آغاز شمارش معکوس ازسرگیری سوآپ نفت ایران

خبرگزاری ارک – مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی با اشاره به آغاز مذاکرات نفتی با برخی از شرکت‌های خارجی، اعلام کرد: به زودی عملیات سوآپ نفت ایران در منطقه خزر از سر گرفته می شود.

سید پیروز موسوی درباره آخرین وضعیت از سرگیری سوآپ نفت خام ایران در دریای خزر، گفت: هم اکنون تمامی اقدامات به منظور آماده سازی تاسیسات پایانه نفتی نکا به منظور از سرگیری سوآپ نفت خام انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اعلام اینکه هم اکنون تعمیرات، نوسازی و به روز رسانی مخازن ذخیره سازی، خطوط لوله انتقال، تاسیسات تخلیه و بارگیری نفت خام در پایانه نکا انجام شده است، تصریح کرد: با انجام لایروبی شرایط برای پهلوگیری نفتکش‌های غول پیکر وجود دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون عملیات لایروبی پایانه نفتی نکا تا عمق ۷.۵ متری دریا انجام گرفته است، اظهار داشت: بر این اساس، امکان پهلوگیری کشتی‌های نفتکش با ظرفیت ۷ تا ۸ هزار تنی در بزرگترین پایانه نفتی دریای خزر فراهم شده است.

موسوی همچنین با اشاره به آغاز مذاکرات ایران با چند شرکت نفتی به منظور از سرگیری مذاکرات، تاکید کرد: با توجه به روند انجام مذاکرات و احتمال لغو تحریم‌ها به زودی سوآپ نفت خام ایران در دریای خزر از سرگرفته می شود.

بیش از ۵ سال از توقف سوآپ نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران می گذرد و با کاهش توجیه اقتصادی ترانزیت و انتقال نفت خام از مسیرهای جایگزین ایران در کشورهای گرجستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه بار دیگر مسیر کم هزینه سوآپ نفت ایران مورد توجه کشورهای نفت خیز منطقه دریای خزر قرار گرفته است.

بر این اساس شهریور ماه سال جاری با سفر یک هیات نفتی قزاقستانی به ایران، دور جدید مذاکرات با شرکت‌های نفتی قزاقستانی به منظور از سرگیری سوآپ نفت خام، فرآورده‌های نفتی و گاز مایع آغاز شده است.

در حال حاضر روزانه امکان دریافت و ذخیره سازی ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام وجود دارد که قابلیت افزایش تا ۲۰۰ هزار بشکه را دارد، در صورت دریافت و انتقال نفت خام به خطوط لوله به طور مستقیم این میزان تا ۵۰۰ هزار بشکه نیز افزایش می یابد.

منبع: خبرگزاری مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا