جلوگیری ساخت و ساز غیرمجاز با سامانه یکپارچه شهرسازی و صدور پروانه الکترونیکی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: متاسفانه وضعیت موجود در سامانه شهرسازی با وضعیت ایده آل و مطلوب فاصله دارد، سوای این موضوع، شرکتی هم که در این راستا به ما خدمات ارائه می دهد دارای ایراداتی است.

به گزارش ارک خبر،به نقل از آناج، فریدون بابایی اقدم صبح روز چهارشنبه در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری با اشاره به طرح الزام شهرداری به بهره‌برداری کامل از سامانه یکپارچه شهرسازی و صدور پروانه الکترونیکی اظهار کرد: ارائه دهنده این طرح حجت الاسلام رسول برگی رییس شورای شهر بوده که این طرح به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون ما ارجاع داده شده است.

وی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: متاسفانه وضعیت موجود در سامانه شهرسازی با وضعیت ایده آل و مطلوب فاصله دارد، سوای این موضوع، شرکتی هم که در این راستا به ما خدمات ارائه می دهد دارای ایراداتی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تعلل چندین دهه‌ای در این راستا محدودیت‌هایی ایجاد نموده و کل سیستم را مختل کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: به نظرم بهتر است در راستای بررسی این طرح دو هفته فرصت دهیم تا وضعیت موجود تبیین شده و بعد از آن اقدام به تصمیم گیری کنیم.

بابایی اقدم با بیان اینکه در دوره پنجم سفری به شهر مشهد داشتیم و از سازمان فاوا گزارش مفصلی دریافت کردیم و سپس هم بر اساس آن هم بودجه ای در نظر گرفتیم ولی آن اعتبار جذب نشد، ادامه داد: اکنون لازم است وضعیت موجود در خصوص سازمان فاوا و شهر هوشمند تبیین و اقدامات لازم در نظر گرفته شود.

روح الله رشیدی، دبیر کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز هم در این باره عنوان کرد: در واقع باید پیش از این فرصتی برای فاوا ایجاد می شد تا مشکلات خود را در راستای این سامانه بازگو می کردند.

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: سامانه یکپارچه شهرسازی و صدور پروانه الکترونیکی می تواند از ساخت و ساز غیر مجاز پیشگیری نماید.

دبیر کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: در خصوص شهروند سپاری هم که یکی دیگر از موضوعات مهم است پیش از این تاکید شده بود تا اقداماتی در این اساس صورت گیرد.

رشیدی خاطر نشان کرد: پیشنهادم این است ما اگر می‌خواهیم مصوبه ای در خصوص این طرح داشته باشد باید شهرداری را ملزم کنیم تا الزامات لازم برای این نرم افزار را به ما اعلام کند.

علی نوای باغبان، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز هم در این خصوص گفت:ما به اصل موضوع تردیدی نداریم و فقط  نیاز است خدمات این سامانه را به روز رسانی کنیم.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: سازمان فاوا شهرداری می تواند در راستای به روز رسانی طرح ارائه شده کمک حال شده و ظرفیت هایش مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طرح حاضر می خواهد نواقصات را کاهش دهد، ادامه داد: ما باید شهرداری را ملزم کنیم تا اقدامات را به سازمان فاوا بسپارد و یا در صورت نیاز از شرکت های برون سازمانی استفاده کند منتهی باید هزینه‌ها راهم به ما اعلام کند تا از نحوه عملکرد اطلاع داشته باشیم.

باغبان یادآور شد: ما بهتر است شهرداری را ملزم کنیم با تکیه بر توان و ظرفیت سازمان فاوا این مهم را عملیاتی کند، یک زمان بندی هم تعیین کنیم تا با تشخیص خودشان اقدامات را به سمت موفقیت پیش ببرند.

حکیمه غفوری، دیگر عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز هم مطرح کرد: می توانیم بگوییم که حوزه شهرسازی نسبت به سایر واحدهای شهرداری تاحدودی یک گام جلوتر است منتهی باید به حد مطلوب رسد.

وی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: موضوع اعتماد سازی به نیروها یکی از موضوعاتی است که در این جلسه مطرح و به آن تاکید شد، شهروند سپاری را هم چندین وقت است که پایلوت می کنیم ولی همچنان مسکوت مانده است.

حکیمه غفوری در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: به نظرم اگر مسائل موجود شفاف سازی شود ما می توانیم اقدامات بسیاری را اتخاذ کنیم و کمک حال مدیریت شهری باشیم.
سیدکاظم زعفرانچی‌لر، رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تبریز هم در این جلسه اظهار کرد: بحث مالکیت سورس یکی از مهم ترین موضوعات است که باید به آن توجه شود.
وی در ادامه مطرح کرد: هنگام مراجعه به افراد برون سازمانی در راستای نرم افزار نویسی ابتدا یک قیمت گفته می شود و بعد به دنبال هر بار تغییر هزینه های دیگری اخذ می کند.
رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تبریز افزود: به نظرم قیمت هایی که از طرف شرکت ارائه دهنده خدمات وجود دارد، بسیار بالا بوده و مطمئنا با نصف این هزینه ها می توان برنامه های بهتری تدوین کرد.
زعفرانچی‌لر در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما می توانیم با اعتماد به مجموعه خودمان این طرح را تقویت کرده و اقدامات را با جدیت و قدرت پیش ببریم.
وی در بخشی هم  با بیان اینکه اطلاعات طرح تفصیلی یک سری اطلاعات رانتی را ایجاد می کند، ادامه داد: الان شما نمی دانید که در کد نویسی نرم افزار پارک حاشیه ای الگوریتم ها چگونه نوشته شده است، همواره کسی از اتفاقاتی که در آن رخ می دهد، اطلاع ندارد.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر آسیب شناسی موضوع بیان کرد: پیشنهادم این است که فاوا برنامه ای در این راستا تعریف کند و بگوید حداقل تا یک سال در خصوص این سامانه چه اقداماتی را می تواند انجام دهد.

روح الله دهقان نژاد، نائب رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تبریز هم در این جلسه عنوان کرد: در کمیسیون تحقیق، نظارت، ارزیابی و حقوقی قبل از اینکه موضوع را بررسی کنیم ابتدا کمیته کارشناسی آن را آسیب شناسی و بعد به ما ارجاع می دهند، در این جلسه بیشتر اقدامات کارشناسی صورت گرفت و آسیب ها مطرح نشد، بهتر است آسیب ها ابتدا در کمیته کارشناسی بررسی و نتایج به کمیسیون ارجاع داده شود.

نائب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه سخنان خود مطرح کرد: هدف ما تسهیل و تسریع در ارائه خدمات بوده که می خواهیم خدمات ارزنده ای به شهروندان ارائه دهیم.

دهقان نژاد در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: ما می توانیم در این راستا از تجربیات سایر شهرها استفاده کنیم و همچنین طرح آن ها را بررسی نماییم.

مقرر گردید طرح الزام شهرداری به بهره‌برداری کامل از سامانه یکپارچه شهرسازی و صدور پروانه الکترونیکی طی یک جلسه به صورت مشترک با حضور کارشناسان کمیسیون شهرسازی و معماری و فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تبریز مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا