتغال جوانان، توزیع بچه ماهی کپور در شهرستان مرند انجام شده است.

کشاورزانی که دارای استخر ذخیره آب هستند می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند واحد شیلات نسبت به ثبت‌نام و دریافت بچه ماهی کپور اقدام کنند.

وی با اشاره به مزایای پرورش ماهی در استخر‌های دومنظوره گفت: پرورش ماهی در این استخرها، موجب می‌شود آب خروجی از استخر، غنی شده و املاح مورد نیاز گیاه را به صورت محلول از طریق آوند‌ها به گیاه برساند که نتیجه این اقدام افزایش تولید محصولات کشاورزی با کیفیت بهتر خواهد بود.

این موضوع در مورد چند نوع محصول گیاهی نظیر یونجه، گندم و… آزمایش شده که جواب تمام آن‌ها مثبت بوده است از سوی دیگر پرورش ماهی در استخر‌های ذخیره میزان مصرف کود را تا حدودی کاهش می‌دهد که از نظر زیست محیطی نیز قابل توجه است.

وی با بیان اینکه پرورش ماهی برای کشاورز سود اقتصادی به همراه داشته و می‌تواند بسیاری از هزینه‌های جنبی او را به آسانی جبران کند گفت: به ازای هر کیلوگرم تولید ماهی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان سود عاید کشاورز می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا