لزوم سرمایه گذاری در صنایع استان

به گزارش ارک خبر ،استان آذربایجان شرقی یکی از استان های صنعتی کشور بشمار می رود. بعضی از صنایع بزرگ استان بیش از چهل سال سابقه فعالیت دارند. قدمت ماشین آلات و محدودیت های تولید و بازار توزیع باعث شده که کم و کیف محصولات کارخانجات مورد بحث، بدون تغییرات عمده ادامه یابد. کارخانجات برای حفظ پویائی و ایجاد رشد و توسعه نیازمند سرمایه گذاری می باشند. عدم سرمایه گذار ی بموقع باعث پیری و ضعف توان رقابت صنایع می شود. بعلاه رکود صنایع باعث ایجاد رکود در آموزش و اشتغال نیروی انسانی می گردد.
باور اینست که کشورهای پیشرفته در اثر سرمایه گذاری در توسعه آموزش و نیروی انسانی، اصلاح تجهیز ات، تغییر تولیدات و افزایش حوزه توزیع به رشد و ترقی نائل شده اند. توقف در زمینه های تولید و خدمات سبب عقب ماندگی غیر قابل تحمب می گردد.

* خطر شیوع مجدد کرونا
یکی از مسئولین بهداشتی گفته که در دوهفته اخیر در استان اذربایجان شرقی، ۸ نفر از کرونا فوت کرده اند. گویا خطر اپیدمی زیادتر شده و خواه ناخواه مردم ملزم به زدن واکسن های یاد آوری، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری و پروتکل های بهداشتی هستند. عودت شیوع کرونا، منحصر به جای خاصی نیست و کم و بیش در همه جای ایران و دنیا، دارد اتفاق می افتد. حتی وجود گونه های جدید و غیر قابل درمان دیگری از نوع بیماری کرونا هم درحال قربانی گرفتن است.
ظاهرا با ۶ شهر زرد از ۲۱ شهر استان، برای جلوگیری از افزایش خطرات اپیدمی، مردم استان جز احتیاط کردن و مواظبت خود، چاره دیگری ندارند.

* ضرورت تربیت نیروی انسانی ماهر

اهالی و مسئولین صنعت می دانند که ویژه گی های مردم آذر بایجان باعث شده که اغلب نیروهای فنی و صنعتی ایران آذربایجانی باشند.
این موضوع ایجاب می کند که تعداد مراکز آموزشی در شهر های آذربایجان افزایش یابد.
درگذشته برای تعلیم و تربیت سریع نیرو های ماهر صنایع، تعدادی مرکز آموزشی مجهز در بعضی از مؤسسات صنعتی تبریز، تاسیس شد و عده ای نیز در این مراکز، آموزش دیدند و مورد استفاده مطلوب صنایع آذربایجان و سایرنقاط قرار گرفتند.
امروزه بدلیل زیادی هرینه تاسیس مراکز آموزش صنعتی و برای صرفه جویی در هزینه ها، می توان آموزش های تئوری و عملی نیروهای صنعتی را با مشارکت مؤسسات مجاز آموزش تئوری و کارخانجات صنعتی اجرا کرد.
نیروهای تربیت شده از طریق فوق الذکر می توانند نیروهای مورد نیاز و حتی سفارشی مؤسسات دایر و جدید آذربایجان، سایر نقاط ایران و خارج از کشور را نیز تامین نمایند.

شعر

ایشینی سئومیین داریخار

ایشچی دن شوروشدوم نئجه سن
راضی سان ایشیندن دئیه سن

دئدی کی قارالدیب گونومو
قوتاریب دؤزوم له گوجومو

دئدیم کی ایش گؤرمک وارلیق دیر
ایشسیزلیک چتین له دارلیق دیر

ایشلیین آرتیرار وارینی
ایشیله یانسیلار تارینی

بیلیک له ایشین گؤر یورولما
یارانیش ایشیندن سوووما

ایشینی سئومیین داریخار
سئونسه شنلیک ده یارییار

نویسنده:محمد اشراقی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا