ضرورت اجرای مستمر طرح‌های اصلاح الگوی کشت در زمین‌های زراعی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بر ضرورت اجرای مستمر طرح‌های اصلاح الگوی کشت در زمین‌های زراعی حوزه دریاچه ارومیه تاکید کرد.

به گزارش ارک خبر،اکبر فتحی در نشست کارگروه احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای اصلاح الگوی کشت، ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری و مکانیزاسیون اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهار کرد: سالانه اعتبارات محدودی برای ترویج الگوی کشت جدید و کم آب بر، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و مکانیزاسیون زمین‌های کشاورزی تخصیص داده می‌شود که جهت اجرای مزارع و طرح‌های الگویی در این حوضه می‌باشند که لازم است این امر به کل سطح حوضه دریاچه تسری یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: اگر بخواهیم کاری برای دریاچه ارومیه انجام بدهیم باید پروژه‌هایی طراحی شود که اجرای آنها برای کشاورز ارزش افزوده ایجاد و مزیت نسبی بالایی نسبت به سایر روش‌ها داشته باشد.
وی با اشاره به موفقیت طرح سرشاخه کاری درختان گردو در جلب نظر کشاورزان و بهره برداران تصریح کرد: چنانچه طرح پیشنهادی از سوی سازمان موجب افزایش محصول و بازده اراضی کشاورزی شده و ارزش افزوده برای کشاورز داشته باشد، طرح به خودی خود از سوی بخش خصوصی و کشاورزان در سطح وسیع اجرا خواهد شد و نیازی به اعتبارات دولتی نخواهد داشت و تنها در این صورت است که خواهیم توانست برای احیای دریاچه ارومیه قدمی مؤثر برداریم.
فتحی با تاکید بر لزوم بهره گیری از روش‌های علمی و نوین در کشاورزی و ضرورت معرفی طرح‌های موفق در بخش کشاورزی گفت: عدم توجه به مباحث علمی و شیوه‌های کارآمد کشاورزی باعث شکست طرح‌های ترویج می‌شود و هر موقع طرح‌های ترویج و اصلاح برای کشاورز ایجاد ارزش افزوده نماید، این طرح‌ها به سرعت تسری یافته و کشاورزان از آن طرح الگوبرداری خواهند کرد که در این صورت هدف سازمان از اجرای طرح‌های الگویی محقق می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: اگر بخواهیم با کاهش ۴۰ درصدی منابع آبی تخصیص یافته از سوی آب منطقه‌ای استان اراضی کشاورزی را طوری مدیریت کنیم که کشاورز و بهره بردار با کاهش محصول و درآمد مواجه نشود، باید از روش‌های علمی و شیوه‌های نوین کشاورزی استفاده کنیم.
فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رصد و پایش زمین‌های کشاورزی اصلاح شده از سوی کارشناسان کشاورزی ضرورت دارد گفت: طرح‌های اصلاح الگوی کشت باید به صورت مستمر در زمین‌های زراعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شود و کارشناسان کشاورزی استان موظف هستند در راستای ذخیره سالانه آب برای رهاسازی به سمت دریاچه ارومیه، به صورت مستمر بر تداوم اجرای طرح‌های اصلاح الگوی کشت نظارت کنند.
وی در پایان بر لزوم استفاده از نقشه‌های کاداستر در مستندسازی زمین‌های اصلاح شده تاکید کرده و افزود: کارشناسان کشاورزی باید بتوانند مشخصات اراضی کشاورزی اصلاح شده را بر اساس سیستم مختصات جهانی (UTM)ثبت و نمایش بدهند.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا