شریان حیات در دل تبریز جاری می‌شود

گردشگری شهری تبریز با توسعه و ساماندهی مهرانه‌رود به عنوان شریان اصلی حیات در دل شهر رونق گرفته و علاوه بر آن موجب کاهش بروز بلایای طبیعی همچون سیل می‌شود.

به گزارش ارک خبر،تبریز به واسطه موقعیت جغرافیایی خود همواره در طول تاریخ در معرض انواع بلایای طبیعی بوده است. جاری شدن سیل‌های ویرانگر، روزگاری مردم این شهر را با مشکل جدی مواجه می‌کرد و ارفع‌الملک جلیلی، شهردار آن زمان تبریز چاره کار را در احداث سد و آب‌بند و تعریض مسیر مهرانه‌رود یا همان میدان‌چایی کرد.

رودخانه مهرانه رود که به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر از جبهه شمالی ارتفاعات سهند سرچشمه می گیرد و پس از طی مسافت مزبور به رودخانه آجی چای (تلخه رود) می ریزد، اکنون پس از گذشت بیش از ۵۰ سال علاوه بر کارایی گذشته خویش، موقعیت ویژه ای برای شهر تبریز به وجود آورده است.

با توسعه شهرها و ظهور پدیده‌هایی چون گردشگری شهری، عبور آب از میانه شهر و توسعه مسیر مهرانه‌رود اهمیت دوچندانی پیدا کرد. در این راستا شهرداری تبریز از وظیفه ذاتی خود در ساماندهی و پاکسازی مسیر مهرانه‌رود غافل نمانده و مناطق مختلف شهرداری در مسیر این رود شهری، لایروبی، نخاله برداری و هدایت آب‌های سطحی به این رودخانه را در دستور کار خود قرار دادند.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز، زمانی که شهردار منطقه پنج بود، ساماندهی ورودی شرق تبریز را به عنوان مهمترین ورودی این کلانشهر و ساماندهی قطعه شش کیلومتری مهرانه رود در مسیر جاده تهران را در اولویت پروژه‌های عمرانی گردشگری خود قرار داده بود.

وی، ساماندهی این مسیر در ورودی شرق تبریز را یکی دیگر از طرح های زیباسازی و ساماندهی مسیر جاده تهران معرفی می‌کرد که در فاز اول این پروژه علاوه بر پاکسازی، اقدام به رفع تصرف و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز و غیر قانونی انجام شده در بستر رودخانه شده است.

حال پس از گذشت بیش از ۱۰ سال، هوشیار این بار در سمت شهردار تبریز از سرگیری ساماندهی این پروژه چند وجهی عمرانی، زیرساختی و گردشگری را در دستورکار قرار داده و طی جلسه‌ای با سازمان همیاری شهرداری‌های استانداری آذربایجان‌شرقی، دستور آغاز مطالعات این پروژه را صادر کرده است.چ

هوشیار در این خصوص می‌گوید: آبدار کردن مهرانه‌رود یکی از پروژه‌های اساسی شهرداری تبریز در حوزه گردشگری و توسعه زیرساخت‌های شهری است که ضرورت دارد طرح مطالعاتی این پروژه دوباره مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، وی با مطالعه طرح اولیه پروژه طرح آبدار کردن مهرانه‌رود دستورات لازم برای از سرگیری مطالعات و آغاز عملیات اجرایی این پروژه را صادر کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا