ممنوعیت فروش دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال

به گزارش ارک خبر:دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در هفته مبارزه با مواد مخدر با حضور اساتید و هیئت علمی دانشگاه نشست تخصصی علمی، آموزشی، خبری برگزار کرد و به جوانب مختلف مصرف دخانیات و اثرات منفی مصرف دخانیات و گرایش قشر نوجوان و زنان به دخانیات و مواد مخدر در جامعه پرداخت.

متخصص روانپزشک در این نشست با اشاره به تاثیرات مخرب سوء مصرف مواد مخدر در جامعه گفت: ممنوعیت فروش دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال بسیار مهم است.

دکتر خیرآبادی افزود: در بسیاری از کشورها این قانون وجود دارد و به سختی اجرا می شود. احتمال گرایش به مواد مخدر یکی از دلایل ممنوع بودن فروش دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال است. اگر افراد در سن پایین از دخانیات والکل استفاده کنند مستعد معتاد شدن به مواد مخدر خواهند شد.

وی بیان کرد: سن نوجوان سن بسیار مهمی است و آگاهی رساندن و اطلاع دادن برای پیشگیری از مصرف الکل، قلیان و سیگار به این سن حائز اهمیت است از این رو آموزش ها برای انسان در اولویت می باشد، اما متاسفانه امروز خانواده ها در مهمانی ها به راحتی در کنار نوجوانان الکل مصرف می کنند وقلیان می کشند وحتی نسبت به کشیدن قلیان توسط نوجوانان بازخوردی ندارند. همین مساله یکی از دلایل گرایش نوجوانان به مواد مخدر و سیگار است.

متخصص روانپزشک تصریح کرد: ارتباط بین نوجوانان با پدر و مادر باید مشخص و سالم باشد به گونه ایی که پدر و مادر حق اعلام باید و نبایدها را داشته باشند و در فرهنگ خانواده باید ها و نباید ها باید حضور داشته باشد. در مسائل تربیتی بایدها و نبایدها باید مشخص باشد و باید رفتار نوجوان مدیریت شود و ارتباط با گروه همسالان مشخص و سالم باشد.

هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و متخصص پزشکی اجتماعی در این نشست با بیان اینکه عامل متقنی از مصرف کنندگان دخانیات و مواد مخدر در کشور چون روش های مشخصی برای آمارگیری وجود ندارد، گفت: متاسفانه مصرف قلیان در جامعه افزایش پیدا کرده و ۱۲ تا ۱۵ درصد ایرانی ها سیگار می کشند و میتوان گفت ۱۲ میلیون ایرانی درگیر سیگار کشیدن هستند، که اگر روزانه یک پاکت مصرف کنند عدد و رقم سرسام‌آوری خواهد شد.

دکتر روز بهانی اضافه کرد: در سال ۲۰۳۰ طبق مطالعات آمار زنان و مردان سیگاری برابر خواهد شد و افزایش سیگار در بین زنان به راحتی قابل مشاهده است. امروزه به راحتی خانم ها سیگار می کشند و آمار افزایش داشته است که این تغییرات فرهنگی ناشی از جهانی شدن، استقلال، نگاه به برابری و مساوات بین زنان و مردان از لحاظ اجتماعی است که باعث بروز چنین رفتار هایی می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری از مصرف دخانیات معضل وجود دارد و آموزش‌های کاربردی وجود ندارد، تاکید کرد: اصلی‌ترین مسئله آموزش است و این یک حلقه مفقوده است. صدا و سیما و رسانه ملی در مورد همه حوزه ها آموزش های مختلفی و تبلیغات دارند اما در حوزه مبارزه با مواد مخدر و مصرف دخانیات آموزشی وجود ندارد و بنایی منسجمی نیست. حتی ما تلاش کردیم تا آموزشی برای صدا و سیما در نظر بگیریم به دلیل مسائل مالی نتوانستیم برنامه خوبی را با صدا و سیما پیش ببریم.

در ادامه فوق تخصص بیماریهای دستگاه تنفسی با اشاره بر اهمیت آگاه سازی مردم نسبت به عوارض و ابتلا به دخانیات، گفت: متاسفانه روز افزون میزان شیوع بالا می‌رود و سن ابتلا به دخانیات هم پایین‌تر می‌آید بطوری که سن ابتلا به دخانیات در کشور به ۱۲ سال رسیده؛ سرعت افزایش هم در خانم‌ها و هم در آقایان رو به افزایش است.

دکترسمیه صادقی تشریح کرد: یک علت مهم مرگ و میر در همه جای دنیا سیگار است و سیگار یک علت قابل پیشگیری است و برای همین پیشگیری اهمیت دارد.

وی با اشاره به این که هزینه‌های سیگار بسیار بالاست و این هزینه مستقیم است، ابراز داشت: اما طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی هزینه‌ای که بطور غیر مستقیم دولت‌ها و جوامع مجبورند در رابطه با این مسئله هزینه کنند دو سه برابر هزینه‌ای است که برای خود سیگار است.

فوق تخصص بیماریهای دستگاه تنفسی خاطرنشان کرد: فرد سیگاری حتی اگر سال‌ها از ترک آن گذشته باشد ریسک سرطان‌های ریه بالایی وجود دارد که مهمترین عامل سرطان ریه سیگار است اما اگر فردی ۱۰ سال سیگار را ترک کند ریسک سرطان ریه به نصف می‌رسد و اگر ۱۵ سال ترک کند ریسک سرطان ریه به یک ششم می‌رسد اما هیچ وقت یک فرد سیگاری مثل یک فرد غیر سیگاری نمی‌شود حتی اگر ۵۰ سال باشد ترک کرده است.

صادقی ادامه داد: که هر چه تعداد نخ سیگار و تعداد سال مصرف آن بیشتر باشد به طبع عوارض بیشتری خواهد داشت، حتی یک یا دو نخ سیگار هم ریسک خطرات قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد و ترک سیکار در هر سنی مفید است اما هر چه سن پایین‌تر باشد اثرات مثبت آن بیشتر است.

 

خبرنگار: مهتاب خیری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا